asiel

emmadvr
Topic Starter
Berichten: 5

asiel

#1 , 24 nov 2014 21:51

Beste
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet posten dus dan doe ik het hier maar.
Mijn vriend (man want we zijn getrouwd voor de imam) verblijft hier al 3jaar illegaal.
Hij kan dus niet werken en geen huis huren.
Ik wil hem zo graag helpen maar het probleem is dat ik pas meerderjarig word na een 6-tal maanden.
Hij is het beu om geen vaste verblijfplaats te hebben.
Wat kan ik eventueel doen voor hem?
Hij was in duitsland om daar asiel aan te vragen maar hij keerde terug om bij mij te kunnen zijn. Zijn familie weet niet waar hi nu is dus het is een heel moeilijke situatie.
Alle tips en adviezen zijn welkom.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 nov 2014 22:09

In België kan men niet enkel godsdienstig gehuwd zijn ...het burgerlijk huwelijk moet het godsdienstig voorafgaan.
Asiel aangevraagd in Duitsland ..bij mijn weten zal hij daar dan zijn procedure moeten voleinden...
Bij mijn weten kan men (niet meer) in verschillende landen een procedure opstarten en zeker in België mag men als asielzoeker NIET naar een buitenland.
Maar volgens mij is soortgelijke wetgeving in onze buurlanden ( Frankrijk en Nederland weet ik zeker)

emmadvr
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 24 nov 2014 22:20

Dankjewel voor je snelle reactie.
Hij is ondertussen in België terug.
En weet u iets wat we hier nog kunnen ondernemen?
Niet zozeer voor zijn papieren maar dat hij onderdak kan vinden.
Het duurt nog 6maanden voor dat ik wettelijk kan samenwonen met hem maar we willen daarvoor al een oplossing vinden
Mvg emma

Reclame

emmadvr
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 24 nov 2014 22:25

Kan hij ook een adres bij de gemeente aanmaken zonder dat ik wettelijk samenwoon met hem?
Dat ik bijvoorbeeld hem bij mijn tante laat verblijven en hij daar zijn adres maakt? Of gaat dat niet?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 24 nov 2014 22:45

Ik dacht ook dat je niet in meerdere lidstaten asiel kon aanvragen, m.a.w. als uw vriend in Duitsland asiel aanvraagt, kan hij dit niet meer in België.

Bijgevolg kan hij in België niets doen, aangezien hij hier geen asiel zoekt. Wel niet 100% zeker hiervan.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 24 nov 2014 22:52

Dan zal hij hier asiel hebben moeten vragen ...maar gezien al in Duitsland gevraagd is dat dus vragen om problemen.
Proberen de regelgevingen van enkele landen te misbruiken kan uiteindelijk totaal fout aflopen. Heb dat regelmatig meegemaakt.

Gezien hij asiel heeft gevraagd in Duitsland kan hij normaal niet in België verblijven of er gewoon zijn.
Welke nationaliteit heeft hij?

emmadvr
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 24 nov 2014 23:08

Ik bedoel hij was hier maart 2011, 9keer negatief gekregen. Daarom ging hij september 2014 naar Duitsland, kwam terug na 1maand in oktober 2014. Hij vroeg het dus eerst in België aan Hij is van Afghaanse origine. Bedankt voor de reacties. In die 1maand in duitsland verbleef hij daar gewoon in een center, geen vingerafdruk of interview. Iemand een idee als hij een adres kan inschrijven bij mijn tante?

emmadvr
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 29 nov 2014 13:20

Iemand? :(

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 29 nov 2014 13:42

Zie mijn antwoord hierboven, volgens mij kan hij hier niets doen.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 29 nov 2014 16:59

Ik ben er tel ang uit om nog concrete en up-to-date info te geven.
Hier eens lezen en contact mee nemen.
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”