betalen als houder van mindervalide parkeerkaart

croos
Topic Starter
Berichten: 231

betalen als houder van mindervalide parkeerkaart

#1 , 11 jul 2014 20:21

dag iedereen,
Kan het dat je enkel op een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden met een mindervalide kaart gratis mag parkeren?
voorval:
Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden zijn ingenomen. Als rolstoelgebruiker moet ik me dan op een gewone parkeerplaats zetten en betalen.

Dit is volgens mij discriminatie. In sluis bvb daar moet iedereen betalen, ook de rolstoelgebruikers...daar kan ik mee leven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jul 2014 20:41

Sluis in Nederland, en niet België. Andere reglementen

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 11 jul 2014 20:48

kan er op basis van discrimenatie een bezwaar aangetekend worden tov een boete

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 11 jul 2014 21:16

kan er op basis van discrimenatie een bezwaar aangetekend worden tov een boete
Nee, een boete kan niet discriminerend zijn. De wet waardoor de boete komt wel, maar dat is een andere zaak.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 11 jul 2014 21:26

dat is juist mijn vraag...de boete is een gevolg van een wet. dus als de wet discriminerend is, is de boete het toch ook?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 11 jul 2014 21:33

Nee, de boete volgt gewoon de wet. U kunt dus geen bezwaar aantekenen, aangezien de wet werd gevolgd.

U kunt wel een zaak beginnen tegen de wet, maar dat is dus niet via een bezwaar.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 11 jul 2014 21:33

Als dat oa aan de kust is is het enkel gratis in parkeerzones op plaatsen waar specifiek verkeersbord is aangebracht.
Op de andere parkeerplaatsen telt die kaart niet.
Elke gemeente beslist de gemeenteraad zelf over de modaliteiten.
Gezien dus iedereen die in dezelfde situatie is op dezelfde wijze behandeld wordt is er geen discriminatie.
Bezwaar aantekenen zal dus niets uithalen.

PS dat wil niet zeggen dat organisaties van mindervaliden zouden trachten die regeling in alle gemeenten hetzelfde te maken.
Uw Europese kaart is ook in het buitenland geldig en visa versa.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#8 , 11 jul 2014 21:37

iedereen word niet op dezelfde situatie behandeld met deze gemeentelijke wetgeving. De één kan gratis parkeren en de ander niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 11 jul 2014 21:40

Toch wel. Iedereen MOET betalen in de parkeerzones met uitzondering van personen die met mindervalide kaart parkeren op die voorbehouden plaatsen voor mindervaliden
Staat u niet op zo'n specifieke plaats moet u betalen zoals iedereen.

zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=56804" onclick="window.open(this.href);return false;

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#10 , 11 jul 2014 21:53

Gelijke behandeling van personen met een handicap
Iemand met een handicap mag in een vergelijkbare situatie niet nadeliger behandeld worden dan iemand zonder handicap. Zo is het bijvoorbeeld verboden om te weigeren aan iemand een appartement te verhuren louter omwille van de handicap van de kandidaat-huurder.

En dan denk ik dat de mensen met een handicap in een vergelijkbare situatie gelijk moeten behandeld worden.
http://www.diversiteit.be/handicap" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is toch discriminerend? is gelijkaardig met het voorbeeld van site diversiteit:
De eigenaar bepaald aan wie hij verhuurd ...idem de gemeente bepaald wie er parkeert.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 11 jul 2014 22:44

Zoals in de andere topic, dat gratis parkeren is een gunst, geen recht.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2014 22:46

Iemand met een handicap mag in een vergelijkbare situatie niet nadeliger behandeld worden dan iemand zonder handicap.
Met alle respect, maar uw betoog lijkt nergens op. Een valide persoon moet betalen voor zijn parkeerplaats, een minder valide ook. Leg mij nu eens uit hoe die mindervalide persoon in deze vergelijkbare situatie nadeliger is behandeld dan de valide persoon?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#13 , 12 jul 2014 07:08

Lanox, ik heb er geen probleem mee als rolstoelgebruiker te moeten betalen, maar dan iedereen...en niet enkel die op een parkeerplaats staan voor mensen met een beperking

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jul 2014 11:51

Lanox, ik heb er geen probleem mee als rolstoelgebruiker te moeten betalen, maar dan iedereen...en niet enkel die op een parkeerplaats staan voor mensen met een beperking
Dat is dan een andere discussie die u moet voeren met het lokale gemeentebestuur. Maar dit heeft niets met discriminatie te maken zoals u suggereert en juridisch is er ook niets mis mee.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 12 jul 2014 12:41

Moet een valide persoon zich dan gediscrimineerd voelen omdat hij niet gehandicapt is en in sommige gemeenten wel moet betalen voor een parkeerplaats?

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”