betalen als houder van mindervalide parkeerkaart

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: betalen als houder van mindervalide parkeerkaart

#16 , 12 jul 2014 14:06

1. De boete wordt voorzien in een reglement. Als dit reglement discriminerend is mag dit door de rechter niet worden toegepast (art. 159 Grondwet) en dus ook niet de boete.
2. Is het reglement discriminerend? De gemeente is niet verplicht om alle minder validen overal vrij te stellen van het betalen voor een parkeerplaats. Het reglement stelt bepaalde minder validen vrij van het betalen:namelijk zij die gebruik maken van de speciale plaatsen voor minder validen. Waarom moeten de minder validen die deze plaatsen gebruiken niet betalen en zij die andere plaatsen gebruiken wel? Hiervoor kan een redelijke verantwoording zijn, maar die zou moeten blijken uit het reglement, of minstens uit de voorbereidende werkzaamheden. De kans is groot dat dit verschil in behandeling niet gemotiveerd werd.

Er bestaat dan ook een kans dat de rechter vindt dat dit discriminatie is en de boete niet toepast. Aan u om te oordelen of u het risico van een procedure met de daaraan verbonden kosten wil lopen. De uitslag van een procedure voorspellen durf ik niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jmartin
Berichten: 7

#17 , 23 feb 2015 00:22

ik ben zelf invalide en weet dat veel misbruik gemaakt wordt van die kaart die voorbehouden plaatsen zijn inderdaad geen garantie op een parkeerplaats en mogen we onze kaart wel gebruiken indien de nr plaat van het voertuig ingeschreven is op onze naam dan zal er geen boete zijn tenzij voorbehouden plaatsen zijn van beperkte duur ook betalend zijn.
als ik eens op uit ga zal ik mij niet op deze plaats zetten om dan met de rolstoel weg te gaan dan vervangt een rolstoel mijn benen, bij de winkel zal ik dat wel doen omdat ik maar kort op de been kan zijn.ik zou me pas gediscrimineerd voelen als ik een dartel 60 +er zie probleemloos zijn auto parkeren met de kaart van zijn vrouw en men hem geen boete lapt. notabene zou ik liever die plaatsen vrij zien staan ,dan dat mijn auto er langer moet staan omdat ik een kaart heb,en de ganse dag opstap ben met de rolstoel veel misbruik kan leiden tot discriminatie het is een voorecht daar te mogen parkeren als het nodig is ps als iedereen zo zou denken zou kort parkeren geen echt probleem zijn
ik krijg ook eens een boette als ik fout ben helpt mijn kaart ook niet .
Als je ooit met je kinderen weg gaat uit eten en men komt je zeggen dat ze je gezin niet kunnen bedienen omdat een rolstoel niet in hun kader past dan weet je echt wat discriminatie is!!

Reclame

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”