Ex-communicatie en internetfraude of sociale fora

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

Ex-communicatie en internetfraude of sociale fora

#1 , 28 jan 2014 07:01

Hallo

Ik ben op zoek waar ik terecht kan voor wat ik internetfraude en ex-communicatie zou willen noemen. Ik tracht kort toe te lichten en hoop dat het hier op de juiste plaats staat.
  • op sociale fora is het vaak een 'onderonsje' waar nogal wat frustraties geuit worden
    het inhoudelijke debat zeldzaam is en nogal vaak wordt 'de man' gespeeld
    als gevolg van een dergelijk debat werd gedreigd een script te schrijven waardoor de andere partij de toegang tot het forum ontnomen wordt
    deze dreiging wordt vervolgens ook in de praktijk omgezet (ex-communicatie)
    dit script werd bezorgd via een achterliggend privébericht
Dit is een eerste luik van m'n vraag, is dit zomaar mogelijk en/of waar kan je terecht om dit aan te klagen? Aan het verhaal komt nog een vervolg, graag advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 28 jan 2014 19:12

Bij de webmaster misschien?

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 28 jan 2014 20:02

Bij de webmaster misschien?
Ja, dat is vervolg van het verhaal
  • het voorval werd op het forum ter dialoog gesteld via een andere (oude) nickname (noodzakelijk door script)
    het bericht werd prompt verwijderd door de redactie (wat je hier webmaster noemt?)
    opnieuw een bericht geplaatst met vraag om feedback/reactie, geen reactie
    hierna werd een volledige ban opgelegd met een dorgreden
Anders gezegd, totale ex-communicatie en negatie van verzoek om herstel via e-mail. Mijn mening is dat hier nogal wat basisrechten geschonden worden. Dit lijkt misschien op een storm in een glas water, principieel vind ik het toch zwaarwichtig genoeg om deskundig advies in te winnen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 28 jan 2014 21:44

Welke basisrechten... staat het gebruik van een forum en zijn regels in de grondwet het EVRM od het handvest van de VN?
Neen, het is een contractuele overeenkomst een verbintenis... is mag deelnemen zolang het de eigenaar van de site beliefd cfr zijn voorwaarden.
Enkel wanneer er een discriminatie /racisme zou zijn dus een inbreuk op de wetgeving of een strafbaar feit dan zou u mogelijk een zaak hebben.
In zoverre de site geregistreerd is in België of de EU.

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 jan 2014 05:43

Welke basisrechten... staat het gebruik van een forum en zijn regels in de grondwet het EVRM od het handvest van de VN? Neen, het is een contractuele overeenkomst een verbintenis... is mag deelnemen zolang het de eigenaar van de site beliefd cfr zijn voorwaarden. Enkel wanneer er een discriminatie /racisme zou zijn dus een inbreuk op de wetgeving of een strafbaar feit dan zou u mogelijk een zaak hebben. In zoverre de site geregistreerd is in België of de EU.
Dank, ben geen jurist maar dacht begrepen te hebben dat een grondwet (die ik niet ten gronde ken) primeert op afgeleiden daarvan. De site is geregistreerd in België, op basis van uw reactie stel ik me de volgende vragen:
  • is het ex-communiceren (ban) om een drogreden een vorm discriminatie/racisme?
    ontneemt de ex-communicatie niet het recht op vrije meningsuiting?
    ontneemt het negeren van het verzoek tot herstel niet het recht op antwoord?
    is er niet zoiets als een meldingsplicht wanneer internetfraude wordt vastgesteld? (ic script)
En praktischer, bestaat er ergens een soort van 'ethische commissie' die zich ontfermt omtrent dergelijke zaken? In algemene zin is het lastig communiceren wanneer de tegenpartij geen reactie/argumenten geeft, forumreglementen worden mi sowieso geschonden maar dat is een algemeen iets (bijna typisch, zou ik durven zeggen).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jan 2014 11:21

Er is maar één goede oplossing hiervoor: blijf er weg.
Is zoals mensen die klagen over Facebook. Eerst heel hun privaat leven te grabbel gooien en dan maar klagen als het hun niet aanstaat.

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 29 jan 2014 12:07

Er is maar één goede oplossing hiervoor: blijf er weg. Is zoals mensen die klagen over Facebook. Eerst heel hun privaat leven te grabbel gooien en dan maar klagen als het hun niet aanstaat.
Dat zou ik als een 'andere kwestie' willen benoemen, het voorval kadert binnen een onderzoek dat nog veel ruimer is maar beslist ook 'zwaarwichtig' genoemd kan worden. Anders gezegd, we beschouwen dit niet als een fait divers, vandaar de vraagstelling.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jan 2014 13:01

Ieder forum is wel eigendom van een persoon of een vereniging, en dit is privé, de eigenaar doet er mee wat hij wil, als hij het wil sluiten dan sluit hij dit zomaar, een vijftal jaar geleden had ik ook een Nederlands forum, en er waren ook strubbelingen van wat mag en wat niet mocht, heel eenvoudig sloot ik dit forum, en dit duurde maar 15 seconden, want ik had het voor niks nodig was enkel een hobby van mij.
Vijf jaar nadien hebben ze me het terug gevraagd om terug een forum te beginnen voor Nederlanders wat ik nu terug gedaan heb, en bij de eerste strubbeling gaat die terug onmiddellijk weg, en daar kan niemand en ook geen enkel wet kan me dit verbieden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 29 jan 2014 13:15

Ieder forum is wel eigendom van een persoon of een vereniging, en dit is privé, de eigenaar doet er mee wat hij wil, als hij het wil sluiten dan sluit hij dit zomaar, een vijftal jaar geleden had ik ook een Nederlands forum, en er waren ook strubbelingen van wat mag en wat niet mocht, heel eenvoudig sloot ik dit forum, en dit duurde maar 15 seconden, want ik had het voor niks nodig was enkel een hobby van mij. Vijf jaar nadien hebben ze me het terug gevraagd om terug een forum te beginnen voor Nederlanders wat ik nu terug gedaan heb, en bij de eerste strubbeling gaat die terug onmiddellijk weg, en daar kan niemand en ook geen enkel wet kan me dit verbieden !
Begrijpelijk, u spreekt hier dan over een volledig forum, niet over 'willekeurige' acties die met een drogreden omkaderd worden, meen ik. Los van dit voorval op een forum, kan het makkelijk ruimer getrokken worden waardoor die 'ex-communicatie' in een ander daglicht komt te staan.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 29 jan 2014 13:23

Indien het handelt om een script dat op uw toestel is geplaatst zal doorgaans een verwijderen en herinstalleren van de gebruikte browser voldoende zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 29 jan 2014 14:25

De grondwet en de andere wetgevingen zij WEL van toepassing nl tussen personen kunnen er contracten worden personen en rechtspersonen worden afgesloten.
Dat noemt men een overeenkomst een contract ... zolang men het contract respecteert is er niets aan de hand.
Indien men dit niet respecteert dien u zich te wenden naar de burgerlijke rechtbanken indien er strafbare feiten waren dan kan u aangifte doen bij politie/parket of u direct burgerlijke partij stellen bij een onderzoeksrechter.

Of de raad van Vandebos volgen.....

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 29 jan 2014 14:29

Indien het handelt om een script dat op uw toestel is geplaatst zal doorgaans een verwijderen en herinstalleren van de gebruikte browser voldoende zijn.
Dank voor nuttige info, het script werd achterliggend via een privébericht bezorgd waardoor de toegang tot het forum onmogelijk werd. Dit gebeurde door een deelnemer maar werd ook (via andere nick) in der minne geregeld. Na melding hiervan werd de account volledig gebannen door de redactie (neem ik aan), het zou dus ook niet meer helpen, jammer genoeg.

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#13 , 29 jan 2014 14:34

De grondwet en de andere wetgevingen zij WEL van toepassing nl tussen personen kunnen er contracten worden personen en rechtspersonen worden afgesloten. Dat noemt men een overeenkomst een contract ... zolang men het contract respecteert is er niets aan de hand. Indien men dit niet respecteert dien u zich te wenden naar de burgerlijke rechtbanken indien er strafbare feiten waren dan kan u aangifte doen bij politie/parket of u direct burgerlijke partij stellen bij een onderzoeksrechter. Of de raad van Vandebos volgen.....
Dank, is inderdaad een optie maar nogal drastisch, ik zou het dan kunnen zien als een princiepskwestie. Is er geen instantie die eerder intermediair ageert, soort van ombudsman?

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 29 jan 2014 14:36

Gezien burgerlijke zaak ... de vrederechter in procedure verzoening.

Wernervg
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 29 jan 2014 15:06

Gezien burgerlijke zaak ... de vrederechter in procedure verzoening.
Dank, dan weet ik voldoende.

Zeer genegen

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”