Visumbehandeling

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

Visumbehandeling

#1 , 19 nov 2013 10:26

Ik ben met een Filippijnse gehuwd met wie ik ook een dochter heb van 2 jaar en er is een tweede kindje op komst.
Ik ben al 2 jaar bezig om ze naar Belgie te krijgen. De eerste visumaanvraag is afgesprongen wegens verlopen van de aktes, die kwam omdat mijn vrouw ernstig ziek was, nl ze leed aan Dengue.
Ondertussen hebben we een tweede aanvraag ingediend voor VISA D of familiehereniginsvisum. Alle de nodige documenten waren aanwezig. De aanvraag is ingediend op 13 juli 2013 en met diplomatieke koffer naar
Vreemdelingenzaken gestuurd en is daar aangekomen op 8 augustus 2013.
Men kan de dossier raadplegen op de site van vreemdelingenzaken. Heb ik regelmatig ook gedaan, en las steeds de opmerking "in behandeling"
Nu op 7 oktober ga ik naar de Filippijnen om mijn vrouw en kind te bezoeken en te helpen naar
Belgie te brengen. We verbleven op Bohol nl in Loon.
Op 15 oktober 2013 om 8.12 u morgend en Filippijnse tijd gebeurde er een zware aardbeving met een kracht van 7.2 op de schaal van Richter. Mijn vrouw, kind en ikzelf konden maar juist aan de dood ontsnappen want we bevonden binnenin een huis. Na buitengeraakt te zijn zijn nog op de vlucht moeten gaan voor een dreigende tsumani die er gelukkig niet gekomen is.
Hulp kwam er niet of zeer zeer traag op gang. Geen sanitaire voorzieningenm geen elektriciteit dus ook geen communicatie.. gevaar op allerlei ziekten zoals cholera en buiktyfus, in deze omstandigheden heb wij bijna 3 weken geleefd om uiteindelijk te kunnen verhuizen naar veiliger ook maar niet zonder enig gevaar op eigen leven.
We zijn in Tagbilaran de hoofdstad van bhol geraakt en daar heb ik het eerste contact gehad met de ambassade
ze vertelden me eerst dat ze contact hebben gehad met mijn moeder en dat ik alleer gerepatrieerd kon worden omdat ik Belg ben en mijn vrouw en kind niet.
Hierover heb ik al een eerste vraag. is er niet ergens een artikel in onze grondwet onder de code civil van Napoleon Bonaparte die het eigenlijk heeft overgenomen van de Romeinen dat zegt dat als een Belg die met een vrouw uit het buitenland huwt dat die vrouw ook de Belgische nationaliteit heeft. En als er kind geboren wordt na dat huwelijk, als is dat kind geboren in het buitenland, heeft dat kind dan ook niet de Belgische nationaliteit?
Om mijn verhaal kort te maken
Op 21 oktober liet de ambassade me verstaan dat ik documenten moest neerleggen die ik op 13 juli bij de indiening van de aanvraag reeds gegeven had, hieruit kan ik afleiden dat er documenten verloren zijn gegaan, HOE dat is natuurlijk een zeer interessante vraag.
Op 30 oktober en ook op 7 november heeft de ambassade in Manila ons gezegd dat als ik kan aantonen dat Yanina mijn dochter is dat mijn vrouw naar Belgie kan komen omdat ze de moeder is.
Ik heb vorig jaar augustus de originele geboorteakte van de Filippijnen gelegaliseerd door Vreemdelingenzaken Cebu en door ambassade, vertaald door een beeidigd vertaler laten overschrijven door de burgerlijke stand van
Antwerpen die daarna de originele geboorteakte bijhielden en me een fotokopie van die overschrijving gaf, getekend door de schepen van antwerpen. Ik vroeg aan die ambtenaar of die overschrijving een geboorteakte is te gebruiken in het buitenland als ik die laat legaliseren door Buitenlandse Zaken Karmelietenstraat 15 en hij zei ja. Ook vroeg ik hem of die overschrijving ook betekend dat ik mijn dochter erken als mijn kind en weer antwoordde hij ja.
Nu de ambassade weigert die gelegaliseerde geboorteakte van Antwerpen en ontkent dat ik mijn dochter erken als mijn kind.
Ambassade zei ons dat we weer een originele geboorteakte van mijn dochter, huwelijksakte beide gelegaliseerd door DFA Cebu en een marriage licence op de filippijnen noemt men dat cenomar. Hebben we weer allemaal gedaan als ook een Filippijnse babypaspoort voor mijn dochter aangezien ze half filippina is en een ETD (emergency travel document0 aangevraagd en ook allemaal betaald.
Nu vandaag bel ik met de ambassade en ze vertelde me dat ze de documenten hebben gekregen en Vreemdelingenzaken hebben gecontacteerd en dat zij dan moeten beslissen.
Ambassade vetelde me iets over een nieuwe wet, van begin dit jaar die zegt dat als ik een kind heb na het huwelijk dat ik 300 dagen met mijn vrouw moest samenwonen.
Ik kan niets over die wet terugvinden, dus bestaat die wet en als die wet bestaat hoe kan ik daaraan voldoen als ik geregistreerd ben in Belgie en werk in Belgie.
Ik vind dit allemaal zeer mensonterend
Art 213 van ons Burg WB zegt dat man en vrouw die gehuwd zijn verplicht zijn samen te wonen, en dat geldt eveneens voor een gemengd huwelijk
Art 9 van de rechten van het kind zegt dat ieder kind waar ook ter wereld welke godsdienst welke nationaliteit heeft het recht samen op te groeien met mama en papa
Het is nu zelfs zo dat ik nog steeds moet bewijzen dat ik de vader ben.
Maar voor iemand zoals een Fouad Belcacem die in Marokko een gevangenisstraf moet uitzitten van 8 jaar wegens drugsbezit die krijgt zonder boe of ba de belgische papieren
Het enige wat ik wil is samen te leven met mijn gezin in Belgie. En wie is mijn gezin? Gina Carpenteros Baquial en Yanina de Vries. EN IK DENK DAT DAT MIJN RECHT IS dus wat is het probleem.
Ik ben het zo beu als kou pap
Wat moet ik doen? Naar Belgie komen en een rechtzaak aanspannen tegen de Staat want dit allemaal is toch echt te zot om los te lopen
Dank u voor uz mening, en sorry voor mijn lang verhaal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 nov 2013 07:59

“Art.2.Wordt toegelaten het Rijk binnen te komen de vreemdeling die houder is :...2° hetzij van een geldig paspoort of van een daarmee gelijkgestelde reistitel, voorzien van een VISUM of van een visumverklaring, geldig voor België, aangebracht door een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger of door een diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger van een Staat die partij is bij een internationale overeenkomst betreffende de overschrijding van de buitengrenzen, die België bindt...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

“Art.40bis. § 2. Als familielid van de burger van de Unie worden beschouwd :1° de echtgenoot of...die hem begeleidt of zich bij hem voegt...Art.41...De familieleden van de burger van de Unie bedoeld in artikel 40bis, § 2, die geen burger van de Unie zijn, moeten houder zijn van de documenten die krachtens artikel 2 vereist zijn, dan wel op een andere wijze laten vaststellen of bewijzen dat ze het recht van vrij verkeer en verblijf genieten. Indien de betrokken familieleden houder zijn van een verblijfskaart, verstrekt op basis van de richtlijn 2004/38/EG van 29 april 2004, zijn zij vrijgesteld van de visumplicht...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.).

‘Ondertussen hebben we een tweede aanvraag ingediend voor VISA D of familiehereniginsvisum‘ ‘Ik ben met een Filippijnse gehuwd’ ...‘omdat ik Belg ben’

Ik vermoed dat die aanvraag niet steunt op voornoemd art.40bis,maar wel op art.10,§1,4° van dezelfde wet.

“Art.47.Onder voorbehoud van artikel 47 worden de voorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk voor elke echtgenoot beheerst door het recht van de Staat waarvan hij bij de voltrekking van het huwelijk de nationaliteit heeft...Art.47.§ 1. De vormvereisten voor de voltrekking van het huwelijk worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het huwelijk voltrokken wordt...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht ).

Het huwelijk heeft van rechtswege geen enkel gevolg op de nationaliteit.

“Art.8.§ 1. Belg zijn :..2° het kind geboren in het buitenland : a) uit een Belgische ouder geboren in België of...; b) uit een Belgische ouder die, binnen een termijn van vijf jaar na de geboorte, een verklaring heeft afgelegd waarin hij verzoekt om toekenning van de Belgische nationaliteit aan zijn kind...”(28 JUNI 1984. - Wetboek van de Belgische nationaliteit).

“Art.62. § 1. De vaststelling en de betwisting van het vaderschap of moederschap van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind of...Art.64.De akte van erkenning wordt opgesteld volgens de vormvereisten voorgeschreven door het recht dat krachtens artikel 62, § 1, eerste lid, op de afstamming van toepassing is of door het recht van de Staat op wiens grondgebied zij wordt opgesteld.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 22 nov 2013 04:08

Mijn aanvraag is ingediend als Visum D familieherenigingsvisum naar de wet van 15 december 1980.
Het is toch verbazend dat 2 vriendinnen van mijn vrouw en in dezelfde situatie als mijn vrouw dus ook met een Belg gehuwd vanwie zij een kind hebben, die samen met mijn vrouw dezelfde aanvraag hebben ingediend, en die zijn al lang in Belgie.
Waarom mijn vrouw niet? Ik snap echt niet het probleem. Mijn vrouw is ondertussen bijna 6 maanden zwanger, 7 maanden zwanger en ze mag niet meer vliegen. Mijn vrouw dochtertje en ikzelf zitten hier in eenrampgebied nl Filippijnen waar op 15 oktober ll een zware aardbeving is gebeurd en tot nu nog steeds naschokken van meer dan 5 op schaal van richter en die zijn niet goed voor de zwangerschap.
Voor mij brengt Vreemdelingenzaken onze veiligheid maar vooral die van mijn vrouw met ongeboren kind en mijn dochtertje ernstig in gevaar en dat is ook verboden bij wet.
Ivm met wat ik las over het Belg zijn van het kind. Wel ondertussen heb ik met een advocaat gesproken en hij zegt dat er geen twijfel kan bestaan dat het mijn kind is en dus ook Belg is.
Hij baseert zich op het burgerlijk wetboek afdeling 1 vermoeden van het vaderschap
Art. 315. <W 31-03-1987, art. 38> Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.
We zijn gehuwd op 20 september 2010 en mijn dochter is geboren op 8 juni 2011.
Trouwens de originele geboorteakte zijnde de Filippijnse NSO gelegaliseerd door DFA in Cebu vermeld me ook als vader.
Ik heb die zogenaamde wet van begin dit jaar dat ik zou moeten samengewoond hebben gedurende 300 dagen omdat er een kind na het huwelijk is geboren, proberen terug te vinden zonder succes dus heb ik het ook aan die advocaat gevraagd en hij vertelde me dat die wet niet bestaat.
Hoe kan trouwens een Belg die geregistreerd is en werkt in Belgie 300 dagen samenwonen met zijn echtgenote in het buitenland???

Reclame

farouz
Berichten: 1

#4 , 17 apr 2015 14:58

beste lezers
ik heb eigenlijk niet meer zo veel hoop ,en denk ook dat die van vreemdelingen diens de mensen gewoon negeren .mijn moeder heeft in 2 jaar tijd 5 maal een visumaanvraag ingediend en alle keren geweigerd , telkens komen ze af.... met je moet dit nog , of je moet dat nog..... terwijl alles compleet is .. ik begrijp er niets meer van ??????? wat moeten die mensen nog meer .... mijn moeder heeft zelf een belgische pensioen en heeft hier in belgie gewoond en mag niet op vakantie komen en mij ook niet bezoeken ... mensen toch dat mens is 65 jaar dus ze komt niet voor te profiteren ik weet niet voor wat ze haar tegen houden 3 maanden maar en toch willen ze niet .

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 17 apr 2015 15:02

beste lezers
ik heb eigenlijk niet meer zo veel hoop ,en denk ook dat die van vreemdelingen diens de mensen gewoon negeren .mijn moeder heeft in 2 jaar tijd 5 maal een visumaanvraag ingediend en alle keren geweigerd , telkens komen ze af.... met je moet dit nog , of je moet dat nog..... terwijl alles compleet is .. ik begrijp er niets meer van ??????? wat moeten die mensen nog meer .... mijn moeder heeft zelf een belgische pensioen en heeft hier in belgie gewoond en mag niet op vakantie komen en mij ook niet bezoeken ... mensen toch dat mens is 65 jaar dus ze komt niet voor te profiteren ik weet niet voor wat ze haar tegen houden 3 maanden maar en toch willen ze niet .
Zit u nog met een vraag of komt u gewoon wat klagen over het systeem?

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”