internering

maelstorm69
Topic Starter
Berichten: 16

internering

#1 , 08 jul 2013 11:04

kan er iemand mij vertellen wat nu juist de rechten van een geinterneerde zijn.

en hoe de wet van internering in elkaar zit. (zonder extras)
Laatst gewijzigd door maelstorm69 op 08 jul 2013 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 08 jul 2013 11:14

ik vermoed dat je de rechten bedoelt van de geinterneerde,
qua plichten heeft hij geen specifieke andere plichten dan een doorsnee burger. Ik vermoed dat hij van bepaalde plichten zelfs ontslagen is.

maelstorm69
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 jul 2013 11:37

aangepast

Reclame


Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#5 , 25 jul 2013 13:13

Bedoel je enkel geïnterneerden in een penitentiaire instelling (of om het te vereenvoudigen: een gevangene in een gevangenis) of heb je het ook over bv mensen zonder strafblad die echter verplicht opgenomen werden in de psychiatrie etc?


In het geval van gevangenen denk ik dat je je burgerrechten verliest voor een bepaalde periode. Plichten? Tja, veel plichten zijn ofwel niet van toepassing in de gevangenis of zijn onmogelijk uit te voeren (vb stemplicht). Maar veel zal ook afhangen van de exacte feiten en het preciese vonnis.


In geval van internering in een instelling voor psychiatrische patiënten: dit vereist bij mijn weten ontoerekeningsvatbaar te zijn, en dan heb je vrees ik niet meer veel rechten en plichten over. Maar iemand ontoerekeningsvatbaar laten verklaren is een zeer complexe procedure waar je met zeer zware argumenten moet opdraven. Zoniet is het zowat kansloos. Zolang de persoon geen gevaar voor zichzelf of anderen vormt, is zo een internering quasi onmogelijk.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 jul 2013 22:47

Internering is iets totaal anders dan collocatie.
Collocatie :
Hier dient zelfs geen misdrijf te zijn gebeurd.
Basis is wel een geestelijke disfunctie.
Wetgeving is: De wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke.
http://www.vredegerecht1stekantonantwer ... emecum.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4469,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;


Internering is het gevolg van evenzo een gerechtelijke beslissing maar als gevolg van een veroordeling inzake een misdaad of een wanbedrijf
vooral art ! is van belang:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4469,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ook de opvolging van de procedure is gezien het strafbaar karakter iets totaal anders.
Ook de plaats waar een geïnterneerde zal verblijven kan anders zijn.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”