Kan discriminatie op basis van woonplaats?

TamL
Topic Starter
Berichten: 2

Kan discriminatie op basis van woonplaats?

#1 , 11 dec 2012 10:33

Ik wou mijn zoontje inschrijven voor de zwemlessen in een naburige stad. In onze gemeente hebben wij zelf geen zwembad.
Ik moet echter een week wachten met inschrijven tov de inwoners van die stad. Met als gevolg dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 dec 2012 10:45

Mogelijks geeft de gemeente waar het zwembad gelegenb is een subsiede voor zijn eigen inwoners voor die zwemlessen. Het is dan ook maar normaal dat de inwoners van die gemeente voorrang hebben.
Lees het reglement en de voorwaarden voor die zwemlessen eens op na.

TamL
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 dec 2012 10:56

Dit staat nergens in het reglement. Ook op de folder van de zwemlessen zelf staat dit niet bij de voorwaarden.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2012 11:36

Persoon a woont in gemeente A en betaalt belastingen aan gemeente A. Gemeente A investeert een deel van het belastingsgeld van a in een zwembad in A. Persoon a mag gaan zwemmen in A, hoewel zijn belastingsgeld hier niets heeft bijgedragen.
Persoon b woont in gemeente B en betaalt belastingen aan gemeente B. Gemeente B investeert niets in een zwembad in B. Persoon b mag niet gaan zwemmen in B, maar mag onder bepaalde voorwaarden toch gaan zwemmen in A.

Waar zit hier de discriminatie? Het lijkt me niet meer dan logisch dat het belastingsgeld van een gemeente in de eerste plaats wordt gebruikt ten goede van de inwoners van die gemeente.

Tenzij uw gemeente een overeenkomst heeft ivm het zwembad in de naburige stad, spreekt u beter uw gemeentebestuur aan.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”