een gesloten instelling in afwachting van therapie

Claire
Topic Starter
Berichten: 1

een gesloten instelling in afwachting van therapie

#1 , 01 nov 2012 21:32

Hallo,

Gedurende meer dan 12 jaar ben ik de pleegmoeder geweest van een meisje. Zij was bij ons sinds zij 4 maanden oud was. Eind 2010 kwam zij in contact met haar natuurlijke vader, liep zij bij mij weg, en begon een verbijsterende reeks onaangename, angstaanjagende gebeurtenissen.
We zijn 22 maanden later en daarvan heeft zij ondertussen 8 maanden in de gesloten instelling voor meisjes in Beernem doorgebracht, en een 6-tal weken in de instelling te Mol. Nochtans heeft zij geen "als misdrijf omschreven feiten" gepleegd. (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat zij ook zeker geen engeltje is geweest)
Door het contact met haar vader is zij zeer verward, de situatie is geëscaleerd en zij heeft dringend psychologische hulp nodig. Ik ben er van overtuigd dat er borderline zal worden geconstateerd.
Zij is aangemeld in een instelling en wacht nu op een intake gesprek. Al die tijd moet zij doorbrengen in Beernem, nu dus weer reeds meer dan 3 maanden.
Wat mij zo tegenstaat is het feit dat zij werkelijk opgesloten wordt, en samen zit met meisjes die wel degelijk zware feiten hebben gepleegd (kindermoord, oudermoord, dealen enz) Zij werd opgepakt tengevolge van een advies dat werd opgesteld door een piepjonge juridisch consulente (de vierde op 18 maanden tijd) die haar nog nooit had ontmoet en die haar informatie heeft moeten bij elkaar zoeken bij een team van personen die geen van allen mijn pleegdochter ooit hadden gezien, laat staan gesproken. Haar ouders of mij werd niets gevraagd, wij werden zelfs niet op de hoogte gesteld. Ook haar advokaat werd pas achteraf geïnformeerd.
Zolang er geen plaats is in een psychiatrische instelling wordt zij nu opgesloten bij jonge prostituees, verslaafden en jonge moordenaressen. Zij is depressief en spreekt elke dag over zelfmoord. Kan dit zomaar in België? Zijn er geen betere voorzieningen, met een bepaalde verzorging, in dergelijke omstandigheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
niken
Berichten: 3

#2 , 18 jan 2013 12:44

Hey Claire

Ik reageer omdat wij zelf een "ervaring" hebben met de organisatie pleegzorg.

Allereerst, als je 12 jaar voor een pleegkind gezorgd hebt, chapeau.
Ik denk dat het heel normaal is dat uw pleegdochter haar biologische vader opzocht. Ik vermoed dat uw pleegdochter héél hard op zoek is naar wie ze is, vanwaar ze komt en aan wie ze zich kan of wil spiegelen. Misschien heeft zij, ondanks uw goede zorgen, heel erg haar vader, ouders gemist.

Zolang uw pleegdochter geen 18 is valt zij onder de jeugdrechter en die handelen op basis van wat de jeugdconsulent hen aanreikt.
Overigens kan uw pleegdochter gehoord worden door de jeugdrechter pas vanaf zij 12 jaar is.

Er is idd een betere voorziening, bij u. En daarnaast kan u haar helpen professionele hulp te zoeken.

Misschien kunnen we, als u dat wenst dit gesprek via een ander medium verder zetten.

Groeten

Reclame

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”