ocmw-dossierbeheerder of juist geen dossierbeheerder

VI.initials
Topic Starter
Berichten: 16

ocmw-dossierbeheerder of juist geen dossierbeheerder

#1 , 26 apr 2012 15:08

Beste , ( ik weet niet of ik dit in het juiste topic plaats )
Het OCMW waar ik cliënte ben , kreeg het in hun bol om mij een tijd terug in een instelling te laten plaatsen .
De situatie toen ; mijn maatschappelijk werkster en ik kwamen zeer goed overeen , zij zag mij als haar kleine zus :?
ik had al een ruime tijd veel problemen , dit ook thuis gewoon.
op een zekere moment , kon ZIJ mijn problemen niet meer aan en stond zij werkelijk te "flippen" . Ze begon in het wilde weg te roepen dat mijn vader dood is en mijn kind in een pleeggezin zit en dat zij niet meer wist hoe ze mij kon helpen .
Ik reageerde hier in eerste instantie rustig op en vond dat het niet aan haar is om MIJN situatie niet aan te kunnen , dus vroeg ik haar om hiermee op te houden , erover te zwijgen.
Mede daar dit wel even een gevoelige snaar raakte.
zij vond dit niet mijn recht en stond te trillen op haar benen , te roepen en te schelden.
het werd uiteindelijk een hoog oplopende ruzie want zij bleef doorgaan en ik vroeg haar steeds om te stoppen , op de duur al huilend.
hierdoor kreeg men op het ocmw het idee een psychiater op te bellen , die heeft mij nog geen 2 minuten gesproken , maar wel meteen stond er een ploeg van ambulanciers voor mijn neus met witte handschoentjes , U bent net gecolloceerd , gelieve rustig met ons mee te komen.
Ik weigerde dit uiteraard...met alle gevolgen vandien , de politie liep mij achterna en dus gaf ik mijn spurt-actie maar meteen weer op.
Daar in een instelling aangekomen , heb ik mij gewoon aan de richtlijnen gehouden en vond de psychiater daar het absoluut niet nodig dat ik daar verbleef , maar gezien de gerechtelijke procedure moest ik blijven , enkele dagen later kwam de vrederechter die een vonnis uitsprak , waardoor ik dus na 6 dagen reeds weer kon beschikken.
in het vonnis staat duidelijk dat de opname ongegrond was en er terstond een einde aan moest worden gebracht , alsook dat ik kosteloos gesteld dien te worden.

nu dus mijn eerste vraag : de factuur van de ambulance en de opname zelf zijn toch bij mij toegekomen , weliswaar een hoog bedrag.
Het ocmw werd door mij gecontacteerd , met de vraag aub de facturen te willen bekijken en te betalen.alsook een copie van het vonnis werd hen door mij overhandigd.
Men weigert daar de facturen voor hun rekening te nemen en vindt het vonnis een " gedrocht ". Dat zij van die mening zijn stoort mij niet , maar de kosten zijn denk ik toch voor hen , en niet voor mij ?

Nu dus enkele maanden later , kom ik toe op het ocmw , daar ik nog steeds een burger ben van de gemeente en recht heb op hulpverlening...
zij kwamen met de redenering , dat IK mijn boekje te buiten ben gegaan en dus alleen maar op de dienst permanentie kan worden geholpen , nl geen dossierbeheerder meer .
Is dit niet verplicht ??
Ik heb mij reeds diverse keren gericht tot de mensen die van permanentie waren maar zij konden mij steeds niet helpen , geen informatie geven , daar zij niets van mijn dossier weten...

mijn tweede vraag dus : Heb ik niet het recht op een dossierbeheerder gezien niet iemand mij daar nog kan helpen ?

alvast bedankt voor Uw moeite :)

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 26 apr 2012 18:15

Waarom zou u recht hebben op een dossierbeheerder?
Is er iets waardoor dat zou moeten zijn?

Wat komt de politie daar doen.....
Wat komt die psychiater daar doen?

Artis
Berichten: 184

#3 , 26 apr 2012 20:53

Dit lijkt me een zeer sterk verhaal ... Al ten rade geweest bij voorzitter/diensthoofd SD/secretaris/raadslid/burgemeester (ik zeg maar iets).

Welke hulpverlening heb je het laatst gevraagd?

Betreft de facturen: als je niet behoeftig bent, zal je die om het kort te houden inderdaad zelf moeten betalen. In het beste geval kan het OCMW die voorschieten en nadien terugvorderen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 26 apr 2012 21:50

...mijn maatschappelijk werkster en ik kwamen zeer goed overeen , zij zag mij als haar kleine zus
ik had al een ruime tijd veel problemen , dit ook thuis gewoon.
op een zekere moment , kon ZIJ mijn problemen niet meer aan en stond zij werkelijk te "flippen" . Ze begon in het wilde weg te roepen dat mijn vader dood is en mijn kind in een pleeggezin zit en dat zij niet meer wist hoe ze mij kon helpen .
Ik reageerde hier in eerste instantie rustig op en vond dat het niet aan haar is om MIJN situatie niet aan te kunnen , dus vroeg ik haar om hiermee op te houden , erover te zwijgen.
Mede daar dit wel even een gevoelige snaar raakte.
zij vond dit niet mijn recht en stond te trillen op haar benen , te roepen en te schelden.
het werd uiteindelijk een hoog oplopende ruzie want zij bleef doorgaan en ik vroeg haar steeds om te stoppen , op de duur al huilend....


Waarom vertelt mijn buikgevoel me dat het hier één en dezelfde persoon betreft???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

VI.initials
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 26 apr 2012 23:08

Waarom zou u recht hebben op een dossierbeheerder?
Is er iets waardoor dat zou moeten zijn?

Wat komt de politie daar doen.....
Wat komt die psychiater daar doen?
De politie was blijkbaar een standaardprocedure bij een collocatie...die stonden bij de ambulanciers
De psychiater werd opgebeld door het ocmw

Blijkbaar mijn vraag niet goed gesteld ,
ik had eerst een dossierbeheerder ( de vrouw die mijn situatie niet aankon ) , tot ik gedwongen en geheel onterecht opgenomen werd in een psychiatrische instelling.
Ik heb financiële problemen en er is een dossier op het ocmw , normaal gezien , indien een maatschappelijk werker het dossierbeheer stopzet , wordt dat overgedragen naar een collega...
en aangezien NIEMAND op het ocmw mij nog informatie kan geven op mijn vragen ivm openstaande facturen ( die in HUN bezit zijn ) , denk ik wel dat het beter is dat er een nieuwe dossierbeheerder aangesteld wordt ....

Bedankt voor de reactie's in ieder geval ;)

VI.initials
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 26 apr 2012 23:10

...mijn maatschappelijk werkster en ik kwamen zeer goed overeen , zij zag mij als haar kleine zus
ik had al een ruime tijd veel problemen , dit ook thuis gewoon.
op een zekere moment , kon ZIJ mijn problemen niet meer aan en stond zij werkelijk te "flippen" . Ze begon in het wilde weg te roepen dat mijn vader dood is en mijn kind in een pleeggezin zit en dat zij niet meer wist hoe ze mij kon helpen .
Ik reageerde hier in eerste instantie rustig op en vond dat het niet aan haar is om MIJN situatie niet aan te kunnen , dus vroeg ik haar om hiermee op te houden , erover te zwijgen.
Mede daar dit wel even een gevoelige snaar raakte.
zij vond dit niet mijn recht en stond te trillen op haar benen , te roepen en te schelden.
het werd uiteindelijk een hoog oplopende ruzie want zij bleef doorgaan en ik vroeg haar steeds om te stoppen , op de duur al huilend....


Waarom vertelt mijn buikgevoel me dat het hier één en dezelfde persoon betreft???
Sorry , maar deze reactie begrijp ik niet goed hoor , verklaar U nader aub ?
en waarom ?

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 26 apr 2012 23:44

Politie komt NIET tussen bij een gewone collocatie.
Is niet haar bevoegdheid.
Politie komt alleen tussen bij een dringende collocatie in een gevaarsituatie . En dan is het niet het OCMW dat een dokter aanstelt maar de procureur des Konings (via de officier van gerechtelijke politie)
Een psychiater komt er uiteraard later aan te pas IN de instelling.
De vrederechter pas na 6 dagen..... een collocatie IS een vrijheidsbeneming ... elke vrijheidsbeneming dient binnen de 24 uur voor de rechter gebracht te worden.

Een maatschappelijk werker die flipt...... inderdaad een AS aan de voorzitter van het ocmw......met vraag om een onderhoud en liefst met uw raadsman daarbij.
De kosten van een onrechtmatige collocatie..... dagvaarding voor de vrederechter gezien zijn uitspraak zal dat vermoedelijk voor het ocmw zijn...

VI.initials
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 27 apr 2012 01:18

Politie komt NIET tussen bij een gewone collocatie.
Is niet haar bevoegdheid.
Politie komt alleen tussen bij een dringende collocatie in een gevaarsituatie . En dan is het niet het OCMW dat een dokter aanstelt maar de procureur des Konings (via de officier van gerechtelijke politie)
Een psychiater komt er uiteraard later aan te pas IN de instelling.
De vrederechter pas na 6 dagen..... een collocatie IS een vrijheidsbeneming ... elke vrijheidsbeneming dient binnen de 24 uur voor de rechter gebracht te worden.

Een maatschappelijk werker die flipt...... inderdaad een AS aan de voorzitter van het ocmw......met vraag om een onderhoud en liefst met uw raadsman daarbij.
De kosten van een onrechtmatige collocatie..... dagvaarding voor de vrederechter gezien zijn uitspraak zal dat vermoedelijk voor het ocmw zijn...
Beste ,

Ik leg U uit hoe het in werkelijkheid gebeurde , niet hoe het juridisch gezien juist of niet juist is ...
De procureur is RECHTSTREEKS op de hoogte gebracht NA het zien van de psychiater OP HET OCMW...blijkbaar door de psychiater zelve
Ik zoek hier enkel informatie , geen betwisting hoe het al dan niet zou gebeurd zijn. Ik vermoed dus dat er dan procedurefouten in het spel zijn.en politie was wel aanwezig tijdens de collocatie.
MVG

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 27 apr 2012 15:54

Dan was het een dringende collocatie in opdracht van de procureur.
Dat verklaart dan weer een aantal zaken.
Dat wiil ook zeggen dat er een PV van is gemaakt.
U kan dan het nummer gaan opvragen bij de politie.
Dan nog is de vrederechter al vroeger bij u geweest .... dat moet ook in het vonnis staan.

En ik wil enkel begrijpen en als wat u verteld niet overeenkomt met wat wettelijk mag/moet dan heb ik een probleem.
Maar U vult nu al zelf aan dat de psychiater zelf naar parket heeft gebeld ( wat perfect kan) alleen vraag ik me af waarom ineens een psychiater...
Is die ter plaatse gekomen met de politie en ziekenwagen of is dit later gebeurd? Ik begin te vermoeden dat de ruzie zich heeft afgespeeld in een OCMW ziekenhuis en dus dokters in de omgeving?

Is er door u al een advocaat gecontacteerd?

VI.initials
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 16 mei 2012 02:26

De psychiater is terplaatse gekomen met naar wat ik vermoed haar eigen voertuig want toen stonden er nog geen mensen met witte handschoentjes voor mijn neus , de vraag waarom een psychiater blijf ik mij ook steeds afvragen ... Politie was bij haar aanwezigheid ook niet mee gekomen . De ruzie speelde zich af in het OCMW , niet in een ziekenhuis of plaats waar dokters in de buurt waren . Ikzelf heb geen advocaat gecontacteerd , wel een CAW die een gesprek gaat aanknopen met het OCMW , alsook met mij .

mvg

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”