Discriminatie bij co-ouderschap

nieuwestart
Topic Starter
Berichten: 29

Discriminatie bij co-ouderschap

#1 , 25 jun 2011 00:00

Sinds februari ben ik weg bij mijn ex, ik heb er van in het begin alles aan gedaan om een poging te doen tot communicatie.
Zijn antwoord was: Vordering voor rechtbank in kortgeding en jeugrechtbank.
Op de rechtbank in korgeding is co-ouderschap met bilocatieregeling uitgesproken, echter gezien ik vertrokken ben is het adres van mijn beide meisjes bij de vader moeten blijven staan...

Nu ben ik dus een van de vele mensen die op verschillende plaatsen wordt gediscrimineerd omdat mijn kinderen niet zijn ingeschreven op mij adres.

Dit is onder andere zo bij:
- Het Vlaams woningfonds
- De Vlaamse woonlening
- Gratis levering water en electriciteit
- Kindergeld bij krijgen van kind na # kinderen in co-ouderschap
En waarschijnlijk nog een heleboel andere zaken.

Volgens het centrum voor gelijke kansen is dit helemaan geen discriminatie!
U contacteerde ons betreffende de problematische regeling van het co-ouderschap in verband met de regels van het Vlaams Woningfonds en de Vlaamse woonlening.
Het Centrum verkreeg op basis van zijn oprichtingswet van 15 februari 1993 de opdracht het bevorderen van de gelijkheid van kansen en het bestrijden van elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, leeftijd, geloof of levensbeschouwing, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, politieke overtuiging, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst. Het Centrum is niet bevoegd voor discriminatie op basis van geslacht, syndicale overtuiging en taal.

De situatie die u aankaart is uiteraard problematisch, maar spijtig genoeg is er geen aanknooppunt met één van de wettelijke beschermde criteria. Het Centrum is dan ook niet bevoegd om uw melding te behandelen.

Niettegenstaande deze overwegingen, is het Centrum zich bewust van de veranderende realiteit en het toenemende aantal éénoudersgezinnen en gevallen van co-ouderschap. Het kan dan ook gebeuren dat wettelijke regelingen niet meer aangepast zijn aan de werkelijkheid van vele gezinnen. Daarom zal er een interne analyse gebeuren van de regels omtrent het co-ouderschap, die daarna eventueel het voorwerp kan uitmaken van een advies of aanbeveling naar de wetgever toe.


En Renaat Landuyt verwoordt het als volgt:
Het probleem kan de tekst van het decreet zijn. Als daar staat inschrijving dan kan men niet afwijken. U zou eventueel al dan niet met akkoord van uw ex de inschrijving kunnen veranderen (gezien dit geen implicaties heeft om wederzijdse rechten maar u en dus het gezin helpt aan goedkopere lening).

Verscheidene personen van enig aanzien doen er niets aan.

Ik vind dat aan deze zaken zéér dringend iets moet worden gedaan, desnoods voor het grondwettelijk hof...

Ook op facebook is momenteel een groep bij causes om dit probleem aan te kaarten... Misschien tijd om toe te voegen?

Opdat alle ouders met co-ouderschap naast dezelfde plichten, ook dezelfde rechten zouden krijgen...

Nieuwestart
Laatst gewijzigd door nieuwestart op 15 dec 2012 03:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nieuwestart
Topic Starter
Berichten: 29

#2 , 27 jun 2011 09:59

Bijkomende discriminatie:

Als ouder bij wie de kinderen niet zijn ingeschreven, mag je je kinderen niet fiscaal ten laste nemen in de loonbrief...

Nieuwestart

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 jul 2011 22:15

je trekt wel de alimentatie af van je belastingen als ik me niet vergis.

Reclame

nieuwestart
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 15 dec 2012 03:12

Je KAN alimentatie aftrekken van je belastingen, echter als beide ouders een gelijkaardige zorg en een gelijkaardig inkomen hebben, zouden de sociale voordelen toch ook gelijk moeten zijn.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”