bank weigert rekeningnummer te opennen

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

bank weigert rekeningnummer te opennen

#1 , 10 mar 2011 12:55

mijn vriendin woont al 10 jaar in Belgie en heeft verblijfskaart van lang verblijf (5 jaar). Zij heeft al in twee banken de rekeningnummers en wilt in de 3de bank dat ook hebben. Toen zij met haar identiteitskaart naar de bank ging, hebben zij daar haar geweigerd de rekening te opennen omdat op dat kaart Ingeschreven in vreemdelingenregister moet staan en dat staat er niet, alhoewel zij in die register natuurlijk wel ingeschreven is.
Bestaat er een wetsbepaling of nog iets die de banken toelaat om zoiets te doen, namelijk weigeren de rekeningnummer te opennen omdat op de identiteitskaart niet de vereiste vermelding staat?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 10 mar 2011 14:49

De bank mag geen rekening openen als er geen bewijs is van inschrijving in het Vreemdelingenregister. Je zal dus het tegendeel moeten bewijzen. Het feit dat de twee andere banken dat wel hebben gedaan betekent eigenlijk niet zoveel.

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 10 mar 2011 15:04

Het is erg onlogisch volgens mij.
Zij bezit een geldig verblijfstitel, die, denk ik, op zich het bewijs is van inschrijving in het vreemdelingenregister. Anders kan dit toch niet.
Geen groot probleem, maar verlies van tijd. Wij willen dit gewoon voorkomen voor de toekomst.
bedankt voor uw antwoord

Reclame

josephus
Berichten: 6

#4 , 22 jun 2014 09:46

Ik had een rekeningnummer bij de bank, maar kreeg geen bankkaart, toen de eerste een technische fout had, heb ik ze teruggegeven, maar ik kreeg er geen nieuwe. Later is de bank van naam veranderd, maar terwijl iedereen passend werd geholpen, kreeg ik nog altijd geen nieuwe kaart, ik heb zelfs aangedrongen met sommige officiële papieren, zoals een provinciaal examen niveau 2 waarin ik ooit slaagde, zelfs een brief van de minister-president vond de bediende van dienst van geen enkel belang. Ik heb effecten op die bank al vele jaren, maar weet al lang niet meer wat er misschien mee gebeurd is.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 22 jun 2014 11:12

Het is inderdaad zo dat dit één van de voorwaarden is voor het "creëren" van klanten in het bankbestand. Die regels wijzigen doorheen de tijd op basis van wijzigende wetgeving (wetgeving rond fiscaliteit, rond witwassen misdaadgeld, rond embargo's voor "schurkenstaten" enz) Het feit dat andere banken in het verleden andere criteria hanteerden kan dus perfect.
Een bank is daarenboven een privé bedrijf en is niet verplicht om een bankrekening te openen. Het beslist zelf met wie het al dan niet een handelsrelatie wenst aan te gaan. Indien die relatie voor de bank rendabel lijkt te zijn zal ze dat nooit weigeren. Gezien mevrouw al bij 2 banken klant is en bij een derde bank ook nog een klantrelatie wil aangaan neem ik aan dat ze over heel wat middelen beschikt om 3 banken nodig te hebben. Dus lijkt me dat geen probleem. Indien er slechts beperkte lonen en/of uitkeringen zouden zijn zal de bank anderzijds een afweging maken tussen gevraagde service en mogelijk rendement. Wat ga je dan als derde bank nog kunnen rentabiliseren? Tegelijk zie ik het probleem niet. je kan toch bij het gemeentebestuur perfect een attest halen waaruit blijkt dat ze ingeschreven is in het vreemdelingenregister?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2014 14:32

Is het nog de moeite om hier op te antwoorden ?

De vraag is gesteld op 10 maart 2011 dit zal wel opgelost zijn zeker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

josephus
Berichten: 6

#7 , 18 apr 2015 21:07

Ben onder een zenuwarts, maar zag nooit in dat ik dan ook geen centen meer mag hebben dan, en geen spaarrekening, ik mag er geen nieuwe aanvragen. Waarom dat allemaal is weet ik nooit, er werd nooit een medische reden gegeven, ik vermoed dat het te maken heeft met een familielid, want ik ben al vele jaren altijd al alleen gelaten door de familie, heb bij niemand steun, misschien had hij dan veel relaties?

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”