discriminatie op grond van geslacht

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

discriminatie op grond van geslacht

#1 , 18 nov 2010 13:32

ik voel mij gediscrimineerd

mijn werkgever stuurt mij een dreigbrief

ik moet doen zoals hij zegt of hij betaalt geen kindergeld meer uit

als werknemer van de overheid wordt ons kindergeld geregeld in een KB van 26/03/1965 met de nodige aanpassingen

nu stelt mijn werkgever dat het kindergeld enkel nog uitbetaald wordt aan de moeder
hij baseert zich daarvoor op een KB van 31/01/2010
in dit KB vind ik niks terug dat die verplichting inhoud

ik ben gehuwd, we leven onder een dak en zijn niet zinnens te scheiden
waarom zou het dan 'moeten' dat het kindergeld betaald wordt aan de moeder


ik had al gedacht aan "Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen" maar ik zou eerst willen weten of ik iets over het hoofd heb gezien
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 18 nov 2010 14:48

definieert u eens nader wat u bedoelt met dreigbrief?
staan er nare dreigementen in?

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 18 nov 2010 15:04

definieert u eens nader wat u bedoelt met dreigbrief?
staan er nare dreigementen in?
hij dreigt met het stopzetten van betaling van kinderbijslag
dat is een goot genoeg dreigement voor mij
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 nov 2010 15:05

Heeft iedere mannelijk personeelslid met kind(eren) een dergelijke "dreigbrief" ontvangen, of alleen jij?

eylis
Berichten: 8841

#5 , 18 nov 2010 15:22

het is niet uw werkgever die de kinderbijslag uitbetaalt....Dat is het Kinderbijslagfonds....
Uw werkgever informeert u gewoon over de consekwenties.
Kinderbijslag kan u wel laten storten op een gezamelijke rekening van u en uw vrouw war u beiden SAMEN toegang tot heeft.

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 18 nov 2010 15:28

het is niet uw werkgever die de kinderbijslag uitbetaalt....Dat is het Kinderbijslagfonds....
Uw werkgever informeert u gewoon over de consekwenties.
Kinderbijslag kan u wel laten storten op een gezamelijke rekening van u en uw vrouw war u beiden SAMEN toegang tot heeft.
het gaat er hem over dat ik wil weten welke wet verplicht dat dit op naam van de vrouw moet gebeuren
en mij als gezinshoofd (en man) links laat liggen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 21 nov 2010 10:38

Heeft iedere mannelijk personeelslid met kind(eren) een dergelijke "dreigbrief" ontvangen, of alleen jij?
diedereen heeft de papieren ontvangen om de gegevens van de echtgenote te geven
ik en nog een paar liggen dwars, omdat we ons gediscrimineerd voelen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis
Berichten: 8841

#8 , 21 nov 2010 19:59

beste sniper, laat u zich best terdege informeren wat discriminatie" is. dan gaat u zich realiseren dat de richtlijnen voor het toekennen van de kinderbijslag niet discriminatoir zijn...
Discriminatie wil zeggen dat men onderscheidt maakt in behandeling van mensen op basis van geslacht, kleur en/of overtuiging.
Mag ik je er op wijzen dat het toewijzen van kinderbijslag aan de moeder géén onderscheid in behandeling op basis van geslacht is, maar het toekennen van kinderbijslag is gelinkt aan een status. Zoals een student een studiebeurs krijgt, een gepensioneerde een pensioen, een werkloze een werklozensteun, krijgt een moeder door haar moederschap een kinderbijslag. Dat het gender van geen belang is wordt bewezen door het feit dat een weduwenaar ook de kinderbijslag kan krijgen. Waarom dan aan de moeder toewijzen? Wel vermits er gekozen kan worden tussen 2 ouders heeft men ooit objectieve criteria vastgesteld om in eerste instantie het kindergeld aan één ouder toe te wijzen. En vermits het (nog steeds) vaak de moeder is die de hoofdmoot van zorg voor de kinderen draagt, heeft men gekozen voor het criterium: MOEDER.

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 21 nov 2010 21:30

Mag ik je er op wijzen dat het toewijzen van kinderbijslag aan de moeder géén onderscheid in behandeling op basis van geslacht is, maar het toekennen van kinderbijslag is gelinkt aan een status. Zoals een student een studiebeurs krijgt, een gepensioneerde een pensioen, een werkloze een werklozensteun, krijgt een moeder door haar moederschap een kinderbijslag. Dat het gender van geen belang is wordt bewezen door het feit dat een weduwenaar ook de kinderbijslag kan krijgen. Waarom dan aan de moeder toewijzen? Wel vermits er gekozen kan worden tussen 2 ouders heeft men ooit objectieve criteria vastgesteld om in eerste instantie het kindergeld aan één ouder toe te wijzen. En vermits het (nog steeds) vaak de moeder is die de hoofdmoot van zorg voor de kinderen draagt, heeft men gekozen voor het criterium: MOEDER.
wat u omschrijft wordt door de meeste instellingen die zich bezighouden met discriminatie aanzien als de definitie van discriminatie

mijn status als ouder wordt gediscrimineerd door de verplichting op te leggen dat het de vrouw (moeder) moet zijn die recht heeft op kinderbijslag

De rechthebbende moet een bloedverwant zijn van het kind (tot de 3de graad) [1] of een feitelijk gezin vormen met de ouder. Meestal is dit de vader van het kind.

3. Voorangsgerechtigde rechthebbende

Voor een kind kan meer dan een "potentiële" rechthebbende bestaan. Toch kan voor hetzelfde kind slechts een keer kinderbijslag toegekend worden.

Het principe van "voorrangsgerechtigde rechthebbende" moet deze situatie reguleren via specifieke voorrangsregels. Als basisvoorwaarde om als voorrangsgerechtigde te kunnen optreden geldt dat men het kind zelf opvoedt. Dit wordt vermoed zodra zij dezelfde domicilie hebben.

Het recht op kinderbijslag wordt dan bij voorrang geopend in onderstaande volgorde:

* de vader
* de moeder, als er geen vader is of deze geen werknemer is;
* de stiefvader, als er geen vader of moeder is of deze geen werknemers zijn;
* de stiefmoeder, als er geen vader, moeder of stiefvader is of deze geen werknemers zijn;
* de oudste van de andere rechthebbenden: de samenwonende partner van een van de ouders, een grootouder, oom of tante (als ze tot het gezin behoren);
* een (half-)broer of (half-)zus van het kind.

bron : http://www.rszppo.fgov.be/nl/burgers/ki ... vragen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie opent het recht en in welke volgorde?

Het recht op kinderbijslag als werknemer is verbonden aan een activiteit als arbeider of bediende in België. Wie na een loontrekkende activiteit werkloos, ziek of gepensioneerd is, blijft voor de kinderbijslagwet beschouwd als werknemer.

Als verschillende personen het recht op gezinsbijslag kunnen openen, dan kan je niet zomaar kiezen wie het recht opent. De voorrangsregels zijn immers bij wet bepaald.

*
Ouders van verschillend geslacht:
1. Als de vader werknemer is, dan opent hij bij voorrang het recht op kinderbijslag.

*
2. Als de vader geen werknemer is, dan komt de loontrekkende moeder in aanmerking.
o - Als een van de ouders zelfstandige is, dan opent de loontrekkende ouder die minstens halftijds werknemer is het recht op gezinsbijslag.
- Voor ambtenaren gelden dezelfde voorrangsregels als voor werknemers. Een ambtenaar ontvangt de gezinsvergoedingen van de overheid.
bron: http://www.kids.partena.be/content/defa ... ?PageID=19" onclick="window.open(this.href);return false;
De voorrangsregels zijn immers bij wet bepaald.
die wet zou ik willen vinden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis
Berichten: 8841

#10 , 22 nov 2010 13:17

welke "meeste instellingen" omschrijven dit als discriminatie?
Dat zal mij nu eens benieuwen...
gooi het eens op tafel :-)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2010 13:32

Art. 2. § 1. Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling dat niet objectief en
redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is op het geslacht, een zogenaamd ras, de
huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de
geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of de levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand,
een handicap of een fysieke eigenschap.
De discussie zal U moeten verplaatsen naar de objectiviteit en de rechtvaardiging van deze maatregel.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 22 nov 2010 14:13

http://www.rkw.be/nl/0to25/who.php

Ik dacht dat in het verleden in de privé sector het kindergeld altijd al aan de moeder betaald werd, behalve als de vader een werknemer van de overheid was.
In welke sector werkt uw vrouw?

Ik vind het vreemd dat uw werkgever daarover zou te kiezen hebben, en nog vreemder dat uw houding op uw werk daar een invloed op zou kunnen hebben.

Marijkealleen
Berichten: 180

#13 , 22 nov 2010 14:37

Waarschijnlijk voelt de moeder zich ook gediscrimineerd nu... Er gaat in dit opzicht altijd wel een partij zijn die zich gediscrimineerd voelt. Dit woord wordt tegenwoordig echter veel te gemakkelijk in de mond genomen. Dit is een eindeloze discussie. Er moet een keuze gemaakt worden, dus waarom niet/wel de moeder, of waarom niet/wel de vader ? Er zal wel een onderliggende échte reden zijn waarom u dit niet wil, dus best deze even op tafel gooien vooraleer we in een eindeloos welles/nietes spelletje verzeild geraken. Bij een vredegerecht gaat u niet ver komen met uw discriminatie-eis, omdat dat een mes is dat langs 2 zijden snijdt. Als er een échte reden is waarom u dit niet wil : er zijn instanties (vredegerecht ?)waar u dit voor u persoonlijk kunt aanvechten, maar dan met een gegronde reden. En als die er is zult u wel gehoord worden ook.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 nov 2010 14:58

@ Marijke: Waarom moet er altijd iemand gediscrimineerd worden? Men kan ook gewoon het kindergeld geven aan het gezinshoofd. Dit is geen discriminatie = onafhankelijk of je nu man of vrouw bent.

eylis
Berichten: 8841

#15 , 22 nov 2010 16:15

doordenkertje voor wie mee wil...in geval een vrouw ouder is dan haar echtgenoot, wordt zij als gezinshoofd beschouwd.
Dus dan heeft de moeder eindelijk ook on-discriminatoir recht op kinderbijslag? :-)

in het kort; de poster wenst dus dat de kinderbijslag toegewezen wordt op basis van het statuut van gezinshoofd.
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen: kinderbijslag toewijzen op basis van statuur gezindshoofd of kinderbijslag toewijzen op statuut moederschap.
Het gaat beide om objectief en juridisch vaststelbare criteria, nl: men is moeder of men is gezinshoofd.
Welke van de twee is discriminatoir en waarom?

nog een doortrekkertje...: een moeder heeft recht op borstvoedingsverlof. Zijn er vaders op het foum die zich gediscrimineerd voelen?
sommige statuten zijn nu eenmaal gendergebonden. Maar daarom discrimineert men niemand.
Ten andere de kinderbijslag is bedoeld voor de kinderen, dus de vader is niet benadeeld...

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”