discriminatie op grond van geslacht

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

Re: discriminatie op grond van geslacht

#16 , 22 nov 2010 16:24

Stel volgende vraag bij de geboorte van elk persoon.

Kan iedereen gezinshoofd worden?
--> Ja
Kan iedereen moeder worden?
--> Nee

Dat is dus het verschil.


Los hiervan zie ik het achterliggende nut van de discussie echter ook niet in.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#17 , 22 nov 2010 20:07

Grondwet

De formulering in de Belgische grondwet (Artikel 11) luidt ten dele: "Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden".
[bewerken] Anti-discriminatiewet

De Federale Anti-discriminatiewet (25 februari 2003) veroordeelt elk discriminerend gedrag en steunt op het non-discriminatieprincipe dat stelt dat iedereen gelijkwaardig is. Personen of groepen kan men niet uitsluiten omwille van ras, huidskleur, geslacht, nationaliteit, taal, godsdienst of politieke overtuiging. Wat betreft handicap wordt het ontbreken van redelijke aanpassingen als discriminatie beschouwd.

De nieuwe anti-discriminatiewet (10 mei 2007) laat een omkering van de bewijslast toe als de rechter discriminatie vermoedt. De schadevergoeding kan oplopen tot 6 maanden loon bij discriminatie bij solliciteren en tot € 1 300 in de andere gevallen. In de wet is een lijst van discriminatiegronden toegevoegd zoals: ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, handicap, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, taal, gezondheid, burgerlijke staat en fysieke eigenschap.
hadden ze ons de keuze gelaten was er geen discriminatie
nu men één persoon (de vader) uitsluit wordt het discriminatie omwille van geslacht

ik begrijp wel dat de meeste mensen weten dat discriminatie omwille van geslacht enkel negatief kan zijn voor de vrouw
de laatste tijd begint de ballans wel erg over te hellen de andere kant
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis
Berichten: 8837

#18 , 22 nov 2010 20:46

tiens, kinderbijslag toegekend aan het "gezinshoofd"... weet iemand de objectieve criteria waarom een man altijd automatisch het gezinshoofd was?
Moederschap is uit de aard van de natuur iets wat een vrouw natuurgewijs overkomt, dat is geen keuze. Ik heb het nog aan mijn huisband voorgesteld of hij draagmoeder wou zijn voor onze kinderen. Maar hij zag dat niet echt zitten omdat ik uitgerust was met de nodige fysieke infrastructuur en hij niet...
Het gezinshoofd darentegen, moet dat op basis van gender bepaald worden?

Ik wil dit illustreren met volgende voorbeeldje;
Neem een gezin met 2 kinderen en 2 even oude ouders, elk met een betaalde baan. Waarom zou men in dat geval de man automatisch aan wijzen als gezinshoofd... Omdat hij een man is? tsss.. dat zou pas discriminatoir zijn héé :mrgreen:
Even nog een merkwaardig iets: enkel de RVa gebruikt nog de officiele term gezinshoofd mbt de berekening van werklozensteun. De bevolkingsdiensten van gemeentes gebruiken deze term niet meer: daar (en ook bij de kruispuntbank) spreekt men van referentiepersoon.
Zou deze term - gezinshoofd- die zo schoon de "pater familias" omschrijft aan zijn retour zijn?
Dat is niet fijn voor de man... :?

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#19 , 23 nov 2010 09:22

Ok, ik moet toegeven dat ik geen idee heb hoe men bepaalt wie het gezinshoofd is. Ik ging er van uit dat dit iedereen kon worden. Maar dat verandert niets aan mijn standpunt. Laat men dan de ouder nemen die het voorgaande jaar de grootste belastingsbijdrage heeft geleverd. Er zijn genoeg criteria te vinden die men zou kunnen gebruiken die niet discriminerend zijn.

Aan het eind van het verhaal blijft het discriminerend als men het kindergeld enkel aan de moeder zou toekennen of de vader enkel tot gezinshoofd zou benoemen ...

artemis
Berichten: 3293

#20 , 23 nov 2010 10:42

Laat men dan de ouder nemen die het voorgaande jaar de grootste belastingsbijdrage heeft geleverd. Er zijn genoeg criteria te vinden die men zou kunnen gebruiken die niet discriminerend zijn.
Maar dan moeten we ook gaan discussiëren over de lonen. In de praktijk blijken vrouwen vaak nog steeds niet gelijk betaald te worden voor gelijk werk. :?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 nov 2010 10:55

Laat men dan de ouder nemen die het voorgaande jaar de grootste belastingsbijdrage heeft geleverd. Er zijn genoeg criteria te vinden die men zou kunnen gebruiken die niet discriminerend zijn.
Maar dan moeten we ook gaan discussiëren over de lonen. In de praktijk blijken vrouwen vaak nog steeds niet gelijk betaald te worden voor gelijk werk. :?
Ik ben even oud als mijn collega, op hetzelfde moment begonnen, even veel jaren ervaring, zelfde opleiding, allebei mannelijk en toch verdienen we niet hetzelfde. Er is nog zoiets als vraag en aanbod en het talent om te kunnen onderhandelen, wat bij mij dus blijkbaar iets minder aanwezig was dan bij mijn collega.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 nov 2010 13:06

Oplossing: indien het kind een vader EN moeder heeft: kindergeld in twee splitsen en en de helft voor de vader, en de helft voor de moeder. Alleenstaande ouder krijgt het volledige bedrag.

Maar waar maakt de poster zich eigenlijk druk om? Het geld komt toch bij het gezin (het kind) terecht? Ik snap echt het probleem niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xaviervd
Berichten: 9

#23 , 30 dec 2010 11:29

Bij mijn weten is het voldoende dat het geld gestort wordt op een rekening waarop de moeder volmacht heeft. Dat de originele hier een probleem mee heeft, kan alleen maar volgen uit het feit dat hij niet wil dat de moeder mee kan bepalen hoe het kindergeld aangewend wordt. Dit heeft dus niks meer te maken met discriminatie. Ik ben het dan ook volmondig eens met Marijke die stelt dat het woord discriminatie te pas en te onpas gebruikt wordt. Zo is het perfect legitiem om in specifieke regels een onderscheid te maken, voor zover dat onderscheid een objectieve grondslag heeft. Zo mag een verzekeringsmaatschappij voor een levensverzekering perfect een andere premie aanrekenen voor een vrouw of voor een man omdat hun levensverwachting verschillend zijn (objectief feit), en omdat de levensverwachting een directe relatie heeft op het risico dat een levensverzekering dekt. Vergelijk ook met de hogere premies die jongeren moeten betalen voor een autoverzekering, omdat er objectieve gegevens zijn die een hoger aantal ongevallen correleren aan de jeugdige leeftijd van de bestuurder. Zie ook de voorbeelden aangehaald door eylis.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#24 , 30 dec 2010 11:50

@ Marijke: Waarom moet er altijd iemand gediscrimineerd worden? Men kan ook gewoon het kindergeld geven aan het gezinshoofd. Dit is geen discriminatie = onafhankelijk of je nu man of vrouw bent.
Ja waarom moet er gediscrimineerd worden?

Verdeel van overheidswege het kindergeld 50/50 en stort dat bedrag aan beide ouders.


RR

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#25 , 30 dec 2010 20:49

Dat de originele hier een probleem mee heeft, kan alleen maar volgen uit het feit dat hij niet wil dat de moeder mee kan bepalen hoe het kindergeld aangewend wordt.
bedankt voor deze mededeling
mijn echtgenote ligt inmiddels plat van het lachen hier naast me
ik moet toegeven dat bij ons het kindergeld niet gebruikt wordt voor de opvoeding van de kinderen
dat doen we grotendeels met onze lonen
het loopt eigenlijk allemaal een beetje door mekaar

het kindergeld gebruik ik om pinten te gaan pakken met de vrienden terwijl de vrouw thuis de was doet (dat is toch hoe u het doet overkomen ;) )

mijn echtgenote heeft meer te zeggen over mijn rekening dan ik

ik zie het enkel als discriminatie als men weigert nog het kindergeld te storten op mijn rekening omdat ik maar de vader ben, wat inmiddels ook gebeurt
ik stuur dus volgende week een klacht naar het bevoegde centrum
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis
Berichten: 8837

#26 , 30 dec 2010 20:59

zeg, sniper, in de vroegere situatie was het dus het gezinshoofd dat kinderbijslaggerechtigd was.
En daar was je mee akkoord. Dus als je vrouw gezinshoofd was geweest, was je er wel akkoord mee geweest?
PS: vrouwen zijn immers vaak het gezinshoofd!

sniper
Topic Starter
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#27 , 31 dec 2010 09:48

waar ik niet mee akkoord ben is dat ze plots, zonder reden zeggen dat ik, omdat ik man ben, het kindergeld niet meer mag ontvangen
ik heb gevraagd op welke wet ze zich baseren, maar daarop weigeren ze te antwoorden
en nu weigeren ze het kindergeld nog op mijn rekening te storten

ik snap best dat ze bij gescheiden ouders willen storten naar de persoon die de kinderen heeft, en dat is wss meestal de moeder,
maar bij een gehuwd koppel speelt dit geen rol
en moeten ze niet veranderen enkel en alleen op basis van geslacht

en geloof me maar als ik zeg dat ik al 'nieuwe man was' lang voor die term werd uitgevonden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38583

#28 , 31 dec 2010 15:07

De Belgische ambtenaar

Als je Belgisch ambtenaar bent (gemeentelijke, regionale, provinciale en rijksinstellingen, ministeries, onderwijs, al dan niet benoemd,…), dan heb je recht op de kinderbijslag in het stelsel van de ambtenaren. Voor de kinderbijslag gelden dezelfde regels als voor de werknemers. Ook de bedragen en toeslagen zijn dezelfde maar de betaling gebeurt via specifieke kinderbijslagfondsen (bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten voor de gemeentes en provinciën, de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers voor het onderwijzend personeel en ministeries,...). De Belgische Staat financiert dit stelsel.

en

http://www.rkw.be/nl/0to25/who.php" onclick="window.open(this.href);return false;

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#29 , 09 jan 2011 15:02

mijn echtgenote ligt inmiddels plat van het lachen hier naast me...het kindergeld gebruik ik om pinten te gaan pakken met de vrienden terwijl de vrouw thuis de was doet..
Een schot in de roos... schitterende argumentatie

Heb in mijn leven zelden of beter nooit zo een nog geldende botte en brutale wetgeving gezien die zo discrimineert op basis van geslacht als deze van de Belgische kinderbijslag.

RR

MoederAlleen
Berichten: 1

#30 , 01 sep 2014 23:24

Over discriminatie gesproken...
Als alleenstaande moeder voed ik mijn dochter nu al 8 jaar alleen op. Nadat hij jaren geleden met de noorderzon naar het buitenland vertrokken is, blijkt mijn ex nu weer in het land te zijn want ik krijg van het kinderbijslagfonds een brief dat ik hem moet vragen om afstand te doen van zijn voorrangsrecht.
Dit is toch te gek voor woorden.
Ik snap niet hoe ze erbij komen om de vader die wettelijk 1 WE op 2 zijn dochter kan zien, maar er in de praktijk al jaren niet meer naar omziet, VOORRANGSRECHT te geven.
Als hij het geld op zijn rekening krijgt is het wel heel zeker dat zijn dochter er niets aan heeft. Dat geld wordt immers binnen de kortste keren omgezet in alcohol.
Sorry, maar dat vind ik pas discriminerend: de vader heeft voorrangsrecht, alleen maar omdat hij een man is ???

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”