Hoofddoek in het onderwijs

JackT
Topic Starter
Berichten: 1

Hoofddoek in het onderwijs

#1 , 13 mar 2009 12:32

Welke toepasselijke wetteksten zijn er te vinden over een moslima die weigert haar hoofddoek af te zetten voor de klas en hiervoor wordt ontslagen (wegens het schenden van de neutraliteitsverklaring).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 mar 2009 09:58

"Art.24...§3. Iedereen heeft recht op onderwijs,met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden..."(Grondwet 17 februari 1994).

‘Als legitieme doeleinden voor het verbod van de hoofddoek werden de bescherming van de vrijheden van anderen en van de openbare orde aanvaard. In democratische samenlevingen waarin verschillende godsdiensten naast elkaar bestaan,kan het noodzakelijk zijn om beperkingen te stellen aan de vrijheid om zijn geloof te uiten,om de belangen van verschillende groepen te verzoenen en te verzekeren dat ieders overtuiging geëerbiedigd wordt. De Staat beschikt over een appreciatiemarge,in het bijzonder ook als het gaat over het dragen van religieuze symbolen in onderwijsinstellingen‘[EHRM 10 november 2005(Leyla Sahin/Turkije),R.W.2007-08,1339-1341,Bespreking VANDENHOLE,W.].

VERSTEGEN,R.,Over het dragen van de hoofddoek in het onderwijs,Jura Falc. 1994-95,137-139;
BLERO,B.,Du droit d'extérioriser son appartenance religieuse à l'école.L'interdiction du foulard islamique face à la liberté de religion,Rev.dr.étr. 1996,3-26;
FOBLETS,M.C.,VELAERS,J.,De hoofddoek,het onderwijs en de antidiscriminatiewet, R.W.2006-07,122-132.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goalsurfer
Berichten: 25

#3 , 03 apr 2011 00:30

Ik vind dat het niet opgaat in een land als als België iets zo relatiefs (aangezien wij geen moslims zijn) als een een hoofddoek te verbieden. Tenzij de rest van de bevolking in dezelfde omstandigheden ook geen hoofddeksel mag dragen. Is dat zo?

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 03 apr 2011 01:03

Hoofddoek niet te vergelijken met hoofddeksel.
Een hoofddoek is een religieuze uiting. Op een niet strikt Joodse school is een keppeltje ook niet wenselijk.
De rest van de bevolking mag in dezelfde omstandigheden dus ook geen religieuze uitingen dragen.
Daaronder vallen bovengenoemden, maar ook een hanger in de vorm van een kruis als deze zichtbaar wordt gedragen, rozenkransen en eveneens mijters.
Met betrekking tot dat laatste was er, meen ik, wel al bereikt dat het Sint-Nicolaas feest gewoon kan gevierd worden. Ook op school.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 28 apr 2011 19:38

er zijn een aantal arresten van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens mbt hoofddoeken. Arrest Karaduman vs Turkijke en Bulut vs Turkije, allebei van 3 mei 1993. Er is verder ook nog een arrest van Dahlab vs Zwitserland dd 15/1/2001 dit betreft en Zwitserse onderwijzeres die werd ontslagen omdat ze met hoofddoek les wou geven : zie op de site http://www.echr.coe.int/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 28 apr 2011 20:40

Ik vind dat het niet opgaat in een land als als België iets zo relatiefs (aangezien wij geen moslims zijn) als een een hoofddoek te verbieden. Tenzij de rest van de bevolking in dezelfde omstandigheden ook geen hoofddeksel mag dragen. Is dat zo?
Zoals Evil zegt kan je dat niet vergelijken. Allereerst dit: de meeste moslims dragen niet zomaar een hoofddoek. Er staat touwens nergens in de koran iets over het dragen van een hoofddoek. In sommige overwegend moslimlanden dragen moslima minder hoofddeksels dan hier. Hier word dit meestal gedragen als teken van uitdaging. De moslima wil opvallen. Veel moslims verwijten ons soms het dragen van een kruisje. Het dragen van een hoofddoek of het dragen van een kruisje dat is ook een groot verschil omdat dat laatste toch veel minder opzichtig is dacht ik.

Trouwens mijn bewering dat het dragen van een hoofddoek een vorm van visueel terrorisme is klopt volledig. Ik heb gisteren in de stad die overspoeld word met hoofddoekdragende moslima's nog een fotoo'tje getrokken van een jonge en mooie moslima die met een lang doorschijnkleedje rondliep waarin je duidelijk haar slipje zag. Ze droeg wel een hoofddoek natuurlijk. Wel het een gaat niet samen met het ander. Ik zal de foto trouwens op het internet zetten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 29 apr 2011 11:18

De hele hoofddoekdiscussie is zo compleet overbodig en is er uiteindelijk alleen maar gekomen om een andere groepering te pesten.

Ik ben zelf geen moslima en zou zeker geen hoofddoek willen dragen, maar het kan mij ECHT niet schelen of iemand in mijn bijzijn dat draagt ... ook niet de kassierster van de HEMA, de poetsvrouw, de lerares enz. Wordt die vrouw daartoe gedwongen? Tja, ze moet zelf maar vechten voor haar vrijheid ... niemand kan dat voor haar doen want zo werkt het toch niet.

Er zijn zoveel ergere problemen in dit land en met zit zijn tijd te verkwisten met boerka-verbod en hoofddoekgezever. Echt triestig ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 29 apr 2011 12:33

Dat u er persoonlijk geen last van hebt geloof ik best en eerlijk gezegd denk ik niet dat u evenveel hoofddoeken zal tegenkomen als iemand die bvb in de hoofdstad van Vlaanderen woont. De ware bedoeling van de meeste jongeren dan toch die hoofddoeken dragen in Westerse landen is overduidelijk. Iemand die dat niet begrijpt of inziet die kan ik ook niet helpen. En wat je zegt dat er ergere problemen zijn dat is wel juist maar ondertussen toch wel een afgezaagde argumentatie die zowat steeds toepassellijk is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Marijkealleen
Berichten: 180

#9 , 29 apr 2011 13:03

Dat u er persoonlijk geen last van hebt geloof ik best en eerlijk gezegd denk ik niet dat u evenveel hoofddoeken zal tegenkomen als iemand die bvb in de hoofdstad van Vlaanderen woont. De ware bedoeling van de meeste jongeren dan toch die hoofddoeken dragen in Westerse landen is overduidelijk. Iemand die dat niet begrijpt of inziet die kan ik ook niet helpen. En wat je zegt dat er ergere problemen zijn dat is wel juist maar ondertussen toch wel een afgezaagde argumentatie die zowat steeds toepassellijk is.

Hier ben ik het mee eens, werk en woon er maar eens tussen, en wordt in je eigen straat maar eens bekeken door groepjes mannen, net of jij er niet (meer) thuishoort, dan verander je wel van mening hierover.
Als je hier als toerist bent, ok, maar als je hier woont, werkt en leeft, hoor je je maar aan te passen aan onze cultuur. Ieder land zijn cultuur, niets op aan te merken, maar dan willen wij ook dat die van ons gerespecteerd en geëerbiedigd wordt. Ik denk dat een bouwaanvraag voor een kerk ook niet op gejuich onthaald wordt in Marokko, of wel ?

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 29 apr 2011 13:45

Hier ben ik het mee eens, werk en woon er maar eens tussen, en wordt in je eigen straat maar eens bekeken door groepjes mannen, net of jij er niet (meer) thuishoort, dan verander je wel van mening hierover.
In feite heb je gelijk en vanuit hun standpunt bekeken woon en hoor jij er niet (meer) thuis. Dat heb je te danken aan politici.
Wat betreft dat niet thuishoren laat me daar het voorbeeld geven van Parijs waar volledige straten geblokkeerd worden voor gebedsdiensten. De moslims huren daar zelfs prive veiligheidsdiensten in, die verbieden dat niet-moslims die in die straten leven en werken om binnen of buiten hun huizen te komen in die afgesloten straten gedurende de gebedsdiensten. De Franse autoriteiten weten hier geen raad mee en zijn bevreesd om hierin tussen te komen wegens ethnische conflicten die zulk een inmenging zou teweegbrengen. Er rest de niet-moslims niets anders over dan te verhuizen. Bij tolerantie is er altijd een van de 2 partijen die moet toegeven. De vraag is hier wie.

En vooraleer dat iemand me beschuldigd van weer wat uit mijn duim te zuigen, hier de link

http://tv.breitbart.com/paris-authoriti ... y-prayers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door JohnD op 29 apr 2011 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

EvilFreD
Berichten: 677

#11 , 29 apr 2011 13:50

De hele hoofddoekdiscussie is zo compleet overbodig en is er uiteindelijk alleen maar gekomen om een andere groepering te pesten.

Ik ben zelf geen moslima en zou zeker geen hoofddoek willen dragen, maar het kan mij ECHT niet schelen of iemand in mijn bijzijn dat draagt ... ook niet de kassierster van de HEMA, de poetsvrouw, de lerares enz. Wordt die vrouw daartoe gedwongen? Tja, ze moet zelf maar vechten voor haar vrijheid ... niemand kan dat voor haar doen want zo werkt het toch niet.

Er zijn zoveel ergere problemen in dit land en met zit zijn tijd te verkwisten met boerka-verbod en hoofddoekgezever. Echt triestig ...

Lenny
Wat ronduit verwerpelijk is, is dat iemand denkt de superiorteit te hebben om te beslissen wat belangrijk is voor de hele samenleving.
Verder is het argument van de belangrijke zaken slechts geldig wanneer aan die belangrijkere zaken niet wordt gewerkt.


Terzijde: afgelopen week nog in Engeland, werd een plaatselijke zanger opgepakt wegens vermeend racisme. Omdat hij het nummer 'Kung Fu Fighting' ten gehore bracht.
Toevallig passeerde juist een koppel Chinezen die direct de politie belden.
Men noemt tegenwoordig alles maar racisme! Ik word daar persoonlijk een beetje moe van.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 29 apr 2011 13:59

Men noemt tegenwoordig alles maar racisme! Ik word daar persoonlijk een beetje moe van.
Het is zover gekomen dat voor de extreem zeldzame gevallen dan toch dat iemand mij voor racist uitmaakt, ik hem bedank voor het compliment. Trouwens wat is racisme. Nu is er eindelijk een vredesbestand tussen die 2 racistische groeperingen in Palestina nl. Hamas en Fatah. Was dat al die tijd dan soms geen racisme ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#13 , 29 apr 2011 22:36

Dat u er persoonlijk geen last van hebt geloof ik best en eerlijk gezegd denk ik niet dat u evenveel hoofddoeken zal tegenkomen als iemand die bvb in de hoofdstad van Vlaanderen woont. De ware bedoeling van de meeste jongeren dan toch die hoofddoeken dragen in Westerse landen is overduidelijk. Iemand die dat niet begrijpt of inziet die kan ik ook niet helpen. En wat je zegt dat er ergere problemen zijn dat is wel juist maar ondertussen toch wel een afgezaagde argumentatie die zowat steeds toepassellijk is.

Hier ben ik het mee eens, werk en woon er maar eens tussen, en wordt in je eigen straat maar eens bekeken door groepjes mannen, net of jij er niet (meer) thuishoort, dan verander je wel van mening hierover.
Als je hier als toerist bent, ok, maar als je hier woont, werkt en leeft, hoor je je maar aan te passen aan onze cultuur. Ieder land zijn cultuur, niets op aan te merken, maar dan willen wij ook dat die van ons gerespecteerd en geëerbiedigd wordt. Ik denk dat een bouwaanvraag voor een kerk ook niet op gejuich onthaald wordt in Marokko, of wel ?
En die laatste zin is ook al heel heel heel afgezaagd geworden ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#14 , 29 apr 2011 22:48

Ik woon in een regio met veel allochtonen ... veel hoofddoeken en ook veel andere talen ... je moet daarvoor niet in een grootstad wonen. En zelfs al kom ik in die grootsteden, dan voel ik mij niet bedreigd omdat de persoon rechtover mij een hoofddoek draagt.

Ik weiger echter iemand te gaan beoordelen a.d.h.v. zijn kledij of hoofddeksel, juwelen, tattoos enz. ... Voor mij telt maar één ding: is het een goed mens en draagt die mens bij tot de maatschappij? Criminelen, oproerkraaiers, beroepsdoppers, vrouwenmishandelaars en fundamentalisten MOETEN aangepakt worden ... maar wel aan twee kanten: dus geen moslimterroristen en -aanverwanten, maar ook geen Vlaamse profiteurs en ook geen extreem-rechtsen.

Is het nu echt zo moeilijk om iemand te aanvaarden zoals hij/zij is?

En ik snap ECHT niet waarom iedereen denkt dat het dragen van een hoofddoek als religieus symbool automatisch betekent dat die persoon deel uitmaakt van een gezin van criminelen, terroristen of profiteurs. En 't Is niet omdat de potentiële moslimterrorist zijn religieuze symbolen aan de kant zet, dat hij niet meer terrorist wil spelen.

In het huidige politieke klimaat staart een al te grote groep zich ronduit BLIND op de afkomst, taal en religie van de medemens ... Alsof onze problemen miraculeus opgelost zouden zijn als we alle hoofddoeken afpakten, alle allochtonen uit het land zetten en alle moskees afbraken ...

Maar als ik dan toch positief mag eindigen: iedereen was superunaniem over het boerkaverbod ... wat wil zeggen dat er nog hoop is ... misschien kunnen alle Belgen toch nog overeenkomen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

EvilFreD
Berichten: 677

#15 , 30 apr 2011 00:41

Niemand heeft hier gezegd dat het dragen van een hoofddoek gelijk staat aan terrorist zijn.
Deze hele veronderstelling geeft duidelijk aan dat u niets snapt van de hele discussie omtrent hoofddoeken.

De hoofddoekproblematiek, en in bredere zin de moslimproblematiek gaat er om dat men zich niet tevreden kan stellen met een plaatsje binnen onze maatschappij, maar dat onze maatschappij volledig op hun dient afgestemd te worden.
In Turkije zelf mogen op openbare scholen geen hoofddoeken gedragen worden. Maar hier wensen ze dat wel te mogen, en als we dat niet toestaan is het discriminatie.
Neen! Het persé willen dragen van een hoofddoek op plaatsen waar het zelfs in eigen land niet is toegestaan is provocatie. Simpelweg provocatie.
Hetzelfde geldt voor het bouwen en de geluidsoverlast door moskees, de werkonderbrekende gebeden enz. enz.

(ik weet niet of dat laatste nog vaak een issue is op het werk, maar ik weet wel dat moslims hun gebeden die ze normaal overdag doen, gewoon 's avonds mogen inhalen)

Wat mij betreft is iedereen vrij om te gaan en staan waar hij wil, te geloven wat hij wil. Maar onthoud wel één ding: als je te gast bent, gedraag je dan ook zo!

Overigens, dat argument vandie bouwaanvraag voor een kerk gaat niet eens op, toch niet voor Turkije. Ten eerste is er nog de 0,2% die een andere religie aanhangt dan de islam (er staan dus kerken in Turkije). Ten tweede heeft de katholieke kerk zijn geloof ook eeuwen lang (en nog steeds) opgedrongen aan volken die een andere religie aanhingen. Kerken gebouwd, ketters en heidenen gemarteld en doodgeslagen enz enz.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”