Hoofddoek in het onderwijs

Roeland
Berichten: 172

Re: Hoofddoek in het onderwijs

#46 , 09 dec 2014 10:46

Op zich is het eenvoudig vind ik... In België is er in principe een scheiding tussen Kerk en Staat. Dus in openbare functies mag er door niemand een blijk worden gegeven van zijn haar/religieuze voorkeur.

Probleem is dat het allemaal "op zijn Belgisch" is. Men zou de de scheiding consequent moeten doorvoeren en dan is er geen discussie meer mogelijk, hiermee bedoel ik:

- geen religieuze kenmerken in door de staat gesubsidieerde scholen of in openbare ambten;
- geen subsidiëring van religies door de staat (van gebouwen, lonen van voorgangers, ...).

Als een religie eigen scholen wil, dat ze maar doet maar dan dienen ze dat ook zelf te bekostigen.

Idem voor het uitkeren van een loon aan pastoors/imams/rabbijnen/... Dat is voor mij een kost voor de gelovigen en niet voor de maatschappij...

We hebben toch voor iets de verlichting gehad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#47 , 09 dec 2014 11:01

Ik vind persoonlijk dat iedereen het recht heeft om eigen keuzes te maken. In een land als België waar diversiteit (meestal) goedgekeurd wordt door de samenleving, er toch een hoofdoekenverbod heerst, is wel een spijtige zaak. Er is altijd wel een kleine groep van de samenleving dat een reden zoekt om conflicten te veroorzaken tegen de geloofsovertuigingen. Dus ik zou niet weten waarom je wetten nodig hebt om iemand te ontslaan, omdat ze de keuze maakt om een hoofdoek te dragen. Wat is jullie opinie ?
Student hogeschool
Ik ga even advocaat van de duivel spelen: als je dat tot zijn uiterste consequentie doortrekt dan moet je ook bijv. toelaten dat iemand in een nazi-uniform rondloopt (wat we allicht niet willen). De samenleving in het algemeen maar werkgevers in het bijzonder hebben het volste recht om kledingvoorschriften te eisen. Wat je in je privéomgeving doet, daar doe je je zin in. Dat is het principe van de scheiding tussen kerk en staat, en bepaalde godsdiensten hebben het daar moeilijker mee dan andere. Eén en ander is natuurlijk wel historisch scheefgegroeid. Ideaal zou het zijn zoals Roeland hierboven beschrijft, maar dat de lonen van bedienaars van erediensten door de staat worden betaald is nog een gevolg van de compensatie voor de confiscatie van de kerkelijke eigendommen door Napoleon. Over oude koeien gesproken...

6501vicky
Berichten: 46

#48 , 09 dec 2014 12:35

Wat een onverdraagzaamheid... erg hoor! En neen, ik ben geen moslima en draag geen hoofddoek!
En dan nog de idee om allemaal grijze hoofddoeken in te voeren... Wat als de moslimjeugd wat wil opvallen? So what? Dat doet onze jeugd toch ook!? Zolang ze geen kwaad in de zin hebben, wat maakt het dan uit?!

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#49 , 09 dec 2014 12:43

Ik vind persoonlijk dat iedereen het recht heeft om eigen keuzes te maken. In een land als België waar diversiteit (meestal) goedgekeurd wordt door de samenleving, er toch een hoofdoekenverbod heerst, is wel een spijtige zaak. Er is altijd wel een kleine groep van de samenleving dat een reden zoekt om conflicten te veroorzaken tegen de geloofsovertuigingen. Dus ik zou niet weten waarom je wetten nodig hebt om iemand te ontslaan, omdat ze de keuze maakt om een hoofdoek te dragen. Wat is jullie opinie ?
Student hogeschool
Keer de zaak ook eens om. Als westerlingen in sommige moslimlanden willen rondlopen, moeten ze zich ook schikken naar de plaatselijke gebruiken (sluier, hoofddoek, armen bedekken) Dan moeten inwoners van die landen, zelfs al zijn ze hier geboren, zich hier ook maar naar de plaatselijke gebruiken schikken (minirok, bikini, enz...)

Carinecn
Berichten: 103

#50 , 09 dec 2014 13:59

Als ik me niet vergis zijn de hoofddoeken in de katholieke kerk wegens hygiënische reden afgeschaft. Er waren veel luizen omdat een hoofddoek de hoofdhuid goed opwarmt en zo een broeinest was. In Turkije ziet men nu meer en meer hoofddoeken ook bij kinderen jonger dan 12 jaar. Boerka is verboden maar daar heeft men iets op gevonden. Het gezicht is nog altijd bedekt maar de ogen zijn zichtbaar en nu doet men een zonnebril aan, niemand kan er iets van zeggen want men mag een zonnebril dragen en wat men aanheeft is in strikte benaming geen boerka meer.

Mariette
Berichten: 2507

#51 , 12 dec 2014 12:41

Er is in België helemaal geen hoofddoekenverbod.
Er zijn WERKplaatsen/bedrijven waar men geen uiterlijke kenmerken van politieke of religieuze uitingen mag dragen.

Buiten de werkuren staat het iedereen vrij zich te kleden zoals hij/zij wenst.

Lang voordat het hoofddoekenprobleem aan de orde was had ik een arbeidscontract dat vermeldde dat ik geen politieke of religieuze kentekeningen mocht dragen of uitingen mocht maken. Niemand heeft daar ooit enig probleem van gemaakt.

artemis
Berichten: 3293

#52 , 12 dec 2014 12:56

Er is in België helemaal geen hoofddoekenverbod.
Er zijn WERKplaatsen/bedrijven waar men geen uiterlijke kenmerken van politieke of religieuze uitingen mag dragen.
In het Gemeenschapsonderwijs zouden hoofddoeken verboden zijn omdat het schoolreglement er stelt dat het dragen van hoofddeksels in het algemeen verboden is binnen de schoolgebouwen. Geen petjes, geen hoedjes, geen hoofddoeken... niet omdat het een religieuze uiting zou zijn dus.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”