Rech op ziekte uitkering binnen een FPC

Dylanastra
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Rech op ziekte uitkering binnen een FPC

#1 , 06 sep 2020 08:53

Hallo, ik heb een familielid die in een FPC zit als interneerde. Er zijn daar heel wat fouten de eerste vraag die ik wil stellen is aangaande een uitkering al dan niet recht op hebbend. Aangezien mijn familielid interneert is en dus eigenlijk 'geestesziek' os verklaard stel wij ons de vraag of hij daar recht heeft op een uitkering? Het blijkt zo te zijn dat er daar mensen verblijven die een ziekte-uitkering genieten. Toch heeft mijn familielid dit niet. Hoe komt dit dan? Die andere mensen zijn ook interneerd en worden uitbetaald als een zieke persoon. Heeft mijn familielid dan eigenlijk ook recht op een ziekte uitkering? Hoe kan ik dat allemaal aanvragen? Mijn familielid moet het daar doen van 97,22 euro om geen 100 euro te zijn. Ook is het zo dat zij daar ook moeten voor werken. Er hangen daar een soort van therapie blokken aan vast. Als hij 1 blok niet zogezegd heeft gewerkt (want het noemt werkblokken) gaat er een heel groot deel van dat bedrag af. Ze indexeren deze blokken. Als er dus geen werkblokken woeden gedaan dan heeft hij ook geen geld. Nu stel ik mij de vraag hoe dat dit zomaar allemaal kan? Is dit rechtvaardig? Een zogezegd zieke persoon die psychisch ziek is mag toch zomaar niet verplicht worden van te werken? Ook zijn er dus mensen die met een uitkering daar zitten en zij kunnen elke dag gewoon op hun afdeling blijven aangezien ze een ziekte-uitkering genieten. Maar mijn familielid woed wel onder druk gezet om deze blokken uit te voeren, anders geen centen. Ik vind dut niet kunnen.

Mijn 2de vraag. Binnen het FPC heeft mijn familielid zo goed als geen rechten. Ik heb het dan over privacy rechten. Of het recht hebben om iets te kunnen wijsgeren. Hij had destijds een pascontrole moeten doen terwijl hij totaal geen persoon is die drugs gebruikt. Toch moest hij plassen. Mijn familielid kan al van kleins af niet plassen met iemand erbij. Ik het FPC staat er een begeleiding op zijn geslachtsdeel te kijken. Kan dit zomaar? Dit vind ik allesbehalve normaal. Het blijkt zo te zijn dat dit word gedaan om gesjoemel te voorkomen. Valt dit dan niet onder 'overschrijdend Sexueel gedrag'? Wat kan ik hier tegen beginnen?

Mijn volgende vraag gaat over de opname van mijn familielid. Hij is daar nu al 2 jaar z'n half. Toch is er voor hem nog niets veranderd. Er zijn al tegen de 100 begeleiders weggegaan sinds dat hij daar verblijft. Therapeuten en psychologen laten het ook afweten. Onlangs zijn ee 3 mensen vertrokken van op zijn afdeling. Hij heeft al 6 individuele begeleiders gehad. Natuurlijk heeft hij niet veel vertrouwen meer in de begeleiding aangezien zij blijven weggaan. Nu zit hij ook in over zijn toekomst aangezien het daar niet stabiel verloor gaat hij er van uit dat dit invloed heeft op zijn toekomstplannen. Hij loopt daar maar doelloos rond en de begeleiding zijn nooit aanwezig. Het zijn ook zeer jonge en onervaren mensen die er werken. Ook zijn advocaat trekt zich er niets van aan. Hij heeft al zoveel advocaten gehad z'n het lijkt wel of het die raadsmannen niet veel kan schelen dat er daar iets verkeerd loopt. Ik als familie maak mij enorm zorgen om de toekomst van mijn familielid. Wat kan hij in godsnaam ondernemen? Een ombudsdienst is er wel maar dat is iemand die niet neutraal staat aangezien die voordien op een afdeling gewerkt heeft. Ook geeft die persoon het FPC altijd gelijk en word er nergens een gevolg aan gegeven. Ik hoop dat u mij toch enige informatie kan bieden om tifh ergens iets te kunnen ondernemen. Ik maak mij in ieder geval zorgen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2020 19:00

En wat is uw juridische vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dylanastra
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2020 06:02

Juridische vraag is of als interneerde er recht is op een ziekte uitkering? 2) als het rechtsgeldig is om
Mensen te laten werken voor die 97,22 euro blokken geld, 3) als dit wettelijk gezien mag om iemand op je geslachtsdelen te laten staan kijken.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2020 07:58

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... kloze.aspx

Kan ook om een bezigheidstherapie gaan

Ook voor mensen binnen de FPC is er recht op privacy, maar ook recht op veiligheid en desgevallend bescherming tegen zichzelf.

plascontrole kan ook zijn om drugs en/of andere verdovende middelen uit te sluiten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”