Beschuldigingen op Twitter

RegGuy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beschuldigingen op Twitter

#1 , 06 dec 2019 14:31

Beste,

Op Twitter ben ik gisteren beschuldigd van:
- discriminatie
- racisme
- anti-semitisme
- als klap op de vuurpijl negationisme

Dit alles in het kader van een reactie die ik gaf op het feit dat Aalst Carnaval in verband gebracht werd met racisme, waarop ik gereageerd heb dat Aalst Carnaval niets met racisme te maken heeft.
Verder heb ik verwezen naar het feit dat in de pers verschenen was dat de aanklacht tegen de gewraakte carnavalsgroep vooral gebaseerd was op de haakneus van één van de poppen op de wagen.
Ik heb in dezelfde feed gezegd dat er een verschil is tussen lachen met moorden (de persoon vergeleek het gebruik van de haakneus en het stereotype beeld met de moorden van de Bende van Nijvel) en het gebruik van een stereotyp beeld dat weliswaar gelinkt is aan één van de ergste gebeurtenissen uit de geschiedenis (waarmee ik dus duidelijk de holocaust bedoelde).
Ook heb ik gezegd dat de carnavalsgroep in kwestie volgens mij geen slechte bedoelingen had, en enkel wou verwijzen naar de spaarzaamheid van de Joden en een sabbatjaar (wat volgens mij een algemeen aanvaard begrip is in de Nederlandse taal).

Wat vindt u? Ben ik hiermee uit de bocht gegaan? Of ben ik terecht geshockeerd dat iemand mij beschuldigt van dergelijke zaken?

Mvg,

RegGuy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 dec 2019 16:29

neen u bent niet uit de bocht gegaan, u heeft nog altijd recht op uw eigen mening.

indien iemand vind dat u zich aan bepaalde zaken schuldig maakt dient deze dat aan de politie te melden of klacht in te dienen.

iemand beschuldigen op een medium zoals twitter kan wel degelijk aanzien worden als laster/eerroof, iets waarvoor u zeker een klacht kan indienen.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 06 dec 2019 17:44

Ik heb in dezelfde feed gezegd dat er een verschil is tussen lachen met moorden (de persoon vergeleek het gebruik van de haakneus en het stereotype beeld met de moorden van de Bende van Nijvel) en het gebruik van een stereotyp beeld
Over het juridische aspect ga ik mij niet uitspreken, wel dit.

Er bestaat geen absolute vrijheid van meningsuiting, nergens, ook niet in België. Dat jij een onderscheid maakt tussen die twee is enkel een opinie en puur subjectief die ingegeven is door jouw Westerse, Belgische culturele achtergrond. En daar ligt precies het probleem jij mag dan dat onderscheid vanuit die culturele achtergrond zien, iemand met een andere culturele achtergrond kan die twee even oppassend vinden.

Wij leven in een geglobaliseerde wereld en die politieke correctheid gaat echt niet meer verdwijnen, alleen maar erger worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 dec 2019 19:48

Ik krijg geen beschuldigingen want ik heb geen Twitter. Blijf daar weg en het lost zich vanzelf op

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 dec 2019 14:29

Ik krijg geen beschuldigingen want ik heb geen Twitter. Blijf daar weg en het lost zich vanzelf op
Kom op Mava, dat is toch geen juridisch advies.

"Ik heb nooit een parkeerboete want ik heb geen auto. Doe je auto weg en het lost zich vanzelf op."



Mijns inziens is geen één van de 4 beschuldigingen van toepassing - ik zou me er niet al te druk om maken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”