Rechten en plichten politiecontrole

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Re: Rechten en plichten politiecontrole

#16 , 12 mei 2019 20:47

Ja dat ze me tegenhouden heb ik geen probleem mee. Het stoort me dat ze elke keer de auto willen doorzoeken. Mag dit zomaar zonder geldige reden? Kan ik dit weigeren en vragen om een bevel of iets dergelijke? Om zo toch een signaal te geven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 12 mei 2019 20:54

De politie mag auto's doorzoeken.Toen mijn kinderen jong waren is dat doorzoeken meermaals gebeurd tijdens weekends. Ooit volgden ze mijn zoon tot op de oprit naar ons huis, Zonder dat er een overtreding was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 mei 2019 20:55

Ja de politie mag autos doorzoeken. Maar ik geloof dat ze een reden moetten hebben en niet zomaar want dit wordt op den duur pest gedrag en heeft niets meer te maken met hun job. Dus vandaar de vraag kan ik dit weigeren en hun vragen om een bevel van de onderzoekrechter of dergelijke

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 12 mei 2019 20:56

Oei Asperger, ik ben 65+ en heb geen Maserati. Ik kan me dat gewoonweg niet permitteren.....Heb blijkbaar het verkeerde beroep gehad.....Grapje....
Ik heb die tweedehands gekocht voor 1000 EUR :lol: ...Speciale korting voor gepensioneerden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#20 , 12 mei 2019 21:04

Piepjonge mensen, soms verward met patsers, in auto's die net iets te opvallend zijn, met een rijgedrag dat zijzelf sportief noemen, maar dat ook als agressief rijden kan geïnterpreteerd worden, .... tel daarbij dat die politiemensen ook wel gevallen kennen van ik citeer :
"Piepjonge mensen, soms verward met patsers, in auto's die net iets te opvallend zijn, met een rijgedrag dat zijzelf sportief noemen, maar dat ook als agressief rijden kan geïnterpreteerd worden"

maar die dan inderdaad hun wagen blijken te financieren met handel in produkten of mensen....

man, man, je mag best in zo'n auto rijden, maar rij toch eens in een normale auto i.p.v. zo'n opgefokte bak, je zal heel wat minder controles uitlokken.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 mei 2019 21:09

"maar die dan inderdaad hun wagen blijken te financieren met handel in produkten of mensen...."

Moest dit ni kloppen zou ik je gelijk geven. Maar kan perfect aantonen dat de wagen gefinancierd doormiddel van een normale job. Dit is exact wat het systeem wilt, dat je geen mooie auto mag rijden als jonge gast, ookal is dat maar een wagen van 25k. Maar zoals ik al eerder zei en de reden dat ik dit topic heb geopend is. Wat zijn mijn rechten bij een politiecontrole?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#22 , 12 mei 2019 21:17

Wat u eigenlijk wil weten is of u kan verhinderen dat uw voertuig doorzocht wordt. Het antwoord is neen en de politie mag in bepaalde gevallen overgaan tot doorzoeking van uw voertuig en heeft daarvoor geen bevel nodig.
Art. 29. De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt :
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.
Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.
Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.
Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 mei 2019 21:48

Er staat duidelijk redelijke gronden, dit wilt dus zeggen niet zomaar zonder reden. Dus in het vervolg zullen ze een goede reden moetten geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 12 mei 2019 21:55

Er staat duidelijk redelijke gronden, dit wilt dus zeggen niet zomaar zonder reden. Dus in het vervolg zullen ze een goede reden moetten geven.
Je begrijpt het verkeerd. Ze moeten u GEEN reden geven.
Het volstaat dat zij DENKEN dat een controle aangewezen is:
"gronden hebben om te denken" is wat er staat in de wettekst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 12 mei 2019 22:00

De enigste reden voor deze controles is waarschijnlijk omdat ik nog jong ben en een "dure" wagen rijdt.
Ah ... patser. :wink:

Beschouw het als een compliment dat die ooit dure bak er nog goed uitziet, maar 'k kan me voorstellen dat het vervelend wordt.


Je bent niet de enige ...
https://www.autoblog.nl/nieuws/nederbel ... tie-121686

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 mei 2019 22:04

Ja gronden hebben om te denken dat
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 12 mei 2019 22:10

Voor hen bent u het ideale archetype van drugskoerier omdat dat nu eenmaal met uw beschrijving en rijgedrag overeenstemt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12816

#28 , 12 mei 2019 22:14

Iemand mag mij verbeteren, maar een verkeersovertreding is toch ook een misdrijf? En uw rijstijl kan mogelijk gezien worden als onaangepaste snelheid.

Oude Belg
Berichten: 3192

#29 , 12 mei 2019 22:23

Heb een sportief rijgedrag dat klopt.
Toch geen eufemisme voor agressief en/of asociaal rijgedrag? Dat zou namelijk ook een en ander kunnen verklaren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1227

#30 , 12 mei 2019 23:12

Medewerking weigeren omdat de fouille van het voertuig volgens u niet volgens de regels is, is niet toegestaan. Indien u vindt dat de politie zijn boekje te buiten gaat dient u klacht in bij intern toezicht. Dergelijke klachten worden altijd onderzocht en het dossier dient met de nodige uitleg gestoffeerd te worden.

Ter info
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/nede ... ~a68e1fa5/

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”