Rechten en plichten politiecontrole

Franciscus
Berichten: 38583

Re: Rechten en plichten politiecontrole

#31 , 12 mei 2019 23:32

Bevel onderzoeksrechter vragen dat is inderdaad datgene wat u nu echt best niet doet.
Politie heeft redenen en deze kunnen door zowel bestuurlijke als gerechtelijke overheid gespecificeerd zijn. Die documenten zijn niet voor u beschikbaar (beroepsgeheim)
U mag de reden vragen maar de politie moet daar geen antwoord op geven. Ze moeten wel verantwoording geven aan hun dienstoverste.
u kan zoals in #30 is aangegeven Intern Toezicht van hun politiezone in kennis stellen. Deze zullen dan nazicht doen en u antwoorden of de zoeking en controle te verantwoorden is.

Als uzelf of u nummerplaat ergens in een systeem staat wordt u ook niet medegedeeld dit wegens evenzo beroepsgeheim.

Politie kan ook een drughond uw wagen laten doorzoeken evenzo zonder bevelschrift of een ademtest opleggen.

Basisregels zijn te vinden in de wet op het politieambt.
Maar zoals ik hierboven al heb geschreven ook de burgemeester kan maatregelen opleggen wel beperkt in tijd en ruimte zie Antwerpen met extra controles in bepaalde wijken ( daar I.K. weigeren heeft gevolgen) of zelfs het in beslag nemen van dure wagens.

Politie heeft mij en een vriendin eens gecontroleerd toen we om een uur of drie 's nachts gewoon in de wagen aan het praten waren nb voor mijn gezinswoning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#32 , 12 mei 2019 23:41

Ik heb er geen probleem mee dat ze me controleren, als ze me verdacht vinden omdat ik jong ben en een mooie wagen rijd dan is dat hun volste recht. Maar onterecht zonder enige aanwijzing uw hele voertuig doorzoeken elke doosje openen heel de koffer binnense buiten keren en het allemaal rommelig laten terwijl er geen aanwijzing is vindt ik onterecht en begrijp dat dit niet mag. Enkel als ze vermoeden dat ik een misdrijf heb gepleegd of ga plegen of verbode zaken zou bij hebben.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#33 , 13 mei 2019 09:23

Nu ja, PATSERAUTO en daarbij nog een SPORTIEVE rijstijl, is zoeken en vragen om een staandehouding en een doorzoeking.
Schaf u een Fi.. 500 aan en het probleem zal zijn opgelost.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#34 , 13 mei 2019 17:08

FIA ..500 abarth met gepersonaliseerde nummerplaat!!

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”