Rechten en plichten politiecontrole

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Rechten en plichten politiecontrole

#1 , 12 mei 2019 19:48

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn bij een politiecontrole?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 12 mei 2019 19:58

Wat voor soort politiecontrole?

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2019 20:04

Als de politie u staande houdt met de wagen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 mei 2019 20:08

Ze kunnen het voertuig doorzoeken en alle passagiers en u zal alle documenten van voertuig moeten voorleggen - evenzo alle passagiers.

Gezien gebrek aan vraagstelling is dit het mogelijke verhaal.

Bij niet medewerking kan men het voertuig in beslag nemen en u en passagiers administratief of gerechtelijk arresteren.
Dit kan gaan van de tijd nodig om tot min 2 uur en max 48 uur. Voor de 48 uur moet u wel voor een rechter worden gebracht indien gerechtelijk. Een bestuurlijk officier kan u tot 12 uur laten vasthouden.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2019 20:13

Ben al verschillende keren tegen gehouden
1x vanwege snel optrekken tot 50 km/u, dir mag volgens mij want heb geen boete gekregen. Hierbij is wel heel mijn voertuig doorzocht. Kan dit zomaar?
1x vanwege 60 km/u te rijden in de bebouwde kom, ook geen boete voor gekregen maar opnieuw volledig mijn auto doorzocht.
Laatst reed ik gewoon en zag ik dat een politie agent me 15min lang volgde ik ben dan maar gewoon gaan parkeren en na 5 min stapte de agent uit en vroeg om mijn papieren en vroeg of ik wou uitstappen. Ik vraag me af of ze dit allemaal zomaar mogen en kunnen. De enigste reden voor deze controles is waarschijnlijk omdat ik nog jong ben en een "dure" wagen rijdt. Want elke keer vragen ze hoeveel de wagen kost en wat ik als werk doe. Dus ik vraag me af moet ik wel uitstappen en de wagen laten doorzoeken? Als ik niets verkeerd heb gedaan en heb ook geen strafblad of iets dergelijks.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 12 mei 2019 20:16

Mogelijk staat u wel in een of andere databank of zijn er delen van het verhaal die niet gegeven werden ....

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2019 20:20

Denk niet dat ik ergens in een of andere databank sta. Heb nooit iets mispeuterd of dergelijke. Het enigste wat ze zien is een jongeman met een "dure" auto en een gepersonaliseerde nummerplaat. Dus ik vraag me af of ze telkens mijn voertuig zomaar mogen controleren? Wat zijn mijn rechten als ze dat vragen? Kan ik het weigeren? Want wordt het wel stilaan beu als je keer op keer gecontroleerd wordt zonder reden.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 12 mei 2019 20:26

Ja u kan dat weigeren en dan zal men ambtshalve overgaan tot de door mij aangehaalde maatregelen.
Officier gerechtelijke politie of officier bestuurlijke politie die er bij wordt gehaald ..bij weigering van medewerking kan er mogelijk weerspannigheid van komen - smaad enz enz
Alles hangt allemaal af van plaats tijd omstandigheden.
Als u nu zo rondrijd in bepaalde delen van Antwerpen of met zo'n wagen in Antwerpen bestaat ook de kans dat uw voertuig bestuurlijk met beslag wordt genomen max termijn is 6 maanden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 12 mei 2019 20:28

:shock: Om een of andere reden blijf ik eraan twijfelen dat hier het hele verhaal verteld wordt.

Vroeger gedrag, of reactie bij een routinecontrole?
Opvallend rijgedrag?
"speciale" tekst op die gepersonaliseerde plaat?
.....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 12 mei 2019 20:28

Ze zorgen gewoon voor uw veiligheid. Het zou spijtig zijn als er een bom in zo een dure auto zou liggen en daardoor tot schroot herleid.
En ja, iedereen wil wel eens in een dure auto zitten, zo ook de flikken.

"Laatst reed ik gewoon en zag ik dat een politie agent me 15min lang volgde ik ben dan maar gewoon gaan parkeren en na 5 min stapte de agent uit"
Dien klacht in omdat hij niet onmiddellijk is uitgestapt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mei 2019 20:34

Heb een sportief rijgedrag dat klopt. Maar waarom moetten ze de auto doorzoeken als je te snel gereden hebt? Waarom moet je je legitimeren terwijl je gewoon rondrijdt en een agent het dood leuk vind om je een kwartier lang te volgen en geen enkele fout te vinden? Op de nummerplaat staat gewoon mijn naam. Bij politiecontrole ben ik altijd heel beleefd en vriendelijk en doe wat ze vragen. Maar begin het beu te worden om elke keer mn wagen te laten doorzoeken, er ligt niets en zal nooit izts liggen wat niet mag. Maar denk een beetje dat sommige agent misbruik maken van hun functie. Je kunt hun altijd gehoorzamen en doet wat ze vragen. Maar je hebr ook rechten en mag opkomen voor jezelf.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 12 mei 2019 20:38

Waarschijnlijk denken ze dat je een drugskoerier bent met een te dure auto.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 mei 2019 20:40

Koop je een minder opvallende wagen en het is opgelost !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 mei 2019 20:41

Dus eigenlijk mag je enkel in een "dure" auto rijden als je 45 + bent want dan heb je er je hele leven voor gewerkt? Het grappigste van al is dat het niet eens om een dure wagen gaat. Heb de wagen gekocht voor 25k, als ik nu een renault of een peugeot had gekocht voor die prijs of duurder dan zou ik nooit worden tegengehouden. Maar omdat het een mercedes is en ik nog maar 22 ben dan wordt je constant tegengehouden. Moest ik nu een verleden hebben met drugs of dergelijke tot daar aan toe. Maar letterlijk nooit mee in aanraking gekomen. Maar daar gaat het niet om. Ik wil graag weten of ik moet uitstappen en mijn wagen moet laten doorzoeken als er geen geldige reden is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 12 mei 2019 20:46

Ze mogen dat allemaal.
Ik ben op pensioenleeftijd en ze hebben me ook al enkele keren tegen gehouden toen ik met mijn Maserati te snel reed op de snelweg.
Nochtans staat mijn naam niet op mijn nummerplaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”