Opgesloten zonder PV

D van de A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opgesloten zonder PV

#1 , 08 mar 2019 09:59

Beste forumleden,

Gisteren, na het verlaten van mijn werk, zag ik dat 2 agenten 2 minderjarige jongeren waren aan het lastig vallen. Ik vroeg beleefd aan de agenten waarom de 2 jongeren zomaar werden verhoord en kreeg als reactie dat er klachten waren in de buurt van overlast. Toen ik aan de jongeren vroeg als zij hierover waren ingelicht zeiden ze van niet. Hierop vroeg ik aan de agenten als dat normaal was, zonder inlichting een identiteitscontrole te doen. De agenten naderde zich naar mij toe en begonnen mij tegen de muur te duwen en uit te schelden voor zijnde snul en junkie. Ze vroegen mijn identiteitspas maar ik weigerde. Nadat ik vroeg aan de agenten waarom ik mijn pas moest vertonen kreeg ik te horen dat ik misschien voor overlast zorgde.
De agenten grepen mij vast en verklaarde naar elkaar toe dat ze mijn benen onderuit moesten halen. Ik stak hierbij mijn armen in de lucht en riep luidt naar hulp. Ik werd door 4-5 agenten naar de grond gewerkt zonder weerstand buiten het roepen naar hulp.
In de wagen werden mijn persoonlijke spullen doorzocht zonder een wettelijke goedkeuring(?).
Toen ik de agenten hierop wees werd ik weer uitgescholden als junkie en snul.
Ik werd naar het bureau overgebracht waar ik werd gevraagd te strippen en achteraf 3 u lang werd vastgehouden zonder een verklaring af te nemen.
Ik heb niemand mogen inlichten van mijn aanhouding en er werd 1x gevraagd als er getuigen waren van het incident waarop ik antwoordde ja.
Een 2 tal uur later werd gevraagd of ik kalm was, ik ben rustig gebleven gedurende het hele proces en vroeg de agent dat ik een klacht wou indienen. Hierop kreeg ik te horen dat het misschien beter was dat ik wat langer opgesloten zou mogen blijven totdat ik “kalm” was. Ik bleef rustig en vroeg waar ik dat dan wel kon doen en als ik de gegevens (nummer) van de betrokken agenten kon krijgen voor mijn klacht en dat weigerde ze te geven.
Ze hadden geen tijd voor mij zei de agent.
Bij mijn vrijlating merkte ik dat mijn persoonlijke/werk spullen sporen van geweld vertoonde. Ik noteerde dit op mijn ontslag brief en nam een foto.

Wat moet ik hiermee?
Mogen zij zomaar opsluiten zonder pv?
Waarom mag ik geen klacht indienen?
Etc...

Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2019 10:12

U bent wettelijk verplicht drager te zijn van uw identiteitskaart op de openbare weg en deze te overhandigen op vraag/bevel van de politie.

Indien de politie uw identiteit niet kan achterhalen kan u tot maximum 24u opgehouden worden of tot uw identiteit achterhaald is. Waarschijnlijk bent u echter opgesloten vanwege het verstoren van de openbare orde/rust. Hiervan wordt geen pv opgesteld wel moet een officier van bestuurlijke politie ingelicht worden.

Tijdens uw opsluiting mag u niemand contacteren, wel heeft u het recht dat de politie iemand inlicht over uw opsluiting.

Als u zich verzette tegen een vrijheidsbeneming (= de handen in de lucht steken ipv meewerken) dan mag de politie behoudens enkele wettelijke voorwaarden geweld gebruiken zoals u naar de grond brengen.

Als u klacht wil indienen moet u naar de dienst intern toezicht gaan. Uw vrijheidsbeneming werd zeker geregistreerd en zij zullen de namen van de betrokkenen probleemloos kunnen opzoeken.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 08 mar 2019 10:16

agenten vallen minderjarigen niet lastig zonder reden.
Het is niet aan u om tussenbeiden te komen en al zeker niet om tegen het gezag van de politie in te gaan.

Agenten mogen ten alle tijden een identiteitscontrole doen.

U weigerde mee te werken en was opstandig.

en u vindt het vreemd dat ze u oppakken?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 08 mar 2019 10:37

Agenten mogen ten alle tijden een identiteitscontrole doen.
Niet helemaal correct. Aan identiteitscontroles hangen regels.
WPA Art. 34 stelt dat politieambtenaren overgaan tot een identiteitscontrole van een individuele persoon in de volgende gevallen:

Personen die een feit, strafbaar met een administratieve (GAS) of strafrechtelijke sanctie hebben gepleegd ;
Personen die van hun vrijheid worden benomen (zowel gerechtelijk als bestuurlijk) ;
Bij ‘verdachte handelingen’ : indien de politieambtenaar op basis van gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd en plaats redelijke gronden heeft om te vermoeden dat de persoon wordt opgespoord, heeft gepoogd of zich voorbereid om een misdrijf te plegen of de openbare orde heeft verstoord of zou kunnen verstoren
TS verstoord het werken van de politie. Zijn gedragingen vormen rechtsgeldige grond voor een identiteitscontrole. Hierop wordt betrokkene weerspannig. TS heeft eigenlijk geluk dat er geen pv weerspannigheid werd opgesteld. De politie zou dit beter wel doen om hun handelen te verantwoorden.

Het schulden en uitdagend gedrag van de politie is niet ok. Dat is dan deontologisch fout. Daarvoor kunnen ze een vermaning krijgen.

D van de A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2019 11:38

Ik heb op een beleefde manier gevraagd als dit ok was. Hierop werden de agenten weerspannig en zijn uitgestapt en mij beginnen te duwen en uit te schelden.

Bij elke identiteitscontrole moet er toch altijd eerst duidelijk gemaakt worden waarom ik ondervraagd wordt, of niet? Dit werd mij niet meegedeeld. En ik werd onmiddellijk hardnekkig aangepakt.

Niemand werd ingelicht van mijn aanhouding en ik mocht dit ook niet doen.

Gedurende mijn aanhouding heb ik niets anders gedaan dan rustig te zitten in mijn cel zonder geluid te maken vooruit starend.
Ik heb mijn cel niet bevuild of andere dergelijke dingen.

Toen ze vroegen als ik kalm was reageerde ik rustig en gecontroleerd en maakte ik een vermelding van een klacht te willen indienen.
Hierop werd de agent passief agressief met een dreiging dat ik misschien wat langer opgesloten moest worden. Ook werden mij de betrokkenen hun identificatie niet meegedeeld. Moet dat niet bij elke aanhouding?

Later werd mij gezegd dat ik een pv opgestuurd zou krijgen zonder dat ik deze mocht inzien of aftekenen. Dit is gewoon een grote leugen, niet?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 08 mar 2019 12:02

Er moet niet meegedeeld worden waarom uw identiteitskaart gevraagd wordt. Volgende keer politie hun werk laten doen en niet meteen van uitgaan dat ze gewoon jongeren "lastig vallen".

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 mar 2019 12:11

Ik vermoed dat TS al meer problemen met de politie heeft gehad en zich daarom eens wou laten gelden, daar waar hij dacht in zijn gelijk te staan.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 mar 2019 12:16

“De politie werd weerspannig.”

Deze heb ik even gedeeld in mijn netwerk. Hilarisch.

Om TS van juridisch advies te voorzien: ik zou nu niets meer doen en afwachten of er een PV komt. Dan zien we wel weer.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 08 mar 2019 12:45

Ben ik de enige hier die zo'n donkerbruin vermoeden heeft dat wij niet alles gelezen hebben? Of dat TS wel een zeer eenzijdige visie van zijn probleem gegeven heeft?

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 08 mar 2019 12:54

Dit is gewoon een grote leugen, niet?
Dat was exact de vraag die door mijn hoofd ging na het lezen van uw relaas ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Siegfried
Berichten: 94

#11 , 08 mar 2019 14:07

"Ik werd door 4-5 agenten naar de grond gewerkt zonder weerstand buiten het roepen naar hulp."

Je versie klinkt niet geheel geloofwaardig, alsof je een überbeleefde engel was. Corrupte flikken bestaan maar vaak als ze alleen of met twee zijn. Hier waren ze met verschillende ploegen.

Minstens vier agenten (en hoeveel waren er in totaal?) die je versie gaan tegenspreken, daar komt dus niks van en al zeker niet als er precedenten zijn.

Je kan wel klacht neerleggen, contact opnemen met Het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten.
https://comitep.be/

D van de A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 mar 2019 17:38

"Ik werd door 4-5 agenten naar de grond gewerkt zonder weerstand buiten het roepen naar hulp."

Je versie klinkt niet geheel geloofwaardig, alsof je een überbeleefde engel was. Corrupte flikken bestaan maar vaak als ze alleen of met twee zijn. Hier waren ze met verschillende ploegen.

Minstens vier agenten (en hoeveel waren er in totaal?) die je versie gaan tegenspreken, daar komt dus niks van en al zeker niet als er precedenten zijn.

Je kan wel klacht neerleggen, contact opnemen met Het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten.
https://comitep.be/
Er waren oorspronkelijk 2 die agressief deden tegen mij en toen ik mijn armen de lucht in stak en om hulp riep zonder de lopen of tegen te stribbelen werd er versterking geroepen. Deze kwam dan nog geen 2min later. Een fiets eenheid.

BloodNight
Berichten: 621

#13 , 08 mar 2019 17:48

In welke gemeente/stad heeft dit zich voorgedaan?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 08 mar 2019 18:05



Er waren oorspronkelijk 2 die agressief deden tegen mij
Waarom waren die agressief tegenover u als jij daar als een engeltje stond? Ze zullen we een reden gehad hebben zeker.

Issued
Berichten: 1227

#15 , 08 mar 2019 18:31

Dus samenvattend:
De vrijheidsberoving was legaal. U weigerde uzelf te identificeren op vraag bevoegd ambtenaar. Indien men uw identiteit wil controleren is men niet verplicht u te melden waarom ze dat willen. De controle van het correct functioneren van de politie komt niet toe aan burgers. Tussen komen is niet aan te raden.
U vind dat hierbij overmatig gebruik is gemaakt van dwang. Hiervoor moet u zich wenden tot de dienst intern toezicht van de desbetreffende politiezone. Comité p houdt zich niet bezig met "kleine" gevallen.

Kan u eventueel verduidelijken wat er gebeurd is tijdens de twee minuten dat ze bijstand vroegen en dat deze aankwam. Zover ik begrijp trachtte ze u aan te houden waarop u de handen in de lucht stak en zij bijstand vroegen. Is daarna iedereen 2 minuten blijven staan wachten of hoe verliep dat?

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”