bewindvoerderschap

prisonbreak9999
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bewindvoerderschap

#1 , 31 mei 2022 18:11

Beste

Het volgende doet zich voor. Mijn tante heeft een maand geleden haar man verloren en haar man regelde al de papierzaken. Mijn tante deed in principe niks.
Nu mijn tante is nog bij haar volle verstand, maar ze kan gewoon niet haar papierwinkel zelf regelen. Dus ik help haar daarbij. Ik ben haar neef.

Nu gaat ze regelmatig langs bij haar buur en die helpt haar ook als ze eens iets niet weet of als ik er niet ben. Nu heeft die buur een maatschappelijk werkster gebeld, waarschijnlijk omdat hij het beu was om haar telkens te moeten helpen. En de maatschappelijk werkster is vandaag langs geweest bij mijn tante en deze sprak van eventueel een bewindvoerder aan te stellen.

Nu mijn tante ziet dat absoluut niet zitten, want ze wil zelf over haar financiële middelen kunnen beschikken en oordelen.
Nu had ik gelezen dat een maatschappelijk werker, buur, etc een verzoek van bewindvoerder kan indienen bij een vrederechter.

Nu is mijn vraag heel simpel. Wat kan mijn tante doen om dit te voorkomen? Want ze wil dit absoluut niet.
Zelf haar eigen dokter zei tegen haar dat ze haar papieren zelf niet kan beheren. Maar mijn tante is absoluut niet gek of zo. Ze weet heel goed wat ze verteld.
Ze kan enkel haar eigen administratie niet regelen, vandaar dat ik haar dus daarbij help.

Kan die maatschappelijk werkster of dokter zomaar een verzoek indienen zonder toestemming van mijn tante?
Nu zou ze graag een andere dokter willen nemen, want die dokter wil ze dus niet meer, wat ik eerlijk gezegd wel begrijp.

Wat moet ze concreet doen om te voorkomen dat er een verzoek wordt ingediend? Kan dat zomaar? Moet ze een advocaat in dienst nemen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 31 mei 2022 18:29

Dat kan inderdaad. Maar u kan net zo goed tot haar bewindvoerder aangesteld worden.
Procedure loopt wel via vrederechter.

Ik ben jaren als algemeen lasthebber opgetreden voor een aangetrouwde achternicht. Lag ganse tijd in ziekenhuis en datzelfde ziekenhuis stuurde de facturen naar haar thuis. :mrgreen: :twisted:

Als lasthebber kon ikzelf alle mogelijke zaken regelen - bank werkte goed mee... en na een 'deftig' gesprek met ziekenhuisdirectie die ook. Ik vertegenwoordigde haar ook op de AV's van de appartementen die ze had. Voor de post werd overal mijn adres opgegeven. dus Mev X p/a Y

Dus uw tante kan u aanstellen als lasthebber.

prisonbreak9999
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2022 18:33

Maar mijn tante wil dit absoluut niet. Kan ze hier niks tegen doen dan?
Dat maakt dat een wild vreemde zomaar een verzoek indient voor een ander persoon, ook al is die persoon nog bij haar volle verstand? Dat kan toch zomaar niet? Dat maakt dat iedereen dan zomaar voor gelijk wie een verzoek kan indienen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 31 mei 2022 20:37

Het is de vrederechter die beslist- na een gesprek met persoon. Stel uzelf of nog beter uw tante kan vragen dat u haar bewindvoerder wordt. Daarbuiten kan ze ook nog een vertrouwenspersoon aanduiden.
Dit als het zover komt.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... &imgcn.y=8
https://www.bewindvoerder.vlaanderen/Be ... indvoerder
http://www.lexgo.be/nl/artikels/2013/07 ... 81539.html

Voer eens het woord bewindvoerder in in een zoekmachine op internet.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 01 jun 2022 11:21

Los van het feit dat u inderdaad haar bewindvoerder zou kunnen worden lijkt me bewindvoering eerder te vermijden als uw tante bij volle verstand is. Het geeft toch wel grote beperkingen voor de beschermde persoon en zelfs zijn bewindvoerder. Financieel lig je aan banden en voor elke serieuze uitgave zoals - ik noem maar wat, het moeten aanschaffen van bv een nieuwe verwarmingsketel, moet je telkens schriftelijk toestemming vragen aan de vrederechter.

Ik vermoed dat uw tante toch al wel een bepaalde leeftijd heeft. Daarom lijkt me een zorgvolmacht hier veel wenselijker. Alles kan dan bij het oude blijven tot de dag dat het niet meer gaat. Een zorgvolmacht is precies bedoeld om eventuele toekomstige bewindvoering te vermijden. Ze moet wel opgesteld worden wanneer iemand nog bij volle verstand is.

Google eens op zorgvolmacht en ga eens met uw tante naar een notaris om erover te praten.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 01 jun 2022 11:53

Je schreef:
Zelf haar eigen dokter zei tegen haar dat ze haar papieren zelf niet kan beheren
En dat schreef je zelf eigenlijk ook
Nu mijn tante is nog bij haar volle verstand, maar ze kan gewoon niet haar papierwinkel zelf regelen. Dus ik help haar daarbij.
De dokter heeft het dus niet mis. Daarom denk ik dat jullie best toch zo snel mogelijk iets regelen.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 01 jun 2022 12:09

Het loopt allemaal zo'n vaart wel niet. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen mentaal niet meer functioneren (dementie ed) of de (tegenwoordig zo uitgebreide en vaak gecompliceerde) papierwinkel beheren. De maatschappelijke werkster en dokter kunnen waarschijnlijk wel beoordelen of tante (na jarenlang zich niet met de administratie moeten bezig houden) misschien niet in staat is om haar papierwinkel te beheren. Wat de maatschappelijk werkster en de dokter niet kunnen vaststellen is of Tante nog mentaal in orde is (cfr; wilsbekwaam is). De dokter kan via een puntenlijst aangegeven wat ze niet of wel kan. En de maatschappelijk werkster heeft dan ook zo'n puntenlijst. Met deze scores wordt dan een neurologisch/psychologisch onderzoek aangevraagd (via de vrederechter ) om te oordelen of tante nog wilsbekwaam is. Dat is ze dus nog. Het enige wat in deze kwestie nodig is: is een familiehulp die tante regelmatig komt helpen met de papierwinkel. Dan worden inkomende post, rekeningen ed. samen doorgenomen. Maar het is tante die dan beslist wat er mee moet gebeuren. Het is de familiehulp die even helpt om het uit te voeren. Maar het is nog steeds tante die haar zaken beheert.
Dus: die samen met tante een aanvraag voor een famiuliehulp die om de 14 dagen een halve dag komt.Tante houdt netjes alle inkomende post bij en samen met de familiehulp wordt alles doorgenomen.
U laat aan de maatschappelijk werkster weten dat er familiehulp ingeschakeld is om de papierwinkel mee op te volgern.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 01 jun 2022 13:46

@Eylis

Bedoel je met familiehulp een thuiszorgdienst, die dan een zorgkundige laten komen?

eylis
Berichten: 8836

#9 , 01 jun 2022 15:09

neen, geen zeorgkundige. Bij fameliehulp, of OCMW-diensten kan je voor oudere personen die nog zelfstandig huis wonen een thuishulp aanvragen die de dagelijkse routine ondersteunt van de zorgvrager. Dat zijn taken zoals: administratie samen nakijken en afwerken. Samen boodschappen doen. doktersbezoek, kiné, kapper, medische voetverzorgeng samen inplannen en er ook samen heen gaan. De thuishulp houdt ook in de gaten hoe zorgvrager op alle vlakken (zelfredzaamheid, helderheid van geest...) evolueert en kan dan rapporteren als er meer hulp nodig is of de mentale toestand zorgwekkend wordt.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 01 jun 2022 22:45

@Eylis

Je bedoelt dus een organisatie als
van de CM?
Dus jawel thuiszorg/gezinszorg... Er zijn legio (onafhankelijke) organisaties die dat doen.
Zonder absoluut deze te viseren zijn hun skills qua vervulling administratieve taken echter een ander paar mouwen, dat is niet hun hoofdactiviteit, noch -taak. Heel afhankelijk van de persoon waar je bij terecht komt. Sommige medewerkers zijn bijzonder laag opgeleid, met alle respect. Er zullen zeker uitzonderingen zijn.
Ik zou alvast mijn moeder, vader, tante, broer, … of enig andere dierbare persoon niet blind aan dergelijke organisaties overlaten om al hun papierwerk in vertrouwen af te laten handelen, al kunnen ze in goed geval zeker een hulp bieden. Dat wel.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”