COVID Safe Ticket bij kleine evenementen

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

COVID Safe Ticket bij kleine evenementen

#1 , 09 okt 2021 11:53

Beste forumleden,

Voor zover ik weet en wat ik me heb laten vertellen door diverse bronnen, is een controle op Covid Safe Ticket (vanaf 1 okt.) mogelijk bij evenementen binnen met meer dan 500 personen om mondmaskerplicht en social distancing regels weg te laten. Daarentegen is - ook al lijkt dat wat absurd - een controle op Covid Safe Ticket niet nodig, en zelfs verboden bij evenementen met minder dan 500 personen binnen.

Mijn vraag:
- is deze informatie correct ?
- wat zouden de consequenties kunnen zijn voor een organisator die bij een evenement van minder dan 500 personen toch een Covid Safe Ticket vereist en controleert ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 okt 2021 12:37

Zoals ik het lees op de site van de Vlaamse overheid, kan enkel de lokale overheid dit beslissen, niet de organisator zelf.

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

#3 , 09 okt 2021 13:24

Dat komt overeen met wat ik las en hoorde, Leen, maar geeft geen antwoord op de vraag: wat kunnen de consequenties zijn als de organisator TOCH controleert op Covid Safe Ticket?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

dpo
Berichten: 1

#4 , 09 okt 2021 17:53

De GBA waarschuwt dat het CST reeds gevraagd wordt Brussel in restaurants, terwijl de wetgeving dit pas vereist vanaf 15 oktober en dat dit niet toegestaan is. Het gebruik van CST in Vlaanderen bij evenementen < 500 personen kan iets analoog zijn.

https://twitter.com/APD_GBA/status/1446468722366029825

Vanop de GBA website (https://www.gegevensbeschermingsautorit ... vaccinatie):
Kan een organisator van een evenement mij de toegang weigeren als ik mij niet heb laten vaccineren tegen Covid-19 terwijl ik wel de mogelijkheid daartoe had?

Een organisator van een evenement mag in principe niet vragen om een vaccinatiebewijs voor te leggen. Het vragen of een persoon al dan niet gevaccineerd is om toegang te verlenen tot het evenement, is een verwerking van gezondheidsgegevens. Volgens artikel 9 AVG is de verwerking van gezondheidsgegevens in principe verboden, tenzij er een expliciete wettelijke bepaling bestaat die dit toestaat of tenzij de betrokkene een vrije uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven. Behalve voor evenementen die gebruik maken van het zogenaamde “Covid Safe Ticket” (zie hieronder), bestaan er geen wettelijke bepalingen die dit toelaten. Indien een organisator de toegang tot een evenement weigert voor personen die zich niet hebben laten vaccineren, is er ook geen sprake van een ‘vrije’ toestemming omdat er negatieve gevolgen (met name de weigering van de toegang) verbonden worden aan de weigering van een toestemming.

De regeling betreffende het zogenaamde ““Covid Safe Ticket” vormt vandaag de enige uitzondering op bovenstaand verbod om een vaccinatiebewijs te laten voorleggen om toegang te geven tot evenementen. De organisatoren van zogenaamde “massa-evenementen” of “proef -en pilootprojecten” kunnen immers eisen dat via het digitaal EU-COVID-certificaat wordt aangetoond dat een bezoeker over een vaccinatiecertificaat (of over een test -of herstelcertificaat) beschikt.”

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”