Webcam

painter
Topic Starter
Berichten: 62

Webcam

#1 , 15 jun 2021 17:26

Mag mijn werkgever, in dit geval de directeur van mijn school waar ik les geef, mij verplichten om de webcam op te zetten tijdens de digitale klassenraden? (Digitaal omwille van Corona)Tot hiertoe heb ik dit niet gedaan omdat ik niet graag heb dat al mijn collega’s mijn tuin of de binnenkant van mijn woning zien. Maar nu hebben ze gezegd dat dit vanaf nu wel moet. Voor mij als leraar van 23 klassen zijn dat dus drie volle dagen van s morgens tot s avonds.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 15 jun 2021 17:43

Zowat elk programma geeft de optie de achtergrond te blurren. Gezichtsexpressie lijkt mij toch belangrijk te zijn in zo'n vergadering.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#3 , 15 jun 2021 17:49

Beste Leen, dat is niet mogelijk met smartschool live.

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2021 18:16

Het is toch niet zo moeilijk om uw laptop zodanig op te stellen dat er een nietszeggende achtergrond zichtbaar is. Als dat totaal niet lukt kan je nog altijd een wit laken gebruiken als achtergrond.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#5 , 15 jun 2021 18:43

Beste Pouly, ik ben geen cineast.
Bij collega's hoort men vanalles de kinderen, lawaaierige parkieten, opmerkingen over de directrice, dikwijls weet men niet dat het geluid nog opstaat. Sommigen drinken cava of rosé. Anderen eten ondertussen met hun gezin. Je ziet de rommel of de strijk. Ik wil deze info niet delen. Dank voor het begrip.
Graag iemand die weet of men dit kan verplichten.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 15 jun 2021 18:52

Ik heb nog geen weet van rechtszaken, maar dit lijkt mij geen onredelijke vraag van uw werkgever. U hebt hier m.i. heel weinig te winnen en best wat te verliezen. Ik zie het probleem echt niet, zoals pouly zegt kan er eenvoudig een oplossing voorzien worden - als dat zelfs al nodig zou zijn.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 15 jun 2021 19:37

Wettelijk is er niets fout als een werkgever/leidinggevende vraagt de webcam te gebruiken voor vergaderingen op afstand. Indien u op privacy gesteld bent, kan u makkelijk zonder al te grote "cineastische" ingrepen een neutrale achtergrond creëren. En in de kantlijn: ik verkies liever dagenlange marathonvergaderingen in mijn lekkere zetel met mijn natje en droogje, dan op de harde stoelen van de leraarskamer met kantinekoffie en kleffe broodjes. :-)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 15 jun 2021 21:45

er zijn ook micro's en software die achtergrond geluid er uit kunnen filteren

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#9 , 15 jun 2021 22:43

er zijn ook micro's en software die achtergrond geluid er uit kunnen filteren
James Bond had ook auto waar je mee onder water kon rijden, was dat nu in Octopussy of zo?

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#10 , 15 jun 2021 22:44

Inmiddels heb ik vernomen dat het 'verplicht' inschakelen van de camera van leerkrachten onacceptabel is vanuit juridisch oogpunt.
De ‘camera aan' verplichten bij leerkrachten kwam voort uit de wens om aanwezigheid tijdens een online klassenraad te checken.
Aanwezigheid is ook op een andere wijze te checken (bv. door concrete vragen te stellen) dus hiermee wordt het beoogde doel niet gerechtvaardigd.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jun 2021 22:56

Inmiddels heb ik vernomen dat het 'verplicht' inschakelen van de camera van leerkrachten onacceptabel is vanuit juridisch oogpunt.

Ik weet niet waar u dat vernomen hebt, maar als dat uw standpunt is kan u dat zo laten weten.

Zoals hierboven door anderen gezegd, volgens mij is het niet terecht dit te weigeren en is de vraag van de directie perfect verdedigbaar.

Met heel wat jaren leidinggevende ervaring in de privé-sector, is mijn ervaring dat mensen die over dit soort zaken vitten altijd wel iets te klagen zullen hebben. De repliek ‘ik ben geen cineast’ op een neutrale suggestie zegt genoeg.

HR en leidinggevenden kennen dat soort pappenheimers, en als de mogelijkheid bestaat die eruit te werken gebeurt dat ook. Ik neem aan dat u vast benoemd bent als leraar. Anders zou ik er toch nog eens over nadenken.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#12 , 15 jun 2021 23:02

Oh meneer heeft ervaring als leidinggevende in de HR sector. Dat is helemaal iets anders dan ik als arme sukkelaar. Inderdaad je zal het allemaal wel beter weten.
Ondertussen is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Het kostte me trouwens weinig opzoekwerk om deze tekst terug te vinden, ze is niet van mij.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 15 jun 2021 23:15

Als er geen minimum aan respect is voor de mensen die uw vraag beantwoorden, dan heeft dit niet veel zin.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”