naar het buitenland verhuizen info

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

naar het buitenland verhuizen info

#1 , 27 jan 2019 16:24

Hallo, ik ben op zoek naar informatie over emigreren naar het buitenland. Ik ga hieronder mijn leefsituatie schetsen, want ik zie echt geen uitweg meer.
Ik ben sinds een tiental jaar alleenstaand, zonder kinderen. Al die jaren ben ik een voorbeeldige burger geweest, nooit een rekening een dag te laat betaald, maar wel ten koste van een menswaardig bestaan. (kledij krijg ik al die jaren van familie en af en toe brengen zij wat eten) De frustratie zit heel hoog nu ik na al die jaren een financiele balans opmaak, vermits we in Belgie nummer 1 zijn in de tenlastenlegging van alleenstaanden op arbeidsprestaties. Alles ging altijd heel nipt, maar op het randje van een menswaardig bestaan. Je verdient een gemiddeld loon, er wordt zo veel afgehouden, de dagen/weken/maanden dat ik zonder eten zat, hebben de overhand. Ik bezit niets meer, ik heb alle meubelen beetje bij beetje verkocht om facturen te kunnen betalen en slaap al 3 jaar op de grond in mijn schamele huurwoning. Ik heb jaren twee jobs gehad, maar ook dit loste niets op want de belastingen vermeerderden. Het kan zo echt niet verder, het is mensonwaardig, ik ben op.
Nu heb ik in 1 jaar tijd 2x enorme pech gehad (opgelicht en afgeperst). Ik heb dit in proces getrokken, maar de uitspraak van de rechtbank tart alle verbeelding, waardoor ik nu met een schuld zit die ik niet kan rechttrekken. In dit land wint blijkbaar degene met het meeste geld, ongeacht de wetgeving. Verschrikkelijk.
Begrijpen jullie me niet verkeerd, ik wil absoluut niet vluchten voor de schuld, maar afbetalen is onmogelijk, er is helemaal niets meer. Wat gebeurt er in zo een geval? Wat kunnen ze afnemen als er niets meer is?
Waar ik toe wil komen is dat ik wil verhuizen naar het buitenland, om zo de kloof in de tenlastelegging te verkleinen, waardoor het afbetalen iets draaglijker wordt. En dat kan elk land zijn, vermits Belgie toch het duurste land is voor mij. Als ik dan nog iets klein kan besparen op een huurwoning, dan kan ik de kloof qua afbetaling dichten en toch menswaardig leven. Ik heb informatie ingewonnen over coll. schuldenregeling, maar in mijn geval is dit geen oplossing. Dan moet ik me nog dieper laten wegzakken en word ik nog eens gestraft, terwijl ik alles heb gedaan om de schade te beperken. De kans dat het wordt afgekeurd is groot en vermits er werk en een huurwoning is, is me aangeraden een andere oplossing te zoeken.
Ik heb hier in dit land echt niets meer, het sociale isolement na al die jaren is enorm, ik wil hier zo graag uitgeraken. Het gaat hem over een kloof dichten qua arbeidsprestaties. Als ik in ons land 2500 bto verdien, hou ik er 1750 over. Terwijl dit in andere landen met hetzelfde bto-loon tussen de 1900 en 2050 euro schommelt. Het lijkt me de enige manier om terug een menswaardig bestaan op te bouwen (de afbetaling van de schuld zal nog 15 jaar duren). Ik kan me geen leven voorstellen om nog zoveel jaren zonder enige meubels of eten verder te gaan, maar wel mooi alle facturen en belastingen betaald en dit dan nu nog door zo erg opgelicht te zijn.
Hebben jullie info of tips welk land voor mij het voordeligst is met een gemiddeld loon? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en zijn er tips over waar ik rekening mee moet houden? Ik zou in het land braaf fulltime gaan werken en een klein huisje huren (ik spreek 5 talen en heb diploma's) en van daaruit de schuld betalen. Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 27 jan 2019 19:29

Er bestaan inderdaad landen met belastingstarieven die lager liggen dan 5% voor dergelijke inkomens, probleem is echter dat je daar eerst voet aan de grond moet krijgen en ook dat kost geld, veel zelfs.

Of jouw plan kans van slagen heeft hangt af van het gemak waarmee jij voet aan de grond kan krijgen in dit land. Immigratie-eisen, lonen, gemak van het vinden van een job met jouw competenties.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2019 19:48

En voor je werk gevonden hebt, kan je daar natuurlijk nog geen dop krijgen. Dat scheelt.

Reclame

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2019 20:27

dank jullie voor de reacties. Werk is geen probleem, ik werk in een internationale omgeving en kan mijn job in principe in eender welk land uitoefenen. Het is altijd eenzelfde bruto-loon, maar het verschil zit in de tenlastelegging. Naar een buurland verhuizen is al goed genoeg. Zijn er zodanige immigratiekosten als ik naar bv Nederland of Luxemburg of Spanje of Portugal verhuis?? Hoe gaat dat dan in zijn werk, over wat spreken we dan? Dat wist ik dus niet. Ik dacht gewoon van filiaal veranderen (ik moet hier wel mijn ontslag geven en daar opnieuw beginnen, dus ook solliciteren), huisje huren en klaar. Ik heb toch helemaal niets meer. Ik heb alle tabellen met tenlastelegging bekeken en Belgie is gewoon het duurste voor mijn situatie. (53% op jaarbasis, terwijl dat in gelijk welk ander land rond de 35% ligt.) Hier kan ik de schuld niet betalen en dreigt er loonoverdracht, terwijl ik in het buitenland de kloof kan dichten. Bij het OCMW is dit dan ook niet bespreekbaar, ze hebben me uitgemaakt voor crimineel en daar was ik echt niet goed van, ik heb geen slechte bedoelingen...natuurlijk verliest belgie dan een zeer interessant persoon om te blijven uitpersen, maar na al die jaren kan het zo echt niet meer verder, hier is de situatie uitzichtloos en loonoverdracht of collectieve schuldenregeling zie ik niet zitten, dat bovenop al die jaren van vechten om het hoofd boven water te houden, maar eens in de 3 dagen 1 x eten, etc... ik wil gewoon een klein menswaardig bestaan.

CityBird
Berichten: 794

#5 , 28 jan 2019 05:58

In dat geval is een Oost-europees land, Slovakije bv misschien een optie. Ik ken nog mensen die voor vergelijkbare redenen voor die optie gekozen hebben en hun levenskwaliteit naar eigen zeggen behoorlijk hebben kunnen verbeteren.

Uiteraard kost dat geld, ben zelfs verbaasd dat je die vraag stelt. Als naar eigen zeggen het verwerven van een inkomen geen probleem vormt, vereenvoudigt dit de zaken uiteraard.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Als dat een EU-land is waar je als Belg automatisch verblijfsrechten hebt is dat echt niet moeilijk. Huurwoning, nutsvoorzieningen, verzekeringen ed hier opzeggen. Eventueel auto uitschrijven.Met auto of vliegtuig naar ginder. Hotel boeken, woning (proberen) te huren, inschrijven ter plaatse en de administratieve dingen doen die men je vraagt te doen. In België uitschrijven. Taal leren.

Hoe dacht jij anders dat dit in zijn werk ging?

Als dat geen land is waar je automatische verblijfsrechten hebt (Canada, Azie, VK na Brexit) is dit een heel ander verhaal.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 jan 2019 12:14

Vergeet ook niet rekening te houden met het feit dat de lonen in ons land een beduidend stuk hoger liggen dan bvb in devroegere Oostbloklanden of zelfs maar Duitsland.

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2019 14:47

ok, dank jullie wel. Ik zag in de verhuis op zich geen probleem, als ik bv. naar Spanje vertrek kan ik een huis huren voor slecht 550 euro (een volledig gemeubelde villa), huurwaarborg is 1 maand (vrienden die daar wonen regelen het huurcontract voor mij) en vermits ik niets meer heb (ja, mijn auto en een wasmachine van 15jaar oud) is het instappen en vertrekken met mijn kleren. Het leven op zich is daar ook goedkoper. Als ik daar ga werken voor dezelfde firma is het brutoloon hetzelfde als hier (2500 euro deze zijn gelijkgesteld door de kwalificaties), maar ik hou daar 1920 euro over door de tenlastelegging. Dus ik zie echt niet waar ik kosten zou maken, integendeel alles is er gemeubeld, dus ik zou zelfs terug een bed hebben om in te slapen! Nu betaal ik veel meer voor een krot zonder meubels en heb ik geen uitzicht op een beter leven. Ik wil mijn schuld afbetalen, maar ik hou hier niets over om te eten of te leven, loonoverdracht dreigt voor een heel lange tijd (wat ik het incassobureau moeilijker kan maken vanuit het buitenland) en ze hebben me in hun macht. Ik wil betalen, maar het moet mogelijk zijn, met alle beste wil van de wereld. Ik denk dat het best is naar een land te verhuizen waar je toch ook de taal machtig bent. Ik heb diploma's frans, engels, spaans, italiaans. Omdat het OCMW me verweet crimineel te zijn, dat ik met schulden geen vrij persoon ben, vond ik toch moeilijk te kroppen. Ik doe er net alles aan om het op te lossen, maar daar ligt ook mijn vraag, ik wil niets onwettig doen, mag en kan ik dit doen? Als ik van daaruit betaal, zie ik toch het probleem niet? Ik denk dat ze me proberen angst in te boezemen uit vrees voor niet-betaling. Als ik de (grote) stap zet, wil ik dat alles correct verloopt.

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2019 15:10

Ik heb even een snelle berekening gemaakt om het aan te tonen. Situatie nu : 1730 euro netto - 500 euro afbetaling schuld - 720 euro huur - 300 euro kosten (electr, water, verzekeringen, internet, tv, telefoon) - 100 euro benzine om te kunnen gaan werken - 50 euro verz auto - gemiddelde extra facturen (zorgverz, vuilophaling, etc) 50 euro = 10 euro over om van te leven! wat dus niet mogelijk is. En dan tel ik de belastingen nog niet (ong 1200 euro per jaar)
Stel in Spanje : 1920 euro netto -500 euro afbet schuld - 550 euro huur (gemeubeld) - 250 euro kosten - 70 euro benzine - 50 euro verz auto - gemidd extra 50 euro = 450 euro over om van te leven! Mits heel stilletjes te leven en eventueel daar nog een dagje extra werken in het seizoen komt dit al veel meer in de buurt van een menswaardig bestaan. Dan is het voor mij toch het overwegen waard.

CityBird
Berichten: 794

#9 , 28 jan 2019 19:05

Vergeet ook niet rekening te houden met het feit dat de lonen in ons land een beduidend stuk hoger liggen dan bvb in devroegere Oostbloklanden of zelfs maar Duitsland.
Dat is een misverstand onstaan door Poolse bouwvakkers die massaal Westerse jobs invullen en zogenaamde 5€ jobs in Duitsland. Voor hoger opgeleiden, zeker bepaalde functies is het tegendeel waar en doet het bedrijf er dikwijls nog een schep bovenop omdat de loonlasten in die landen veel lager zijn, maw het bedrijf doet een goeie zaak en de werknemer ook. Is vooral het geval in de IT en banksector in Oost-europese en Aziatische landen.

CityBird
Berichten: 794

#10 , 28 jan 2019 19:29

Dus ik zie echt niet waar ik kosten zou maken, integendeel alles is er gemeubeld, dus ik zou zelfs terug een bed hebben om in te slapen!
Ik was er initieel vanuit gegaan dat je daar werkloze zou arriveren en op eigen kracht voeten aan de grond moest krijgen. Klinkt misschien wat vreemd in de oren maar jij zit wat dat betreft in een luxesituatie. Geen idee wat voor werk je doet en waar je mogelijkheden liggen maar in Azie en Oost-Europa neem je zelfs een hoger netto salaris mee naar huis.

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jan 2019 19:55

In principe ben ik werkloos als ik daar arriveer... Ik moet hier mijn ontslag geven en me daar aanmelden en psychotechn testen doen voor dat land. (er is geen rechtstreekse mutatie mogelijk) Maar als je van binnen een ander filiaal komt krijg je wel voorrang, en onze vroegere manager hier is ook ginder nu, dus dat komt zeker wel goed. Ik ben zeker niet te beroerd om meerdere jobs te gaan doen, maar hier hou ik er niets aan over en indien er loonoverdracht komt is ook dat voor 100% beslagbaar, het is zo gek allemaal. Bedrijf zit 'maar' in een 6-tal landen in West-Europa (ook Noorwegen, maar die taal spreek ik niet) dus het is daaruit kiezen. Het gaat mij niet over rijk worden, ik zou al heel tevreden zijn met een basiscomfort en een gevulde frigo tot het einde van de maand en geen vreselijke bedreigingen van dat incassobureau meer. (dat ze mijn hondje gaan komen halen en laten inslapen, ik vind dat echt niet kunnen en lak aan beleefdheid, respect en menselijkheid) dat is me meer waard dan alles. Zoals mijn schema hierboven, ik heb altijd alles betaald, maar met 10 euro budget leefgeld kom je er gewoon niet. En ik ben behoudsgezind, dus ik vind het een enorme stap en had het liever anders gezien (familie enzo). Maar ik ben hier zo kapot gemaakt financieel dat er niet veel keuze is. Spijtig ook dat ons land geen waarde hecht aan gerechtigheid, want dat heeft in mijn fragile leventje helemaal alles op zijn kop gezet. Ik begrijp ons belgenlandje echt niet meer, zo triest.

berenod
Berichten: 942

#12 , 29 jan 2019 06:17

Ik denk dat u ook een beetje last hebt van prioriteiten.

U woont nu in een appartement van 720€ als alleenstaande, ik heb ook eens in de financiële problemen gezeten toen ik nog alleenstaande was, en het eerste wat ik gedaan heb was de vaste kosten omlaag krijgen.

Mooie studio gehuurd aan net geen 400€, is al 320€/maand extra, ik verloor wat geld aan een opzegvergoeding, maar geregeld via de borg die ik had staan en uiteraard was de bor op de studio ook een stukje minden, netto weinig verloren was op één maand gerecupereerd.

Verwarming/electriciteit was ook een héél pak minde, en internet/TV/telefonie bij de goedkoopste provider genomen (toen Scarlett), ipv van het snellere/betere Telenet.

Zonder veel problemen bijna 400€/maand extra budget vrijgemaakt.
Ik heb er mij met een lager loon en hogere maandelijkse schuldenlast op zeer korte tijd uit kunnen werken (absoluut minimum uitgeven om maximum af te betalen zonder honger te lijden).
Vandaag de dag heb je nog de mogelijkheid van flexijobs te doen, één dag/avond van 8 uurtje extra per week (horeca meestal) is meer dan 300€ netto/maand extra, nul komma niks belastingen betaal je erop, legaal zwart werk.

Hoofdreden dat ik dat zeg is dat u nu in Spanje een "volledig gemeubelde villa" wenst te huren, huh??? U zit in financiële problemen, maak dan prioriteiten. In een villa wonen is echt geen hoognodige basisbehoefte!

Huur dan iets aan 300€, weeral 200€ meer vrij per maand en waarschijnlijk zullen de vaste kosten ook minder zijn.

julier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 jan 2019 12:17

Helaas woon ik een regio waar deze huurprijs al een minimum is, omdat ik voor mijn job wel heel moeilijke uren heb (de keerzijde van de medaille) en ook weekends werk is een flexijob niet simpel te vinden. Je bent er niet per maand op belast, maar de inkomensbelasting op jaar wel hoor. Ik heb ook jarenlang zo bijgewerkt, elke zaterdag van 9u tot 20u (te weten dat ik mijn hoofdjob de vrijdag soms pas om 1u 's nachts had gedaan en dan nog de nacht had van zaterdag op zondag), inderdaad exact 303 euro per maand bij, maar helaas 1800 euro belastingen dat jaar, (loonlast op jaarbasis omhoog) dus concreet verdiende ik (min aftrek naft en parking op zaterdag) een goede 100 euro ermee. 'De villa' in Spanje is ook maar ter aanduiding, alhoewel ik dan wel de bovenverdieping kan verhuren op vakantiebasis, dat gaat meer opbrengen dan die 200 euro...:-) U stelt het weel heel simpel voor. Op vaste kosten kan je niet besparen hoor, alles zit aan een minimum (gsm is zelfs nog geen smartphone of niets)...vandaar inderdaad mijn topic om te gaan wonen waar het veel goedkoper is en waar ik de tenlastelegging verminderd zie.

berenod
Berichten: 942

#14 , 29 jan 2019 15:28

Helaas woon ik een regio waar deze huurprijs al een minimum is, omdat ik voor mijn job wel heel moeilijke uren heb (de keerzijde van de medaille) en ook weekends werk is een flexijob niet simpel te vinden. Je bent er niet per maand op belast, maar de inkomensbelasting op jaar wel hoor. Ik heb ook jarenlang zo bijgewerkt, elke zaterdag van 9u tot 20u (te weten dat ik mijn hoofdjob de vrijdag soms pas om 1u 's nachts had gedaan en dan nog de nacht had van zaterdag op zondag), inderdaad exact 303 euro per maand bij, maar helaas 1800 euro belastingen dat jaar, (loonlast op jaarbasis omhoog) dus concreet verdiende ik (min aftrek naft en parking op zaterdag) een goede 100 euro ermee. 'De villa' in Spanje is ook maar ter aanduiding, alhoewel ik dan wel de bovenverdieping kan verhuren op vakantiebasis, dat gaat meer opbrengen dan die 200 euro...:-) U stelt het weel heel simpel voor. Op vaste kosten kan je niet besparen hoor, alles zit aan een minimum (gsm is zelfs nog geen smartphone of niets)...vandaar inderdaad mijn topic om te gaan wonen waar het veel goedkoper is en waar ik de tenlastelegging verminderd zie.
Is niet correct.
Flexijobs komen NIET bij je loonlast bij, je moet ze zelfs niet invullen op je belastingbrief, je kan er NIET extra belast voor worden. Mijn echtgenote doet dit al twee jaar...
En dit "jarenlang" gedaan hebben, doet mij al een belletje rinkelen daar dit nog redelijk nieuw is (ingevoerd in 2015).
Ook mogelijk dat u het verkeerd hebt ingevuld op uw belastingbrief en er dus onterecht zwaarder op belast bent geworden.
Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op.
Bron: https://www.vlaanderen.be/nl/werk/werk-zoeken/flexi-job (Vlaamse overheid).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 jan 2019 15:40

Ik ben zeer goed ingeburgerd in de horeca, en zoals berenod schrijft is op het flexiwerk niks meer te betalen, en dit sedert 2015 in de horeca !!
En in andere kleine handels zaken , Bakkerijen ,slagerijen, supermarkten enz.. en dit sedert 2017.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”