Naamsverandering na huwelijk

EvelynDK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Naamsverandering na huwelijk

#1 , 11 dec 2018 13:19

Hallo,

Ik trouw volgend jaar met m'n Portugese partner, in Portugal.
We zouden graag elkaars familienaam overnemen, zodat we beide exact dezelfde familienaam hebben.

Wanneer je in Portugal trouwt, krijg je een attest of iets dergelijks waarmee je de naam kan laten veranderen in Portugal. Kan ik hiermee de verandering in België aanvragen? Of hoe pak ik dit aan?

Alvast bedankt,
Evelyn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 11 dec 2018 22:03

Als je elkaars familienaam overneemt, heb je uiteraard niet dezelfde naam. Je hebt dan allebei de vroegere naam van je partner.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 11 dec 2018 22:20

Is of was het niet zo in Portugal dat die namen op een of andere manier samengevoegd werden?

Reclame

EvelynDK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2018 09:14

Als je elkaars familienaam overneemt, heb je uiteraard niet dezelfde naam. Je hebt dan allebei de vroegere naam van je partner.
Misschien was m'n vraag niet helemaal duidelijk. Ik verduidelijk hier nog even:
Persoon A heeft familienaam Peeters
Persoon B heeft familienaam Desmet

=> Na het huwelijk hebben beide personen familienaam Peeters Desmet.
Is of was het niet zo in Portugal dat die namen op een of andere manier samengevoegd werden?
In Portugal kan dit sowieso. Je krijgt hier een attest voor om je naam aan te geven. Ik zou alleen graag weten hoe ik dat in België dan ook dan doorvoeren.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 12 dec 2018 09:41

En heeft hij nu maar 1 familienaam? Want in Portugal zijn meerdere familienamen gebruikelijk 2, 3 en soms 4 zoals sommige Portugezen die ik goed gekend heb hadden.

EvelynDK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2018 10:25

En heeft hij nu maar 1 familienaam? Want in Portugal zijn meerdere familienamen gebruikelijk 2, 3 en soms 4 zoals sommige Portugezen die ik goed gekend heb hadden.
Inderdaad. Ze heeft momenteel 2 familienamen. Maar kiest 1 van beide om te houden, en die te combineren met mijn naam. De andere familienaam valt gewoon weg. Net als bij het doorgeven van de naam aan kinderen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”