Dubbele vraag over domicilie en registratie kind

beester
Topic Starter
Berichten: 18

Dubbele vraag over domicilie en registratie kind

#1 , 21 aug 2018 10:31

Mijn domicilie is in BE en ik heb een belgisch contract maar werk deeltijds in het buitenland (60/40 split) tussen BE en FR. Dit is juridisch allemaal in orde en nagekeken.

Sinds een jaar heb ik een relatie met een Italiaanse dame en waar ik voordien toch 20 dagen per maand op mijn domicilie in BE verbleef is dit op dit moment een stuk minder. MIjn vriendin is sinds kort zwanger en het kind is welgekomen maar zorgt wel voor wat veranderingen. Ideaal zou zijn dat ik mijn huidige domicilie verhuis naar Italie en ipv te werken in BE en FR te werken in IT en FR. Mijn werkgever wil mijn huidig contract aanpassen maar kan dit pas doen eind 2019. Dwz dat ik officieel nog altijd in BE woon en belastingen betaal maar in praktijk meer tijd in Italie doorbreng dan in BE.

Ik wil even bekijken wat mijn opties zijn.

- Optie 1 is dit zo te behouden maar dan pleeg ik waarschijnlijk domicilie fraude? Is dit iets dat in de praktijk sterk wordt nagekeken? Ik heb geen fiscaal of sociaal voordeel aan deze constructie en zou dit gewoon zo houden tot mijn contract in anderhalf jaar kan aangepast worden.
- Optie 2 is dat mijn vriendin naar BE verhuist en we beiden officieel verblijven in BE, alleen witl zij graag bevallen in Italie, dus dit zou na de bevalling zijn.
- Optie 3 is dat ik naar Italie verhuis, mijn BE contract opzeg en daar werk zoek.

Kan iemand mij uitleggen wat juridisch gezien te consequenties zijn van optie 1?

2de vraag heeft betrekking op de baby. Aangezien wij niet getrouwd zijn, moet ik het kind erkennen. Daarnaast zal het kind na de bevalling geregistreerd worden in Italie (land van geboorte en van de moeder). Wat zijn de juridische en sociale consequenties voor mij haar en het kind?
- Is de baby ook Belg?
- Moet ik het kind ook aangeven in Be?
- Natuurlijk laat ik mijn werkgever weten dat ik vader ben geworden, wat zijn de consequenties hiervan op sociaal vlak aangezien ik een Belgisch contract heb en vader wordt? (bevallings verlof, etc).

Ik besef dat het een beetje een kluwen is ;-)

Groeten,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding