Franse factuur betwist

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Franse factuur betwist

#1 , 13 aug 2018 23:00

Onlangs een factuur uit Frankrijk gekregen.
Deze integraal betwist (schriftelijk), alsook de domiciliëringsopdracht tegengehouden.

Ik ken nu niet meteen het Franse recht (hierover ben ik aan het opzoeken), maar ik ga ervan uit dat aangezien we 1 EU zijn, de verschillen wellicht in de details zullen zitten.
Ik ga er dus voorlopig van uit dat ik op dat vlak correct gehandeld heb.

Nu stel ik mij de vraag: wat als ik niet correct gehandeld heb naar Frans recht, of als het bedrijf de factuur toch verder wenst te vorderen.
Wat kunnen ze mij maken als Belg, die normaal gezien de eerste jaren niet meer zal Frankrijk zal gaan?
Algemener gesteld dus: wat is de procedure voor juridische zaken op Europees vlak? Kan men daar een vordering voor een rechtbank verkrijgen, en is deze dan automatisch geldig in België, of moet er hier ook nog een rechter aan te pas komen? Of... ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 aug 2018 23:33

Kijk in uw contract naar de algemene voorwaarden die u expliciet aanvaardde. Want daar leest u meestal welke rechtbank bevoegd is en welke nationale wetgeving van toepassing is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 aug 2018 15:13

Waarvoor was deze factuur? Iets wat jij besteld had?

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#4 , 15 aug 2018 10:28

Waarvoor was deze factuur? Iets wat jij besteld had?
Een dienst die ik 2 jaar geleden aangegaan ben, en conform de voorwaarden opgezegd heb een tijd geleden.
De factuur is zeker geen openstaand restsaldo, maar is een verlenging voor een jaar.
Kijk in uw contract naar de algemene voorwaarden die u expliciet aanvaardde. Want daar leest u meestal welke rechtbank bevoegd is en welke nationale wetgeving van toepassing is.
Staat er niet in.
Maar aangezien het een Frans bedrijf is (ook al heb ik de dienst afgesloten via een Belgisch bedrijf), ga ik ervan uit dat de Franse wetgeving telt.
Vandaar mijn vraag: als ik volgens het Frans recht in mijn onrecht zou zijn, welke gevolgen kan dat hebben voor mij?
Ik ga immers niet naar pakweg Parijs gaan voor een rechtszaak voor een onbetaalde factuur van 10 euro...

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 10 sep 2018 23:12

Nog even omhoog gooien.

Ik ga eens opnieuw beginnen, en alle details geven (ook al zijn deze in principe niet nodig, dacht ik):

In 2016 maak ik een aankoop in België, bij een Belgisch bedrijf, voor een toestel.
Bij dit toestel hoort een abonnement, bij een Frans bedrijf. Dit heb ik dan ook aangegaan bij dit Belgisch bedrijf.
Alles gaat goed gedurende 2 jaar.

In juni 2018 zeg ik dit abonnement op volgens de algemene voorwaarden (bericht sturen via een contact-pagina op de website). Mogelijkheden van taal: Frans of Engels (dit terwijl mijn contract in het Nederlands is, dat terzijde).
Binnen de 30 dagen moet dit toestel teruggebracht zijn (of aangetekend opgestuurd; ik heb dit laatste gedaan, en heb hiervan bewijs van ontvangst).

In augustus krijg ik de factuur om de periode augustus '18 - juli '19 te betalen.
Dit heb ik integraal betwist, verwijzend naar hun voorwaarden, verwijzend naar mijn opzeg.
Geen reactie gekregen.
Eind augustus heb ik bevestiging van ontvangst van mijn opzeggingsbericht gekregen (ruim 2 maanden na datum).

Vandaag zat er een rappel in de brievenbus (voor het eerst krijg ik fysieke post dus van hun).

Ik ben van plan om nog 1x per mail, naar het gekende emailadres van dat bedrijf, te sturen dat ik de factuur betwist wegens geldige opzeg.
Daarna alles te laten zijn voor wat het is.

Maar dus mijn vraag: als zij kost wat kost dat geld willen innen, welke procedure moeten zij opstarten om dit bij een buitenlander (in hun ogen) te kunnen innen?
Ik veronderstel dat een burgerlijke rechtszaal in Frankrijk geen uitspraak mag doen over mij, of toch niet dat geldig is in België? Moeten zij dan naar Straatsburg of Den Haag (wellicht te hoog gegrepen, maar ik wil maar aantonen dat ik niet weet hoe dit Europees geregeld is)?
Of (in het ergste geval voor mij): is zo'n vonnis wel geldig, en kan een deurwaarder met een Frans vonnis naar mijn deur komen en dit uitvoeren?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 sep 2018 09:17

Wat is er mis met een opzeg via aangetekend schrijven?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2018 10:16

Wat is er mis met een opzeg via aangetekend schrijven?
Dat is blijkbaar geen optie volgens hun eigen algemene voorwaarden.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”