Kind van 2 staatloos verklaard

MGdeHaas
Topic Starter
Berichten: 6

Kind van 2 staatloos verklaard

#1 , 25 okt 2017 07:05

Hallo mijn naam is Marjolein. Geboren en getogen in Nederland, met een Nederlandse nationaliteit, en sinds 2010 woonachtig in België. Ik ben getrouwd met een man met de Marokkaanse nationaliteit en geldige Belgische verblijfsdocumenten.

In mei 2015 werd onze prachtige dochter Adiba Tribak El Machici, liefkozend door ons Diva genoemd, geboren in het UZ Brussel. Dolgelukkig met onze dochter deden mijn man en ik op 1 juni 2015 aangifte van de geboorte bij de gemeente Jette waar Diva geboren werd.

Bij de gemeente Jette werd betreffende haar nationaliteit een fout gemaakt waar we ons niet bewust van waren. Diva werd als Belgische geregistreerd in plaats van als Nederlandse zoals ik heb. Dit is ook zo door hen verwerkt in het Bevolkingsregister.

Hier kwamen wij achter toen we na 2 maanden in Breda (Nederland) ), waar ik als laatste woonde voor ik naar België verhuisde, haar Nederlandse paspoort wilde aanvragen. Dit kon niet aangezien zij als Belgische stond geregistreerd.

We woonden destijds in Vilvoorde en na het zoveelste bezoek aan de gemeente omtrent haar paspoort kregen wij dan eindelijk te horen wat het probleem was. Ze was al Belgische geregistreerd en moest dus een Belgisch paspoort krijgen i.p.v. een Nederlandse. Deze werd door de gemeente Vilvoorde aan mij afgegeven op 7 augustus 2015.

Met dit Belgische paspoort hebben we zeker 10x het vliegtuig genomen. Zowel binnen als buiten Europa.

In maart 2017 zijn we verhuisd naar Mechelen en maakte we zoals het hoort een afspraak bij de gemeente voor de inschrijving. Een week voor deze afspraak ben ik nog met Diva voor een korte vakantie naar Spanje afgereisd. Echter werd Diva ziek en zijn wij eerder terug gekomen.

Een week later gingen we naar onze afspraak voor de inschrijving bij de gemeente Mechelen. In plaats van ons te kunnen inschrijven kregen we te horen dat Diva de verkeerde nationaliteit en er werd ons een document onder de neus geduwd of wij even willen kiezen Nederlands of Marokkaans.

Op mijn vraag om meer informatie kreeg ik te horen dat haar nationaliteit was ingetrokken en als status onbeslist had. Haar paspoort was zogezegd niet meer in orde.

Dit was enkele dagen eerder gebeurd zonder mij op de hoogte te brengen en dit terwijl ik een reis buiten Europa gepland had.

Ik was dan ook met stomheid geslagen en heb toch vriendelijk maar dingend gevraagd dit recht te zetten tot ik dit even kon overdenken, gezien zij al 2 jaar werd.

Dit werd niet echt vriendelijk ontvangen maar mijn antwoord was duidelijk voordat moment. Wij hebben de inschrijving afgerond en ben naar huis gegaan. De dame bij de gemeente had naar eigen zeggen alles voor zolang ok gezet.

Nog geen uur later werd ik gebeld door de dienst Bevolking. Niet met een vraag maar met een melding dat er verondersteld werd dat ik de Nederlandse nationaliteit voor Diva ging kiezen. Hierop ik nogmaals aangegeven dat ik even bedenktijd wilde om alles te verwerken en te beslissen wat ik wilde gaan doen.

De volgende dag ben ik wederom gebeld door de zelfde dienst met dezelfde melding en veronderstelling. Wederom heb gezegd dat ik hier op terug zou komen. Door deze druk voelde ik mij genoodzaakt een advocaat aan te spreken voor hulp en advies.

Deze advocaat heeft op de zelfde dag contact gehad met de dienst Bevolking van Mechelen en Vilvoorde dat zij met een gepast voorstel moesten komen betreffende de bijkomende kosten de wij zullen moeten maken voor verschijnende aanpassingen.

Dit is van het aanvragen van haar nieuwe paspoort, de reis naar Nederland maar ook de vrije dagen die wij hiervoor moeten opnemen en de aanpassingen van de documenten van haar erfenis in Marokko en de daar aan hangende kosten. Al de tijd die wij er in moeten steken in het aanpassen van alles hier in België. Dit kan financieel oplopen tot in de duizenden al dan niet tienduizenden euro’s. Geld dat we gewoonweg niet hebben.
Nederland heeft tot nu toen 4x de aanvraag voor een Nederlands paspoort en dus ook de Nederlandse nationaliteit geweigerd. Ik heb de 4 verzoeken ingediend in onder andere Den Haag, de Belgische ambassade in Brussel en de gemeente Breda. Deze laatste gaf dit geval in onderzoek te nemen en tot dit afgerond is kunnen ze het niet goedkeuren en zijn ook het dossier van Diva kwijt. Bij de andere 3 aanvragen bij Nederlandse instanties kreeg ik te horen dat ze me niet konden helpen.
Mijn voorstel was aan de gemeente Mechelen om het gewoon zo te laten en met de vraag waarom het nu ineens moest veranderen? De fout is gemaakt bij de gemeente Jette en niet door ons. Ondertussen heb ik ontdekt dat het wel kan, in die zin: Het kan gedoogd worden. Zoals het al 2 jaar werd gedaan.
We kregen ook te horen dat er bij Binnenlandse zaken een onderzoek was gestart om na te gaan of we banden met IS hebben, daar we op regelmatig van en naar Marokko reizen. Weliswaar voor familiebezoek. Later bleek het ministerie van niets te weten en is er nooit een onderzoek geweest.

De FOD Justitie heeft advies heeft gegeven (en geen uitspraak). Dit advies is geen "zaak" al wil de gemeente Mechelen het wel zo laten doen overkomen. De gemeente Mechelen heeft dan ook vandaag op eigen initiatief beslist dat ze staatloos is verklaard. Dat betekent dus dat ze eigenlijk illegaal in België is en nergens recht op heeft. Geen recht op verblijf, geen recht op kinderbijslag, geen recht op ziekteverzekering en geen recht op school. Normaal zou ze aankomende december op school gaan starten. Ook een binnenkort geplande operatie kan nu niet doorgaan.

De gemeente en het rechtssysteem kunnen of willen niets doen aan deze situatie. Een situatie waar ik nooit van op de hoogte ben gesteld tot ik verhuisde dit jaar en ik dus ook niets aan kon doen.

Ik weet me dan ook geen enkele raad meer en heb echt dringend hulp nodig. Ook ben ik bang om haar kwijt te raken. Als ze haar hier zouden weghalen omdat ze de illegale status heeft, waar moet ze dan naar toe. Ze is staatloos en heeft nergens recht om te wonen.

Ik wil zeker mijn best doen om alles in orde te maken maar ik ga niet betalen voor de fouten die door meerdere Belgische gemeentes zijn gemaakt. Dat wil ik niet en dat kan ik niet. Ik heb er gewoonweg de financiële middelen niet voor. En de gemeentes wassen hun handen in onschuld en steken de schuld op mij. Ik krijg geen enkele medewerking. Laat staan een financiële hulp voor het rechtzetten van hun fouten.

Advocaten kunnen/willen/durven de staat niet aan te klagen en ik blijf met de problemen achter.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding