Strafregister

BramVdW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Strafregister

#1 , 06 aug 2017 22:34

Ik vroeg me vandaag af mocht iemand iets strafbaars hebben gepleegd (geen zware misdaad zoals moord, verkrachting... - eerder iets als een snelheidsovertreding) en die is daar over veroordeeld dan komt dat in het strafregister van dat individu. Dit alles gebeurt in België.

Stel nu dat die persoon verhuist binnen de EU en ook de nationaliteit van dat land krijgt, is dat strafregister vanuit België nog steeds geldig of krijgt die persoon dan opnieuw een blanco strafblad? En wat als dat individu nu verhuist buiten de EU (bv. naar de VS of China of Australië...)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 07 aug 2017 14:59

Wat in het BE strafregister staat blijft daarin staan, (politiestraffen worden dacht ik na drie jaar gewist, voor andere veroordelingen kan eerherstel worden gevraagd). Mogelijks zal het niet toegankelijk zijn voor autoriteiten van andere landen, dat is een andere kwestie.

Bv. in de VS kan het al dan niet hebben van bepaalde veroordelingen, opgelopen buiten de VS iemand wel potentieel achtervolgen: om te beginnen op gebied van immigratie, maar ook zuiver privaatrechterlijk.

Ik heb een tijdlang gewoond en gewerkt in Texas en huurde daar een huis in een 'gated community'. Een contractvoorwaarde (perfect legaal ginds) om er te kunnen huren was dat men niet mocht veroordeeld zijn voor een reeks feiten (het VS equivalent van wat hier wanbedrijven of misdaden worden genoemd). Ik heb bijgevolg een vertaling van een door de politie in BE uitgegeven document dat dit verklaarde moeten voorleggen om daar te kunnen huren. Op een dag vond ik een briefje in mijn bus dat een medebewoner van de community (300 huizen) verdacht werd van dergelijk misdrijf, dat men iedereen aanzette tot voorzichtigheid (naam werd niet vernoemd) maar dat de persoon ingeval van veroordeling dadelijk buitengezet zou worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 aug 2017 15:17

In Australië en Canada kom je ook niet meer binnen. Kijk maar eens op TV naar het programma "Border security"

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 aug 2017 22:38

Hou er rekening mee dat al naargelang het type uittreksel dat u wil hebben er meer of minder zal opstaan.
Op een totaal uittreksel staat alles en dat wordt door een aantal (veiligheids)diensten steeds gevraagd.
Los van een moraliteitsonderzoek.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”