buitenlands rijbewijs omzetten

Jonas83
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

buitenlands rijbewijs omzetten

#1 , 04 aug 2017 14:45

Even een korte toelichting van de situatie:
-Mijn vrouw uit Rusland is sinds 07/2016 erkend in België
-zij had reeds een rijbewijs B sinds 2011
-in oktober 2016 was ze op aanraden van mij haar buitenlands rijbewijs gaan vervangen omdat haar vroegere familienaam (niet haar huidige) nog op het rijbewijs stond omdat het toch zinloos zou geweest zijn om te vragen een rijbewijs om te zetten met een foutieve naam.
-Bij de vervanging ervan hebben ze nog een extra categorie B1 toegevoegd dewelke niet in België van toepassing is.
-Russische rijbewijzen zijn erkend om te kunnen omwisselen in België

Twee weken geleden zijn wij dan naar de gemeente gegaan om het rijbewijs om te ruilen, nu weigeren ze dit omdat er B1 is bij opgezet, een categorie die zelfs in het buitenland nog minder betekend dan B, terwijl ze haar B rijbewijs reeds in haar bezit heeft van 2011.
Kan dit zomaar? Wat ik lees op sites van gemeenten is dat het rijbewijs moet gehaald zijn vooraf de inschrijving in België, wat hier het geval is. Het is enkel vernieuwd omwille van vroegere achternaam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 aug 2017 14:52

Mijn ervaring met dit soort fratsen: een paar weken later nog eens opnieuw proberen en hopen dat er iemand anders aan de balie zit die geen onzinnige reden verzint om te weigeren.

Die ambtenaren die dit doen hebben er vaak geen flauw benul van waar ze mee bezig zijn, maar ondertussen rijden er hier wel ontelbare wegpiraten rond (zelfs met vrachtwagens) die hun rijbewijs gewoon hebben gekocht en dit probleemloos mogen omruilen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”