Opties na verlopen visum

BEPAK
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Opties na verlopen visum

#1 , 01 aug 2017 20:49

Beste forumleden

Mijn Pakistaanse vriend heeft 5 jaar in Duitsland gewoond met een studentenvisum. Deze studies heeft hij door omstandigheden niet kunnen afronden. Ondertussen heeft hij mij leren kennen (eind deze maand 2 jaar geleden) en een toelating gekregen tot een Belgische universiteit. Die toelating kwam echter pas enkele dagen voor zijn visum verliep, waardoor hij niet op tijd een nieuwe aanvraag heeft kunnen indienen bij de Belgische ambassade in Duitsland. Ze willen zijn Duitse verblijfsvergunning ook niet meer verlengen.

Nu ziet het er dus naar uit dat hij terug naar Pakistan moet om daar een visum aan te vragen. We vrezen echter voor de slaagkansen, aangezien hij net 5 jaar in de Schengenzone is verbleven en zijn vorige studie niet succesvol afgelopen is. Bovendien zijn de eisen ginder strenger.

Enig advies wat de opties voor ons zijn? Wat zou de hoogste slaagkans hebben, bezoekersvisum (we vragen dan hier het langetermijn visum aan), studentenvisum of visum voor samenwonen? De tenlasteneming is al ondertekend en hij kan hier wonen, daarnaast hebben we enkele maanden aan bezoeken en telefoontjes.

We hadden ten slotte nog gezien dat in uitzonderlijke omstandigheden een visum hier aangevraagd kan worden ipv in het thuisland. Het academiejaar start volgende maand en hij zal waarschijnlijk niet op tijd het visum hebben als het via Pakistan moet. Gezien de school met modules werkt, kan het missen van lessen een probleem vormen voor zijn studies. Zou dit een gegronde reden zijn?

Bedankt voor alle feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 02 aug 2017 06:05

Tenlasteneming voor een student = bijlage 32. Daarmee kan u enkel een studentenvisum aanvragen, anders dient een bijlage 3bis gebruikt te worden. Kijk dus welk type tenlasteneming u ondertekend hebt.

Aanvraag van dat visum door een derdelander die momenteel in België verblijft moet principieel in diens thuisland. Daar bestaat inderdaad een uitzondering op maar die is enkel van toepassing indien de derdelander op het ogenblik van de aanvraag nog een geldige verblijfstitel heeft (=legaal in België is). Ik lees in uw titel 'Opties na verlopen visum'. Indien er momenteel geen geldige verblijfstitel meer is zal een in België ingediende aanvraag geweigerd worden. Let daarmee op want indien de kansen op een succesvolle aanvraag in het thuisland sowieso al beperkt zijn, worden ze in essentie nul indien u eerst dit probeert en daarna aanvraagt in het thuisland.

Indien geen geldige verblijfstitel meer momenteel: indien u het legaal wil houden dan moet uw vriend terug naar Pakistan en daar een aanvraag indienen. Echter, zelfs in de beste omstandigheden duurt dit een tijd, de vakantieperiode is er altijd een achterstand etc dus ik geef u niet veel kansen om dit tijdig rond te krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”