Bedrijf oprichten in Estland ipv Belgie

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Bedrijf oprichten in Estland ipv Belgie

#16 , 12 jul 2017 18:30

Als Belgische inkomsten. Er valt niet veel aan te doen. Er zijn manieren om u buiten het toepassingsgebied te plaatsen van de Belgische wet, maar dat is allemaal vrij technisch en complex.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DaveK
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 jul 2017 13:20

Beste allen,

Ik zit met ongeveer dezelfde vraag.
Werk momenteel als freelance consultant, 99% van mijn facturen gaan naar andere landen (Nederland, UK, Canada, USA,...)
Momenteel werk ik onder een Belgische BVBA.
De bureaucratie alsook het feit dat enkel de distributie van gelden vantuit een vennootschap belast worden in Estland, lijken ook voor mij aantrekkelijk.

Vragen zijn dus:
Stel dat ik enkel 1 x per jaar een dividend heb als inkomen, wat praktisch perfect mogelijk is, hoe gaat de Belgische staat hiermee om op het gebied van
Sociale zekerheid
gemeente belasting

Andere optie is een laag loon te hebben iedere maand, en een jaarlijks dividend...

Heeft iemand ervaring hierin, eventueel met andere landen?

Jackrussell
Berichten: 701

#18 , 27 jul 2017 14:57

Het bedrijf zal ook effectief geleid moeten worden vanuit Estland, anders ziet de fiscus het 'gewoon' als een Belgische BVBA. Het beste daar dus of zelf gaan wonen of personeel in dienst nemen en daar iemand het bedrijf laten leiden. Maar vaak is dat leuk voor bedrijven die miljoenen omzet draaien, voor een eenpitter is dat lastiger.

Men kijkt simpel waar de activiteiten plaatsvinden en of u aan te merken bent als inwoner van België. Dat laatste zal snel het geval zijn als u nog ingeschreven staat in het rijksregister. U zult dan min of meer zelf moeten gaan bewijzen dat het hier inderdaad gaat om een firma uit Estland die feitelijk ook gedreven wordt vanuit Estland. Dat kan best lastig worden als uw kinderen bijvoorbeeld nog naar een Belgische school gaan, uw auto een Belgische nummerplaat heeft e.d.

In Europa zou je feitelijk niet verder moeten kijken dan bv. Malta of Cyprus. Of het moet zijn dat een ander land je echt aantrekt en dat je daar daadwerkelijk zou willen wonen. Dat is sowieso altijd het veiligst.

Zelf ben ik gewoon maar vertrokken. Ook eindeloos zitten zoeken naar oplossing en tientallen adviseurs gesproken. De meesten vertellen je maar wat ze denken dat je wil horen, weten totaal niet waar ze het over hebben en/of willen enkel alleen maar een vennootschapje verkopen. Tot er eentje de handel omdraaide: ik mocht eerst eens 3 landen noemen waar ik graag zou wonen, dan zou hij dat eens uitzoeken. Een van die drie landen is het uiteindelijk geworden. De tweede keus.

De België fiscus is gewoon lastig en de belastingdruk in België voor niet al te grote ondernemers is krankzinnig hoog. Jammer, ik heb altijd met veel plezier in België gewoond. Tot ik ging ondernemen eigenlijk.

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”