Verkoop huis Duitsland,zonder betaling

Tamari
Topic Starter
Berichten: 8

Verkoop huis Duitsland,zonder betaling

#1 , 11 mar 2017 14:15

Ik verkoop een huis in Duistland , aan een Belg.

Die persoon heeft de sleutels gekregen in augustus, omdat hij in September aan veranderingswerken wou beginnen. De compromi is getekend eind julli 2016.
Hij heeft maanden uitgesteld om naar de notaris te gaan. Uiteindelijk is dit gebeurd, met een tolk 8 December 2016.

De verkoop procedure in Duitsland verschilt nogal wat met deze in België. Er is 1 steeds een voorkooprecht van de gemeente waar je het huis koopt en 2de er is pas en concrete overdracht van eigendom als het in het Grundbuch is ingeschreven.

Betalingsopdracht volgt na een schrijven van de notaris met de "Fälligkeitsmittelung". Deze volledige procedure is gevolgt. Koper moest mij vanaf 23 januari 2017 binnen de 5 dagen betalen.

Ik heb verschillende keren gebeld, geschreven (per mail) en uiteindelijk een aangetekend schrijven gezonden. uit voorzorg heb ik dit aangetekend schrijven zowel in het Nederlands alsook in mijn beste Duits geschreven.

Het gaat om een relatief klein bedrag en de koper is zeker en vast kredietwaardig. Het gaat erom dat hij opeens te veel werk heeft en hij zich beklaagt over de aankoop.

Nu concreet kan ik naar een Belgische rechter stappen of moet ik naar Duitsland? hoogstwaarschijnlijk zal ik gelijk krijgen, want de koop is toch via een notaris gepasseerd. Maar hoe zit dat met de kosten? Kan ik hoe dan ook iets doen omdat dit conflict met een Belg is. Bijvoorbeeld met een Duits gerechtelijke uitspraak, kan ik deze in België laten innen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 11 mar 2017 15:25

Als de verkoop onder Duits recht is gebeurd, dan zal je je in Duitsland tot de bevoegde rechtbank moeten wenden. Vonnis is dan in principe uitvoerbaar in de hele EU.
"sowieso" schrijf je zo.

Tamari
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 13 mar 2017 16:19

Bedankt voor uw reactive.

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”