(verplichte) Stagelopen in België voor 7 maanden - Domiciliëring

throwaway_33
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

(verplichte) Stagelopen in België voor 7 maanden - Domiciliëring

#1 , 17 jan 2017 04:40

Deze situatie is een beetje complex.

Ik studeer aan een Nederlandse hogeschool en ga (waarschijnlijk) stagelopen in België. Echter heb ik een Amerikaanse nationaliteit. Natuurlijk heb ik wél een Nederlandse verblijfsvergunning.
Omdat de stage een verplichte deel van mijn studie is en ik studeer in een EU onderwijsinstelling, hoef ik geen arbeidskaart aan te vragen.

Dus het probleem is dat ik geen student bij een Belgische universiteit ben en wil alleen huren voor een tijdelijke periode van 7 maanden. Ik geloof dat om echt legaal in België te wonen, moet ik me wel inschrijven/domiciliëren bij de gemeente waarin ik woon. En dat terwijl de meeste kamers/appartementen verbieden domicilie als het een kortere verblijf is...

Hoe riskant is het om in België te wonen zonder me in te schrijven bij een gemeente? Als ik een kamer moet huren waarmee domicilie verboden is, kan ik me wellicht niet inschrijven bij een gemeente en zeg dat ik 'toerist' of zoiets ben als de politie vragen hebben? Toch kan ik legaal in België blijven voor 3 maanden zonder me in te schrijven? Daarna word ik 'illegaal' maar ja...
misschien is het mogelijk om mijn Amerikaanse paspoort te gebruiken voor 3 maanden, verlaat België voor een dag, en dan kom terug maar die keer met mijn Nederlandse verblijfsvergunning voor 3 maanden? :lol:

Ik hoor graag alle meningen. (En sorry voor de belabberde Nederlands )

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding