Terug belg worden? -18jaar

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Terug belg worden? -18jaar

#1 , 12 jan 2017 22:57

Beste

Eerst en vooral weet ik niet of dit de juiste plaats is, ik kon echter niet een andere juiste plek vinden om deze topic te plaatsen.

Mijn neef van 10 en nicht van 7 zijn beiden hier in België geboren. Toen ze respectievelijk 2 en paar maanden was, zijn ze het land buitengezet en zijn ze terug naar Turkije gegaan.

Nu mijn vraag is, kunnen ze beiden terug belg worden? Hebben ze recht om een belgische identiteitskaart te hebben?
Hun pa heeft hier 9 jaar gewoond en gewerkt maar moest het land uit.

Ik heb nu al wat gezocht maar ik vond eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord dat ze een paspoort konden krijgen.


Groetjes

A
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 jan 2017 11:41

De voorwaarden voor minderjarige vreemdelingen in België geboren staan hier beschreven: http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemde ... -in-belgie

Ik zie geen mogelijkheid tot naturalisatie voor deze situatie. Je titel is trouwens misleidend; ik concludeer uit je beschrijving dat kinderen blijkbaar nooit Belg zijn geweest.
"sowieso" schrijf je zo.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#3 , 13 jan 2017 16:06

Ze zijn hier geboren, hadden identiteitskaart, zijn vervolgens buiten gezet en waren hun identiteitskaart kwijt eh.

Er zijn dus 2 oplossingen:
Je ouder/adoptiefouder legt een verklaring voor je af
Je adoptiefouder is in belgie geboren

Als ik hen zou adopteren, ben hier geboren en ben belg hoe moet dat dat gebeuren?
Wat is vervolgens die verklaring? Het moet voor hun 12 jaar zijn? Hoe kan ik dat oplossen?
Leuven the place to be!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 13 jan 2017 16:50

Dan moet één van de ouders op dat moment de Belgische nationaliteit hebben gehad en weer kwijtgespeeld? Het is bv. niet omdat ze een identiteitsbewijs hadden, uitgegeven door de Belgische staat, dat ze daarom de nationaliteit hadden. Er ontbreekt m.a.w. een schakel in het verhaal.

Ik vrees dat je vraag over adoptie veel te complex is voor dit forum. Vreemdelingenrecht én adoptierecht zijn an sich al ingewikkelde materie, laat staan de combinatie van beide.
"sowieso" schrijf je zo.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#5 , 13 jan 2017 18:47

Hun ouders waren niet belg. Ze hadden hier een verblijfvergunning van 5 jaar ofzo, kinderen hier geboren en die kregen wel een belgische identiteitskaart. Ze gingen hier ook naar school.
Leuven the place to be!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 jan 2017 19:40

u schrijft dat ze werden uitgezet .... dat lijkt me dat ze na hun periode hier ( inschrijving vreemdelingenregister) zijn gebleven en dan gerepatrieerd - bevel om grondgebied te verlaten. Vermoedelijk zal er dus nooit enige inschrijving zijn geweest als Belg.
Als u familie bent en in België woont eens navraag doen naar geboorteregister in de gemeente waar geboren.
Dit zijn maar gissingen.
PS er zijn een aantal advocaten van Turkse origine misschien weten die direct wat kan of mogelijk is.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#7 , 14 jan 2017 01:03

Kinderen hadden belgische identiteitskaart, ouders werden uitgezet, natuurlijk kunnen die 1 jarige en 4 jarige ofzo niet hier blijven eh.

Ik ga effe navragen hoe precies zat en zal vervolgens hier een update op geven, er ontbreken paar dingen die wss niet duidelijk zijn voor jullie.
Leuven the place to be!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 jan 2017 07:31

ataturk: je moet duidelijk het verschil zien tussen Belg zijn en een Belgische identiteitskaart hebben. Er zijn verschillende manieren om wel een Belgische identiteitskaart te hebben zonder Belg te zijn.

bvb dit: https://sif-gid.ibz.be/NL/ImageHandler. ... K%20NL.jpg

is een Belgische identiteitskaart van iemand die (vermoedelijk) Spaanse is. Dit document is ongeldig als ze niet in het bezit is van haar nationale identiteitskaart of paspoort.

Voor een overzichtslijst: https://sif-gid.ibz.be/NL/lijst_belgie.aspx

Terug naar “Europees / Internationaal recht”