Identiteitskaart

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Identiteitskaart

#1 , 08 jan 2017 18:02

Mijn vriendin is Roemeense, woont hier legaal sedert 2007, heeft een identiteitskaart zoals wij, maar uiteraard staat achteraan dat ze de Roemeense nationaliteit heeft. Haar 18 jarige mentaal gehandicapte zoon woont bij haar sedert 2009, heeft idem identiteitskaart.

Zij willen voor een week naar Roemenië gaan om volgende papieren in orde te laten brengen :
1. - haar Roemeense identiteitskaart, die ondertussen verlopen is
2. - haar Roemeense paspoort, die ondertussen verlopen is
3. - haar zoon zijn Roemeense identiteitskaart, die ondertussen verlopen is
4. - haar zoon zijn 1ste paspoort (in Roemenië pas vanaf 18 jaar)

De vraag hier is : wat is nog noodzakelijk ???
Indien het bv. maar een gewoon verlof zou zijn (bezoek aan haar familie) kan zij dan moeilijkheden krijgen om terug naar België te keren als haar Roemeense paspoort en I.K. verlopen zijn ?

Voor zij vertrok uit Roemenië is ze wettelijk gescheiden, maar ... de papieren waren toen nog niet klaar en werden nooit doorgestuurd naar België. Dat heeft tot gevolg dat zij hier in België nog steeds de naam van haar man draagt en hier in België al haar officiële papieren (belastingen, werk, bank, ...) niet op haar meisjesnaam staan. Ook dit wil zij in Roemenië gaan rechtzetten en in het bezit komen van die officiële verklaring dat ze gescheiden is, om nadien hier in België alles te wijzigen op haar meisjesnaam.

Buiten bovenstaande problemen, is er het feit dat om dit alles te regelen méér dan een week nodig is bij de officiële instanties !! Mijn vriendin werkt bij 2 verschillende firma's nog niet volledig deeltijds, zodat ze per jaar maar 1 week verlof heeft !! We weten zeker dat haar persoonlijke aanwezigheid ginder noodzakelijk is om al deze papieren in orde te brengen want naar het schijnt is volmacht geven aan haar dochter (die ginder nog woont) niet voldoende.

Kan mij iemand raad geven om haar te helpen ?
Ik probeer haar te helpen zo veel ik kan, maar ik vrees dat ik hier machteloos sta.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 jan 2017 18:48

Kan ze voor haar papieren niet terecht op Roemeense ambassade?
Als ze dezelfde identiteitskaart heeft als een Belg is ze Belgische ..dat zal wel niet vermoedelijk een roodachtige kaart.
http://eid.belgium.be/nl/meer_weten_ove ... ingenkaart

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 09 jan 2017 19:46

Ik heb eens navraag gedaan bij mijn vriendin over haar I.K. : het heeft identiek dezelfde kleur als de onze, er staat bovenaan ook "België" (4 talen) en daaronder staat E+kaart. Achteraan staat dat ze Roemeense is. De I.K. is ook enkele jaren geldig.
Dus ik veronderstel dat zij met deze I.K. in en uit ons land kan reizen, zeker naar Europese landen, waaronder naar Roemenië. Of ben ik fout ?
Ik zal ook proberen e-mail te sturen naar het Roemeens Consulaat en/of Roemeense Ambassade.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 09 jan 2017 20:28

Dan zal het deze zijn. Is geldig in ganse EU met uitzondering in haar eigen land. Daar zal identificatie met Inlandse documenten de voorrang hebben.
http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemde ... he-e-kaart.

PS welk rijbewijs heeft ze een Belgisch of een Roemeens?
Indien Roemeens (Europees) dan best dit hier in België bij gemeente laten registreren want anders zal ze bij verlies of diefstal naar Roemenië moeten met het risico dat de Roemeense gemeente er geen zal afleveren want daar niet meer woonachtig.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#5 , 11 jan 2017 17:31

Ja dat is de I.K. Franciscus.
Wel straf dat ze daar niet in- en uit haar moederland kan !
Ze heeft geen rijbewijs hoor.
Ik heb contact opgenomen, eerst met het Roemeens Consultaat, maar kreeg bericht dat het e-mail adres fout was, nadien naar de Roemeense Ambassade gemaild, kreeg dit ook terug, maar wél met het correcte mailadres. Dus mijn uitleg geschreven en de dag nadien kreeg ik een heel vriendelijke (Engels sprekende) mevrouw aan de lijn. Zij raadde me aan om met mijn vriendin naar Brussel te komen voor verder contact, en dat zal ik dan doen in de maand februari.
Bedankt voor uw reacties.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”