identiteitskaart 30 jaar

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

identiteitskaart 30 jaar

#1 , 27 dec 2016 12:37

Mijn vader heeft het volgende voor...
Hij kreeg een paar maand geleden een nieuwe identiteitskaart.
Deze is 30 jaar geldig ( hij is 76 jaar). Nu wilde hij op reis naar Turkije maar bij het aanvragen van een visum kon hij de geldigheidsdatum niet invullen daar deze maar gaat tot 10 jaar ver.
Als hij de "verkeerde" datum invult is zijn visum dan geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 27 dec 2016 13:06

In principe moeten alle gegevens correct zijn. Best eens contact opnemen met de verstrekker van het visum.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 27 dec 2016 13:30

Aanvraag voor visum is via internet waar je maar een beperkt aantal gegevens kan invoeren.
https://www.evisa.gov.tr/nl/

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 27 dec 2016 15:45

Contactgegevens staan dus onderaan.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 27 dec 2016 15:58

Mijn vader heeft een reispas , dus vraagt hi zijnj visum gewoon daarop, ik vroeg het me gewoon af..
Alle ouderen die nu naar Egypte of Turkije of waar dan ook ( waar je een visum voor nodig hebt) gaan, moeten eerst die verstrekker contacteren?
Die ouderen van + 75 gaan nu nog op reis en niet iedereen heeft een reispas.

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 27 dec 2016 22:41

Een "reispas" is een paspoort (velen verwarren paspoort met identiteitskaart), als hij een paspoort heeft moet hij zijn visum aanvragen met de gegevens van zijn paspoort en niet met de gegevens van zijn identiteitskaart. Zijn paspoort is minder dan 7 jaar geldig.
Voor die mensen zonder paspoort : Als je reist naar een land met visumplicht moet je volgens mij een paspoort hebben. Turkije is daarop misschien een uitzondering, maar het lijkt me sowieso verstandiger om met een paspoort te reizen buiten Europa.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 28 dec 2016 06:13

Voor Egypte is een identiteitskaart ook genoeg hoor.

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 28 dec 2016 11:40

Inderdaad, als je naar Egypte reist als toerist voor een verblijf van maximum 2 weken heb je geen visum nodig en volstaat een identiteitskaart. Dus dat komt overeen met het tweede deel van mijn vorig antwoord.
Reden waarom ik toch altijd met paspoort reis : ik bewaar steeds paspoort en identiteitskaart apart. Als ik één van de twee kwijt geraakt (diefstal, verlies) kan ik toch zonder veel problemen naar België terugreizen.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#9 , 28 dec 2016 12:59

Ja, oke, dus iedereen die reist neemt best een reispas, maar dat lost toch niks op voor de mensen ( + 75 ) die er geen hebben en die nu dus geen geldig visum kunnen aanvragen zonder gedoe.

P-Stone
Berichten: 280

#10 , 28 dec 2016 20:19

Een paspoort aanvragen is eenvoudiger dan een reis boeken hoor. Ik zie niet echt het probleem. Als je een wagen wilt besturen heb je een rijbewijs nodig, als je wilt gaan vissen een visvergunning, als je wilt reizen een paspoort. Het hoort er gewoon bij. Even naar het stadhuis, documentje opmaken, zo gedaan.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 dec 2016 20:57

Een paspoort aanvragen is eenvoudiger dan een reis boeken hoor. Ik zie niet echt het probleem. Als je een wagen wilt besturen heb je een rijbewijs nodig, als je wilt gaan vissen een visvergunning, als je wilt reizen een paspoort. Het hoort er gewoon bij. Even naar het stadhuis, documentje opmaken, zo gedaan.
Moet je ook tussendoor geen foto laten maken?
En ook nog ietsje betalen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

P-Stone
Berichten: 280

#12 , 28 dec 2016 21:45

Ja dat moet voor een rijbewijs en een visvergunning ook. Pfff.... Laat maar zitten.... Het was maar om aan te tonen dat als je naar Egypte kan reizen, je ook wel een paspoort kan aanvragen.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#13 , 29 dec 2016 07:08

Het was mijn bedoeling niet om hier te zitten muggenziften. Ik vroeg het me gewoon af.
De reis die mijn vader boekte was een last-minute. Normaal heb je met je identiteitskaart genoeg voor Turkije.
Je visum vraag je dan aan en krijg je binnen de 24 uur. Geen probleem dus.
Als je echter je visum niet kan aanvragen en je hebt geen reispas dan ben je blijkbaar je centen kwijt want in de brochures staat dat het reisagentschap niet verantwoordelijk is voor de noodzakelijke documenten. Een reispas aanvragen duurt toch gemakkelijk een 2 weken.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”