Digital Nomad

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Re: Digital Nomad

#16 , 03 sep 2016 17:33

internationale ziekteverzekering zonder domicilie ?

Ze gaan je briefwisseling sturen naar waar ???
Klopt, had ik niet aan gedacht.

Als ik mijn inschrijf als persoon in Bulgarije, en daar een domicilie heb, kan ik daar dan een internationale ziekteverzekering nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#17 , 03 sep 2016 19:29

internationale ziekteverzekering zonder domicilie ?

Ze gaan je briefwisseling sturen naar waar ???
Klopt, had ik niet aan gedacht.

Als ik mijn inschrijf als persoon in Bulgarije, en daar een domicilie heb, kan ik daar dan een internationale ziekteverzekering nemen?
Kan je dat wel zonder er effectief te wonen?
Die vraag gaat niet meer over Belgisch recht en valt dus niet binnen het domein van dit forum.

Los daarvan: Als ik hier google op 'internationale ziekteverzekering' dan vind ik een aanbod voor expats, en dat zijn mensen die in het buitenland wonen, niet mensen die continu in de wereld rondreizen. Het prijskaartje zal hoe dan ook niet mals zijn. Verwar dit ook niet met een reisbijstandsverzekering die ervan uitgaat dat u hier in orde bent met de mutualiteit, en bij wie ze nadien de meeste uitgaven kunnen recupereren.

Google ook eens op 'referentieadres bij natuurlijk persoon' al vrees ik dat je dat in jullie situatie strikt genomen slechts een jaar zal kunnen rekken omdat jullie niet in een mobiele woning zullen verblijven/rondreizen maar eerder onder de categorie studie- en zakenreizen zullen vallen wat dan in principe beperkt is tot een jaar.
Met een (tijdelijk) referentieadres hier kan je je wel blijven aansluiten bij de mutualiteit (niet gratis uiteraard!) wat je dan weer kan aanvullen met een reisbijstandsverzekering (mits betaling van maandelijkse supplementen voor reizen langer dan 3 maanden).

Een dure affaire wordt jullie ziekteverzekering sowieso, als ze al technisch mogelijk is en los van het praktische.

Franciscus
Berichten: 38583

#18 , 03 sep 2016 21:41

Geen inwoner van België dan worden zoals reeds geschreven uw Belgische identiteitskaart en of paspoort en uw rijbewijs ongeldig en als dusdanig ook internationaal gesignaleerd als dusdanig. U zal in geen enkele luchthaven nog kunnen inchecken of over grenzen gaan waar men die documenten vraagt. En gezien de koppeling van steeds meer systemen ziet vb de politie daar ook direct dat ook uw Belgische nplt ongeldig is.
Noch ergens een wagen huren een hotelkamer boeken enz ...
Mocht u in de problemen komen ziekenfonds zal niet betalen want geen geldig statuut meer (zelfs niet meer in België want gezien geen inschrijving wordt u een niet - inwoner met alle gevolgen van dien).
Kijk maar eens in een ziekenhuis geen I.K. en of geen SIS kaart ( zit nu ook wel in eID kaart zal u direct een grote waarborgsom moeten betalen.
U zal evenmin nog een visa kunnen krijgen voor de meeste landen en als u er nog had worden die gezien uw paspoort ongeldig is geworden uiteraard ook ingetrokken.

Zomaar verdwijnen zal er niet meer inzitten...

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#19 , 03 sep 2016 23:56

Bedankt voor alle reacties, maakt het allemaal een pak duidelijker!

Waar kan ik mij het best inlichten voor meer info over welke landen optimaal zijn om je te gaan vestigen?
In principe hoef je je nergens te domiciliëren, maar dan kan men (lees: de Belgische fiscus) u inderdaad makkelijk aanvallen. Maar er bestaan wel gunstregimes in bepaalde landen hiervoor. Zal ook deels afhangen van uw globale inkomsten, en hoeveel u voor een 'basic' fiscaal domicilie wenst uit te geven. Landen binnen Europa die mogelijk zijn: Malta/Cyprus/UK (non dom regime), Portugal, Jersey/Guernsey, Monaco. Iets verder van huis: Dubai, mogelijke enkele Caraïbische eilanden. Bij sommige landen moet je X aantal dagen daar verblijven, bij anderen niet.

Zetel van fortuin dien je ook te verplaatsen. Dus: belgische bankrekening afsluiten (ergens een rekening openen in het buitenland), huis verkopen indien je er één hebt (of verhuren voor lange tijd), indien je aandelen bezit, overzetten naar een niet Belgische broker, etc.

Ik heb het ook al eens bekeken.. De meeste mensen snappen het concept niet echt, maar ik heb een vriend die iets gelijkaardig doet. Super leuke manier om te leven. Veel plezier alvast! :D

Edit: Nog één kleine opmerking - het omvormen van een Belgische vennootschap naar een "low tax" bedrijf (perfect mogelijk, hier zelfs aangewezen + geheel legaal) zal fiscaal geen lachertje zijn. Best eens bespreken met een fiscalist.

Fortuin
Berichten: 1013

#20 , 04 sep 2016 00:32

Een dure affaire wordt jullie ziekteverzekering sowieso, als ze al technisch mogelijk is en los van het praktische.
Als je (bijna) "tax free" kan leven, dan blijft er uiteraard een pak meer over om bepaalde kosten te dekken. Met passieve bruto inkomsten van pakweg €10,000 per maand kom je al een heel eind. Ik zie niet echt een probleem, buiten dat je hiervoor een verzekeraar moet vinden.

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#21 , 05 sep 2016 09:10


Kan je dat wel zonder er effectief te wonen?
Die vraag gaat niet meer over Belgisch recht en valt dus niet binnen het domein van dit forum.

Los daarvan: Als ik hier google op 'internationale ziekteverzekering' dan vind ik een aanbod voor expats, en dat zijn mensen die in het buitenland wonen, niet mensen die continu in de wereld rondreizen. Het prijskaartje zal hoe dan ook niet mals zijn. Verwar dit ook niet met een reisbijstandsverzekering die ervan uitgaat dat u hier in orde bent met de mutualiteit, en bij wie ze nadien de meeste uitgaven kunnen recupereren.

Google ook eens op 'referentieadres bij natuurlijk persoon' al vrees ik dat je dat in jullie situatie strikt genomen slechts een jaar zal kunnen rekken omdat jullie niet in een mobiele woning zullen verblijven/rondreizen maar eerder onder de categorie studie- en zakenreizen zullen vallen wat dan in principe beperkt is tot een jaar.
Met een (tijdelijk) referentieadres hier kan je je wel blijven aansluiten bij de mutualiteit (niet gratis uiteraard!) wat je dan weer kan aanvullen met een reisbijstandsverzekering (mits betaling van maandelijkse supplementen voor reizen langer dan 3 maanden).

Een dure affaire wordt jullie ziekteverzekering sowieso, als ze al technisch mogelijk is en los van het praktische.
De belasting (vennootschapsbelasting & personenbelasting) die ik hiermee uitspaar, zal zeker de ziekteverzekering en andere kosten dekken.

Als domicilie een probleem blijkt te zijn, kan ik altijd iets huren in het "nieuwe land" ? Maakt op zich niet echt uit, aangezien ik in dat "nieuwe land" effectief belasting wil betalen?

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 sep 2016 09:33

Edit: Nog één kleine opmerking - het omvormen van een Belgische vennootschap naar een "low tax" bedrijf (perfect mogelijk, hier zelfs aangewezen + geheel legaal) zal fiscaal geen lachertje zijn. Best eens bespreken met een fiscalist.
Klopt, ik had twee opties in gedachten:

1. Verhuizen naar een ander land als persoon + Belgische vennootschap behouden + off-shore vennootschap oprichten

Onze huidige vennootschap zouden we eventueel niet stopzetten, maar geleidelijk aan klanten overbrengen naar de off-shore vennootschap.
Vanaf dat er geen klanten meer in de belgische vennootschap zitten, wordt de vennootschap opgedoekt (een tweede kalenderjaar zal hoogstwaarschijnlijk gestart worden).

Dan veronderstel ik dat we:
  • Belgische vennootschapsbelasting betalen op de winst van de belgische vennootschap
  • Inkomsten belasting betalen in het land waar we ons als burger inschrijven
  • Off-shore belasting betalen op de winst van de off-shore vennootschap
2. Verhuizen naar een land als persoon + Belgische vennootschap stopzetten + off-shore vennootschap oprichten

We stoppen onze Belgische vennootschap dit jaar nog, en verschuiven zoveel mogelijk bestaande klanten naar de off-shore vennootschap.

Dan veronderstel ik dat we:
  • Inkomsten belasting betalen in het land waar we ons als burger inschrijven
  • Off-shore belasting betalen op de winst van de off-shore vennootschap

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 05 sep 2016 10:08

Helpen we TS hier nu niet om onze belastingen te ontduiken? Het is duidelijk de bedoeling van TS dat hij geen belastingen wil betalen in ons land.
Dacht dat iets dergelijk niet toegelaten was op dit forum.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 05 sep 2016 10:59

Als het op een legale manier (ook moreel) gebeurt, is er geen probleem. Ik ben niet beslagen genoeg om te oordelen of het legaal gebeurt, op zich geef ik nu het voordeel van de twijfel.

Echter, ik vermoed dat hier weinig meer over Belgisch recht gezegd zal kunnen worden...

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#25 , 05 sep 2016 11:04

Als het op een legale manier (ook moreel) gebeurt, is er geen probleem. Ik ben niet beslagen genoeg om te oordelen of het legaal gebeurt, op zich geef ik nu het voordeel van de twijfel.

Echter, ik vermoed dat hier weinig meer over Belgisch recht gezegd zal kunnen worden...
De reden waarom ik naar dit forum ben gekomen is omdat ik de ganse opzet 100% legaal wil doen. Als het niet mogelijk is om een legale constructie op te zetten, dan begin ik er niet aan.

Dat het niet 100% Belgisch recht is klopt, maar hoe is het anders mogelijk om een volledig overzicht te schetsen?
Mijn doel is om op een eerlijke en mooie manier mijn residency te verschuiven naar een ander land, idem voor de vennootschap. Zonder dat België mij over X maand/jaar een dubbel belasting oplegt. Ik wil dus volledig in orde zijn zoals het hoort.

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#26 , 05 sep 2016 11:06

Helpen we TS hier nu niet om onze belastingen te ontduiken? Het is duidelijk de bedoeling van TS dat hij geen belastingen wil betalen in ons land.
Dacht dat iets dergelijk niet toegelaten was op dit forum.
Waarom zou ik zo'n hoge belasting betalen aan de Belgische staat als ik niet van plan ben om hier te wonen/gebruik te maken van de diensten?

Fortuin
Berichten: 1013

#27 , 05 sep 2016 12:48

Als het op een legale manier (ook moreel) gebeurt, is er geen probleem. Ik ben niet beslagen genoeg om te oordelen of het legaal gebeurt, op zich geef ik nu het voordeel van de twijfel.

Echter, ik vermoed dat hier weinig meer over Belgisch recht gezegd zal kunnen worden...
Met internetbedrijven is wel wat mogelijk, deels omdat ze gemakkelijk kunnen schuiven met IP en de "verkopen" van software vaak licentie inkomsten zijn die van gelijk waar automatisch geboekt kunnen worden. Op zich geheel legaal. Maar het is wel een mijnenveld met veel valkuilen.

meerski
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#28 , 05 sep 2016 19:09

Ik ben op zoek naar een Belgische fiscalist die ons hiermee wil helpen. Als iemand interesse heeft, of ons een goed kantoor kan adviseren, gelieve mij een bericht te zenden. Bedankt!

Dank u aan iedereen die gereageerd heeft, het heeft me heel veel geholpen!

John Vrijheid
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#29 , 06 nov 2016 09:55

Re: Digital Nomad

Citeer Franciscus

Bericht door Franciscus » 03 Sep 2016 20:41
Geen inwoner van België dan worden zoals reeds geschreven uw Belgische identiteitskaart en of paspoort en uw rijbewijs ongeldig en als dusdanig ook internationaal gesignaleerd als dusdanig. U zal in geen enkele luchthaven nog kunnen inchecken of over grenzen gaan waar men die documenten vraagt. En gezien de koppeling van steeds meer systemen ziet vb de politie daar ook direct dat ook uw Belgische nplt ongeldig is.
Dit dus volstrekt onjuist. Paspoort blijft ALTIJD GELDIG zolang de vervaldatum niet is verstreken. Idem voor identiteitskaart= deze blijft geldig na uitschrijving. Dat blijft zo tot vervaldatum. Paspoort en identiteitskaart kan je heel eenvoudig in een Belgische ambassade aanvragen in het buitenland(enkel EU natuurlijk), dan zet je daar even je adres bij een vriend.

Idem voor rijbewijs: dat blijft natuurlijk ook geldig. In EU landen kan je die eenvoudig omwisselen naar een rijbewijs van dit land(dit lukt niet in de US of Canada). Maar nogmaals: PASPOORT,RIJBEWIJS en IDENTITEITSKAART BLIJVEN GELDIG

Nadert je paspoort de vervaldatum, bijvb minder dan een jaar en je bent nog in België, laat deze dan nog gauw vervangen en schrijf je dan uit. Zo zit je weer goed voor 7 jaar.
Ben je al verhuisd, geen probleem: Dan zet je even je adres voor enkele weken bij een vriend of familielid in België en vraagt zodra je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van die gemeente.

Nog zo een zever: Ik woon al jaren niet meer in België en heb nog steeds een wagen met Belgische nummerplaat waar ik volledig legaal heel af en toe mee naar België rijd= post wordt doorgestuurd naar mijn zus en ik betaal dan ook de verkeersbelasting en verzekering ieder jaar, en 1 keer rij ik er in België mee naar de keuring: allemaal geen enkel probleem, enkel wanneer politie me eens tegen hield, vroegen ze in welk land ik woon en dan sloten ze af "tja, voor de rest is alles ok, u mag vertrekken"

Dus uitschrijven uit de bevolkingsregisters en dat Belgenland verlaten(een aanrader trouwens): Belgische nummerplaat blijft geldig, ook na 100 jaar zolang je de Belgische verkeersbelasting en Belgische verzekering betaalt en 1 per jaar jij of iemand met die auto naar de keuring laat gaan.

Natuurlijk mag je slechts hooguit officieel6 maanden in de meeste EU landen met je eigen wagen rondrijden maar ben je niet ingeschreven als inwoner, kan niemand je wat maken. Ik rij al jaren zo door meerdere landen(weliswaar EU) en geen enkel probleem bij politiecontroles.

Dus laat je niet van de wijs brengen. Heb je voldoende geld om enkele jaren van te leven, gewoon doen. Niets te verliezen.

LeenW
Berichten: 12813

#30 , 06 nov 2016 09:59

Adres "even bij een vriend" zetten zonder daar effectief te wonen is wel domiciliefraude he. Dit forum dient om legaal advies te geven.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”