Reispas verloren PostNL

Lies123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Reispas verloren PostNL

#1 , 19 aug 2016 09:01

Goeiedag,

Op 11 september vertrek ik met de Trans-Mongolië express. De touroperator (gevestigd in Nederland) verzorgde mijn visumaanvragen. Vrijdag 12 augustus verstuurden ze aangetekend (met trackingcode) mijn reispas met visum in. Dit is nooit aangekomen en nu blijkt dat de brief aangekomen is in een sorteercentrum ergens in Nederland en daar is zoek geraakt.
"Onze excuses mevrouw..." Nu moet ik in spoed alles opnieuw aanvragen: kostplaatje 580,80€ en er is geen garantie dat ze het nog voor 11 september in orde krijgen.
PostNL betaalt 50€ terug. Maar sorry, wie betaalt de rest? Waar ligt de schuld? En op wie kan ik die kosten verhalen? Stel dat mijn reis niet door kan gaan, dan ben ik nog meer kwijt.
Kan iemand mij helpen wat te doen?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 aug 2016 09:11

Tenzij je expliciet akkoord gegaan bent met een andere regeling, is de regel dat de verantwoordelijkheid bij de afzender ligt.
Zij moeten dus zorgen dat je alles krijgt, en je moet niet akkoord gaan met "ja, maar, de fout ligt bij PostNl, zij moeten het maar uitzoeken".

Het feit dat ze het aangetekend met tracking verstuurd hebben, is héél goed van hun, waardoor zij integraal alle kosten die ze nu gaan moeten maken voor jou (alles opnieuw aanvragen, kostenloos voor jou) terug gaan kunnen eisen van PostNl, maar dat is niet jouw probleem.

Lies123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2016 09:20

Nee, ik ben niet expliciet akkoord gegaan. Er staat daar zelfs niets over in op mijn factuur: wat bij verlies.
Is dit echt? Staan zij (de firma die mijn visum in orde breng) in voor de kosten? Zij vertelden mij anders, dat ze nog vriendelijk zijn en alles zo snel mogelijk in orde zullen brengen zonder extra kosten aan te rekenen.
Ruikt ook een beetje naar oplichting, want dit zet een mens geweldig onder druk, er is geen andere optie dan betalen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 aug 2016 09:56

U hebt een pakket gekocht waar, zoals u schrijft, het bezorgen van een visum inbegrepen is (check of u hiervan bewijs hebt). Dan moet de touroperator deze belofte nakomen. Tot op heden hebt u nog geen reispas met visum, dus hebben ze niet aan de voorwaarde voldaan.

Indien u geen visum krijgt (en dit niet door uw toedoen is), is de rest van hun aanbod waardeloos en moeten zij de volledige schade (dat zal dan minstens de reiskost zijn) terugbetalen. De 50 euro die terugbetaald wordt, is 50 euro voor de touroperator (omdat zij de verzender zijn). Niet voor jou. Die 50 euro is trouwens het standaardbedrag voor een niet-extra-verzekerde zending. Indien de verzender had gewild, konden ze de zending aan een hoger bedrag verzekeren, zodat ze hun schade konden beperken. Dat is hun eigen beslissing, zat jij voor niks in tussen, dus kan jij ook niet verantwoordelijk voor gesteld worden (behalve indien je expliciet akkoord bent gegaan met een andere regeling, zie de algemene voorwaarden van je overeenkomst met de touroperator).

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 19 aug 2016 10:00

Zij moeten inderdaad de volledige schade dekken, en dat zelf dan maar terugvragen bij PostNL.

Lies123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2016 10:05

Na wat zoeken bots ik op volgende:

6. Overmacht

6.1 YourVisa is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

6.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop YourVisa geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor YourVisa niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van YourVisa of van derden daaronder begrepen. YourVisa heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat YourVisa zijn verbintenis had moeten nakomen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 19 aug 2016 10:42

Het feit dat er problemen zijn met de post, lijkt mij geen geval van overmacht, maar een risico dat ze moeten incalculeren. Het zal niet de eerste keer zijn dat een postbedrijf een fout maakt bij het sorteren.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 19 aug 2016 10:44

Let wel op, Nederlandse wetgeving gaat van toepassing zijn. Niet dat die zoveel zou mogen verschillen, maar toch.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 19 aug 2016 10:48

Wel... Ik had laatst ontdekt dat er een Europese wetgeving/richtlijn/... (alvast iets dwingends) is dat zegt dat als je iets verkoopt naar een ander land binnen de EU, en de waarde is minstens 50 euro, je verplicht bent om de wetgeving van het land van de klant aan te houden. Bij minder dan 50 euro heb je de keuze welkeen van de 2 volgt.
Dus: Belgisch recht zou hier van toepassing moeten zijn.

Maar in ieder geval zou het inderdaad op quasi hetzelfde moeten neerkomen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”