Rechtszaak Duitsland originele documenten

roda
Topic Starter
Berichten: 16

Rechtszaak Duitsland originele documenten

#1 , 11 mar 2016 11:59

Enkele jaren terug start ik in Duitsland met een Duitse advocaat een zaak tegen een Duitser en zijn echtgenote, openstaande schuld.
Geregeld contacteer ik de Duitse advocaat en vraag ik naar nieuws in de zaak.
De advocaat zegt mij dat ik hem niet voortdurend moet storen, indien er nieuws is hij mij zelf zal contacteren.
De tijd gaat voorbij en uiteindelijk neem ik toch terug zelf contact op en moet ik vernemen dat de advocaat overleden is.
Ik krijg het dossier terug, maar het zijn al kopieën en niet de originele stukken.
Als antwoord krijg ik dat ze alles wat ze hebben mij terug bezorgd hebben.
Deze zaak gaat over 20.000€ en was een schuld die niet betwistbaar was.
En het geld die ik betaalde aan de advocaat houden ze ook.
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 11 mar 2016 13:13

Is de vordering niet betwistbaar (volgens u) of is ze effectief niet betwist?

In het laatste geval leest u verordening 1896/2006 en lanceert u voor zeer weinig geld de europese betalingsbevelprocedure:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 96&from=NL

We weten uiteraard niet om welke situatie het gaat. Heeft iemand de dossiers van wijlen uw advocaat in Duitsland overgenomen? Behalve indien absoluut noodzakelijk, nooit originelen opsturen en indien ze worden opgestuurd, inventaris laten tekenen en terugzenden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 11 mar 2016 13:22

Een Duitser heeft een schuld aan mij. Ik heb/had alle bewijsstukken om een rechtszaak te winnen in Duitsland en de schuldenaar beschikte over geld. Mijn Duitse advocaat komt te overlijden. Het advocatenkantoor stuurt mij alles terug, maar niet de originelen en die heb ik nodig als ik een rechtszaak wil voeren, bij een andere advocaat. Want er gebeurde blijkbaar niks.

Reclame

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 11 mar 2016 14:02

Het is duidelijk dat het advocatenkantoor niet weet waar de originelen zijn, of deze zijn zoek, geen idee. Maar wat kan ik ondernemen. Hebben zij geen verantwoordelijkheid? Het dossier die ik terug kreeg zijn kopieën van de originelen. Al dezelfde papierkwaliteit en printkleur. Als antwoord kreeg ik dat ik steeds alles per mail heb verstuurd. Maar de 1e x was ik op kantoor in Duitsland en heb toen de originelen overhandigd. ( daarvoor ben ik trouwens speciaal naar Duitsland gereden). Ik heb bewijzen in mijn e-mails dat ik kan aantonen dat ik in Duitsland op het kantoor was, uiteraard niet dat ik de originelen overhandigde.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 11 mar 2016 14:08

Ook geen ontvangstbewijs gevraagd/gekregen? Ik heb geen idee of de Duitse wetgeving dat verplicht. Als u niet kunt bewijzen dat u de originelen hebt afgegeven, vrees ik dat uw zaak daar gaat eindigen.

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 11 mar 2016 14:16

nee, ik gaf dat in vertrouwen. Wie denkt er nu dat de man gaat sterven. Is een advocatenkantoor daar niet tegen verzekerd? En mijn voorschot die ik betaalde betalen ze ook niet terug.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 11 mar 2016 14:25

Is het een kantoor of slecht één advocaat? Als het een kantoor is met meerdere advocaten, kan een andere advocaat uw zaak overnemen.

Uw voorschot, ja, als die mens daar effectief tijd heeft ingestoken, kan dat nog gefactureerd worden (kan zelfs nog een bijkomende factuur worden als de kosten groter zijn dan uw voorschot).

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 11 mar 2016 15:11

het is een advocatenkantoor. Nee ze hebben allse terug gestuurd sowieso en nu ze de originelen niet hebben kunnen ze de zaak niet behandelen.
Ook is er verjaring in Duitsland na 4 jaar verneem ik. Dat kan toch niet dat men daar weer machteloos tegenover staat.

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 21 apr 2016 14:31

ik kom nog even terug op de zaak.
Wanneer het Duitse advocatenkantoor me het dossier terug opstuurde, zie ik in de brief dat ze vermelden dat ze me een kopie bezorgden van het dossier. Dit wil dus zeggen dat ze wel (?) over de originelen zouden moeten beschikken. De bediende van het kantoor zei me per e-mail we hebben nooit geen originelen gehad, u verstuurde alles op per e-mail. Dit is niet waar, ik ben naar Duitsland gereden en heb ook bewijs van een overnachting daar.Dit kan toch niet dat ik hier niks kan aan doen.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 21 apr 2016 14:43

Vraag dan dat ze die email tonen?

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 21 apr 2016 14:53

Die e-mail heb ik. En ook de brief waarop staat we sturen u een kopie van het dossier.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 apr 2016 15:06

Leen bedoelt dat u hen moet vragen u uw mail te tonen waar u de stukken mee aan hen zou hebben bezorgd. Indien u over die mail beschikt, dan hebben zij in ieder geval al bewezen dat u de stukken minstens per mail hebt bezorgd (wat niet uitsluit dat u ook de originelen hebt bezorgd).

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 21 apr 2016 15:14

uit alle briefwisseling is duidelijk dat de overleden advocaat over alle stukken beschikte. Zij beweren dat dit echter niet zo is. Dus wat kan ik doen. naar de orde van advocaten stappen in Duitsland of is er een eenvoudiger, gemakkelijker weg?

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 03 mei 2016 11:49

Blijkbaar geen oplossing? Ik mailde terug naar het Duitse advocatenkantoor en hun antwoord is, we hebben nooit geen originelen gehad en dat is het. Ik vind dit onbegrijpelijk en blijkbaar is dit een moeilijk thema, waar ik geen antwoord op krijg.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”