Hoofdelijke Aansprakelijkheid van Loonschulden van onderaannemers uit andere EU-landen

sojansse@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

Hoofdelijke Aansprakelijkheid van Loonschulden van onderaannemers uit andere EU-landen

#1 , 19 feb 2016 17:51

Geachte,

Ik had graag geweten hoever het stond met het opnemen in de Belgische wetgeving van de nieuwe Europese Richtlijn van mei 2014 inzake de hoofdelijke aansprakelijkheid van loonschulden van een onderaannemer van een andere EU-land die in de bouw voor een grote Belgische bouwfirma werkt. Mijns inziens had men tijd tot 18 juni 2016. Ik had ook graag geweten hoe de inhoud in de Belgische wetgeving zal luiden en of er iets kan gedaan worden aan loonschulden van dergelijke onderaannemers die dateren van voor het moment waarop de nieuwe Europse richtlijn in Belgische wetgeving werd omgezet.

Kan iemand mij hierop een concreet antwoord geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 19 feb 2016 17:55

Voor zover ik weet is men daar nog niet mee bezig. Onze regering kennende en ervan uitgaande dat de datum die u opgeeft klopt, is de kans groot dat dit ten vroegste in mei besproken gaat worden.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 20 feb 2016 20:26

Indien u 2014/67/EU van 15 mei 2014 bedoelt ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32014L0067 ) dan heeft men daarvoor inderdaad tijd tot 18 juni 2016. Het gaat hoofdzakelijk over technische samenwerking, doorgeven van informatie etc.

Ik denk dat LeenW er niet ver zal naast zitten met haar schatting van de timing; er zijn een aantal gewestelijke maatregelen nodig + overleg etc hoewel het niet echt ingewikkeld is, eerder een kwestie van het opzetten van procedures en contactpunten. Ik weet dat het op het programma staat maar bij mijn weten is er vanuit België nog geen feedback gegeven aan de Commissie. 50/50 dat het te laat zal zijn maar in praktijk duurt het dan nog wel een jaartje vooraleer er een 'letter of formal notice' komt waarin om uitleg wordt gevraagd. Reken van dat punt nog maar op 1.5 à 2 jaar voor er -eventueel- een rechtszaak van komt. Maar zo'n vaart zal het hier niet lopen.

Een tip indien u op hete kolen zit en het lijkt dat eea vertraging oploopt: zend een mailtje naar de Commissie. Geloof het of niet maar klachten worden daar zeer goed opgevolgd; als de administratie in België van u een mail krijgt dan gebeurt er niet veel, als er een brief vanuit het Berlaymontgebouw binnendwarrelt kijkt men al wat zorgelijker.

Er zal geen retroactief effect zijn maar indien ik louter de inhoud scan -is niet mijn terrein- dan lijkt het me dat hier niets echt nieuws wordt ingesteld, de samenwerking, bestraffing en gegevensuitwisseling lijkt enkel beter te worden geregeld.

Wat is concreet uw probleem?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sojansse@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 03 mar 2016 12:25

Alvast bedankt voor uw reactie. Ik vermoedde inderdaad dat het allemaal maar traag gaat en er geen haast bij is om deze richtlijn in Belgische wetgeving om te zetten.

Ik heb vorig jaar enkele werknemers in de bouw onder Portugees contract proberen helpen om aan hun lonen te geraken door de Belgische firma onder druk te zetten om de lonen van de openstaande fakturen aan de onderaannemer te betalen, maar deze firma wenste hier niet op in te gaan met de drogreden dat hun verantwoordelijkheid erin bestond in het uitbetalen van de uitgevoerde werken aan de onderaannemer en dat daarbij hun verantwoordelijkheid stopte. Het komt er dus op neer dat deze Belgische firma's prijzen betalen die een derde zijn van de marktprijzen in België aan een buitenlandse onderaannemer, de onderaannemer er gewoon kan voor kiezen zijn werknemers niet te betalen tot deze uiteindelijk hun verblijfskosten en eten niet meer kunnen betalen en soms zelfs familieleden in Portugal dienen te vragen om hun vliegtuigticket te helpen betalen om terug naar huis te keren. Ik kon uiteindelijk geen klacht indienen bij de Sociale Inspectie omdat er dus gewoon geen wetgeving is op basis van dewelke de verantwoordelijke firma's kunnen veroordeeld worden, tenzij er toch nog een andere wetgeving is waarop men zich kan beroepen?

Wat nog interessanter is, is dat de onderaannemer in kwestie tot op heden gewoon doorgaat met dezelfde praktijken. De Belgische firma in kwestie heeft hem dan wel aan de kant gezet om deze reden, maar hij werkt gewoon door voor andere ondernemingen. Hij blijft werknemers uit Portugal naar België brengen, ze tewerk te stellen om ze vervolgens niet te betalen en hun lonen gewoon op te souperen. Bovendien bedreigde deze onderaannemer zijn werknemers ook met de dood wanneer ze hun geld eisten. Dit gebeurde van een prepaidkaart, dus de politie in Brussel wilde zelfs geen klacht registreren omdat er geen bewijs was.

Ik heb in 2014 ook een advocaat (die reeds een dertig jaar in het vak zit) aangesproken om de Belgische firma te contacteren en de man heeft uiteindelijk 230 EUR gerekend voor het versturen van 1 e-mail naar het bedrijf met 1 zin, zijnde het totaalbedrag van de openstaande schulden. Ik vermoedde dat hij op zijn minst toch wel de moeite zou doen om een e-mail te formuleren die op het bedrijf enige indruk zou maken, maar daarin heb ik me schromelijk vergist.

Kent u enige andere uitleg om deze onderaannemer met zijn praktijken te doen stoppen?

Terug naar “Europees / Internationaal recht”