De klassieke Nederlandse parkeerboete, geïnd door Belgische deurwaarder volgens uitvoerend beslag.

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

De klassieke Nederlandse parkeerboete, geïnd door Belgische deurwaarder volgens uitvoerend beslag.

#1 , 24 dec 2015 14:03

Beste lezers

Nederland staat bekend voor zijn buiten proportionele verkeerboetes en retributies.
In de zomer van 2015 had ik het aan de hand: 61,50 euro omdat ik volgens een gemeenteboete in NL mijn parkeerschijf niet legde (terwijl het een betaalzone was. In werkelijkheid moest ik eigenlijk 2 à 3 euro betalen bij een parkeermeter die ik niet gezien had)

Omdat het volgens mijn persoonlijke overtuiging fout is om zulke buiten proportionele boetes te innen, weiger ik koppig te betalen. Deze denkwijze brengt me bij de volgende vraag:

Een deurwaardersbureau uit Brussel dreigt schriftelijk met uitvoerend beslag. Ik weet dat onder normale omstandigheden men uitvoerend beslag kan leggen zonder via de rechtbank te passeren. Alleen vraag ik mij nu af: Kan de Belgische deurwaarder dit zomaar komen uitvoeren terwijl het gaat om een gemeentelijke boete uit Nederland?

Met vriendelijke groeten, hopend op positief antwoord.

Lex88

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2015 15:38

Ik zou daar toch maar zeer mee opletten want dit kan je een zeer duur geval worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 25 dec 2015 19:29

Als u de overtreding niet betwist, gaat u vroeg of laat met zeer hoge extra kosten geconfronteerd worden. Ik zou dan ook nu betalen en de volgende keer wat beter uitkijken.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 26 dec 2015 19:54

Het is dus wel degelijk een boete, geen retributie die door een parkeerbedrijf dat een concessie exploiteert wordt geïnd.

Weet dat sinds kort op grond van een verdrag geen discussie meer bestaat over de wettelijkheid van de uitwisseling van kentekengegevens tussen Nl en Be inzake parkeerboetes (voorheen was er zware discussie omdat die uitwisseling gebeurde op basis van een richtlijn die de uitwisseling van gegevens voor 8 categorieën overtredingen maar geen parkeerboetes voorzag, die daarenboven voor het Hof van Justitie in zwaar weer is terechtgekomen omwille van een verkeerde rechtsgrond in het TFEU).

Weet ook dat er een EU-kaderbesluit bestaat over de inning van buitenlandse sancties. Het komt erop neer dat indien u niet goedschiks betaalt, NL de opgelegde boetes voor dewelke geen betwisting in rechte meer mogelijk is ten uitvoer kan laten leggen in België. U gaat dan de Belgische ontvanger niet-fiscale invordering (eerder dan een deurwaarder) achter uw veren krijgen om een -inmiddels zéér fors aangezwollen- NL boete te innen.

Uw principes zullen u vrees ik op termijn veel geld kosten, maar hou ons vooral op de hoogte, het is een interessante casus.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 27 dec 2015 17:02

Ik ga maandag het deurwaardersbureau bellen om te vragen of er niks van de prijs af mag. De aanmaning werd immers gestuurd naar mijn vorige adres, waar mijn domicilie niet staat.

Tenzij iemand mij wilt crowdfunden om deze casus onder de loep te nemen, zal ik in de loop van volgende week betalen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 dec 2015 19:34

vragen of er niks van de prijs af mag.
Een DW is geen tapijtenhandelaar.

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 28 dec 2015 06:51

vragen of er niks van de prijs af mag.
Een DW is geen tapijtenhandelaar.
Dus volgens u staat de prijs vast ondanks hij de aanmaning naar een verkeerd adres heeft gestuurd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 dec 2015 08:47

Dus volgens u staat de prijs vast ondanks hij de aanmaning naar een verkeerd adres heeft gestuurd?
Normaal hoefde er geen aanmaning te zijn, hij kon onmiddellijk tot bij u komen !

En de prijzen van een GD die staan vast
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 08 jan 2016 09:24

Stand van zaken:
- 11 dagen geleden mail gestuurd om een minnelijke schikking voor te stellen (107 euro ipv. 162euro) met als motief dat ze aanmaningen naar het verkeerde adres stuurden.
- Vandaag nog eens gebeld, iemand aan de lijn gekregen. "Mijn mail is nog in behandeling maar zal zeker antwoord krijgen", luidde het.
- Ook voor de gein gevraagd (in email) op basis van welke wet of verdag ze uitvoerend beslag kunnen leggen vanwege deze parkeerboete in NL.

Ben benieuwd :-)

Vraag:
-Weet iemand het exacte bedrag wat ik zou moeten betalen in geval van uitvoerend beslag of kan iemand mij naar de juiste website leiden?

Zijnota/bedenkingen:
Wat moet die job van dat vrouwke toch verschrikkelijk deprimerend zijn aan de andere kant van de telefoon :D die moet elke dag waarschijnlijk zwaar gefrustreerde mensen aanhoren :D

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 12 jan 2016 21:18

Vandaag eindelijk bericht terug gekregen. Ik citeer:
U bent pas officieel verhuis op 26/10/2015.
Het bedrag van 162,37 blijft verschuldigd en moet ten laatste eind volgende week in ons bezit zijn om beslaglegging te vermijden.
Indien u een afbetalingsplan wenst is dit mogelijk, maar hier zijn wel extra kosten aan verbonden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2016 21:45

Wat had je nu eigenlijk gedacht?

Een GD deurwaarder staat niet op een Aziatische markt, waar afbieden de normale gang van zaken is.

Je heeft nog geluk dat hij de kost voor je te mailen niet in kosten brengt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 jan 2016 09:22

Uw nalatigheid en koppigheid hebben u tot nu toe al iets meer dan 100 € gekost en zullen nog meer kosten als je niet onmiddellijk betaald.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jan 2016 16:01

Het bedrag van 162,37 blijft verschuldigd en moet ten laatste eind volgende week in ons bezit zijn om beslaglegging te vermijden.
Dat zal wel niet zo een probleem zijn aangezien u vorige week betaald heeft.

sojansse@gmail.com
Berichten: 5

#14 , 19 feb 2016 17:44

Wij hebben in Eindhoven een ander probleem gehad. Wij waren in Eindhoven op een dag dat het daar marathon en parkeerden in kleine overdekte parking. Aan de enige parkeermeter stelden we vast tesamen met 3 andere Belgen dat de parkeermeter niet werkte, dus plaatsten we onze parkeerschijf. Een van de Nederlanders die net de parking uitreed wist ons te zeggen dat die dag ook niet betaald diende te worden omwille van het evenement. We zijn ongeveer anderhalf uur weggebleven en toen we terugkwamen, kregen we ook een boete van 61,50 EUR. Ik heb de boete via e-mail aan de naheffingsambtenaar van Eindhoven betwist, nog 2 herinneringsmails gestuurd met de vraag om te reageren, maar twee maand later heb ik geen enkele reactie gekregen. Ik denk dat dit toch wel een beetje schandalig is. Ik denk dan eigenlijk dat de enige manier om tegenwoordig te bewijzen dat een parkeermeter niet werkt, met een smartphone filmen, maar de vraag is dan weeral of dit rechtsgeldig is indien dit voor de rechtbank komt en indien niet, hoe kan een consument in hemelsnaam bewijzen dat hij ter goeder trouw handelde en het toestel effectief defect is. Dat betekent dan concreet dat men defecte toestel gewoon kan laten staan omdat men weet dat de consument toch niets kan bewijzen en toch moet betalen en zo kan men ongemerkt extra gelden in de stadskas brengen. Het lijkt me dan weer dat retributiebedrijven eigenlijk kunnen doen wat ze willen op welke manier ze willen, zonder iets te hoeven bewijzen (mogelijk door onvoldoende wettelijke omkadering?!) en dat hoe dan ook de consument steeds aan het kortste eind trekt....Zie ook mijn andere vraag over Brusselse retributiebedrijven.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 19 feb 2016 17:46

Klopt niet volgens mij, Nederlandse wetgeving zegt dat je op zoek moet naar een andere. Hetgeen u gedaan hebt is enkel wettelijk in België.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”