buitenlandse geboorteakte

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

buitenlandse geboorteakte

#1 , 06 nov 2015 12:16

Ik ben geboren in het buitenland. Door omstandigheden, moest ik mijn origineel geboorteakte inleveren en die wordt nu bewaard op het parket van de arrondissement.
Echter, ik heb nu deze akte nodig, maar men weigert mij dit te geven.

Wat kan ik hiertegen inbrengen? Ik heb mijn originele geboorteakte nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 nov 2015 12:34

”Art.45.§ 1. Een ieder kan zich door de bewaarders van de registers van de burgerlijke stand uittreksels doen afgeven uit de akten die in deze registers zijn ingeschreven...Alleen..., de persoon op wie de akte betrekking heeft,...kunnen een eensluidend afschrift verkrijgen van een akte van de burgerlijke stand...De in de registers ingeschreven akten, alsmede de eensluidend verklaarde en behoorlijk gezegelde afschriften daarvan, hebben bewijskracht zolang zij niet van valsheid zijn beticht...§ 2...De eensluidende afschriften en de uittreksels die bestemd zijn om in het buitenland te dienen en waarvan de legalisatie vereist is, worden gelegaliseerd door de Minister van Buitenlandse Zaken of door de ambtenaar die hij daartoe machtigt...Art.48.§ 1. Iedere Belg, of zijn wettelijke vertegenwoordiger, kan verzoeken dat een in een vreemd land opgemaakte akte van de burgerlijke stand die op hem betrekking heeft, wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente van zijn woonplaats of van zijn eerste vestiging bij de terugkeer op het grondgebied van het Rijk...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.99.Wanneer de ambtenaar van de burgerlijke stand, op basis van andere authentieke akten of officiële attesten een materiële misslag vaststelt, kan hij na gunstig advies van de procureur des Konings deze materiële misslag in de rand van de akte van de burgerlijke stand, waarvan hij houder is, verbeteren door toevoeging van een randmelding, gedagtekend en ondertekend in rode inkt, met vermelding van de datum van het gunstig advies van de procureur des Konings...”(B.W.).

30 APRIL 1984. - MINISTERIEEL RONDSCHRIJVEN omzendbrief betreffende de erkenning door de ambtenaren van de burgerlijke stand van vreemde beslissingen inzake de staat van de persoon,B.S.30-05-1984
Kan iemand kopie van dit rondschrijven bezorgen ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 08 nov 2015 17:39

En waarom ligt de origine geboorteakte op het parket?
Als u ingeschreven bent in bevolkingsregister kan u daar een uittreksel van ontvangen van de dienst burgerlijke stand.

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#4 , 08 nov 2015 18:36

En waarom ligt de origine geboorteakte op het parket?
Als u ingeschreven bent in bevolkingsregister kan u daar een uittreksel van ontvangen van de dienst burgerlijke stand.

Franciscus,

Toen ik vorig jaar hertrouwde, heeft men mijn geboorteakte gevraagd, deze werd samen met mijn huwelijksdossier op het einde van het jaar (2014) doorgestuurd naar het parket te Turnhout.


Natuurlijk ben ik ingeschreven in de bevolkingsregister, ik woon al meer dan 10 jaar in België. Echter, ik ben pas na mijn huwelijk van vorig jaar Belg geworden. Daarom denk ik dat al mijn documenten werden doorgestuurd naar het Parket.

Bij dienst burgerlijke stand kunnen ze mij niet helpen, willen ze zelf niet luisteren...ze verwijzen mij door naar het Parket...


Parket zei mij aan de telefoon dat ze geen originele documenten vrijgeven....terwijl ik deze wél nodig heb in mijn geboorteland.

Als ik NU Belg ben, moet men mijn geboorteakte overschrijven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar ik gedomicilieerd ben? Ik vind het zo raar dat ik voor alles naar Parket zou moeten (niet bij de deur...)

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#5 , 08 nov 2015 18:41

”Art.45.§ 1. Een ieder kan zich door de bewaarders van de registers van de burgerlijke stand uittreksels doen afgeven uit de akten die in deze registers zijn ingeschreven...Alleen..., de persoon op wie de akte betrekking heeft,...kunnen een eensluidend afschrift verkrijgen van een akte van de burgerlijke stand...De in de registers ingeschreven akten, alsmede de eensluidend verklaarde en behoorlijk gezegelde afschriften daarvan, hebben bewijskracht zolang zij niet van valsheid zijn beticht...§ 2...De eensluidende afschriften en de uittreksels die bestemd zijn om in het buitenland te dienen en waarvan de legalisatie vereist is, worden gelegaliseerd door de Minister van Buitenlandse Zaken of door de ambtenaar die hij daartoe machtigt...Art.48.§ 1. Iedere Belg, of zijn wettelijke vertegenwoordiger, kan verzoeken dat een in een vreemd land opgemaakte akte van de burgerlijke stand die op hem betrekking heeft, wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente van zijn woonplaats of van zijn eerste vestiging bij de terugkeer op het grondgebied van het Rijk...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.99.Wanneer de ambtenaar van de burgerlijke stand, op basis van andere authentieke akten of officiële attesten een materiële misslag vaststelt, kan hij na gunstig advies van de procureur des Konings deze materiële misslag in de rand van de akte van de burgerlijke stand, waarvan hij houder is, verbeteren door toevoeging van een randmelding, gedagtekend en ondertekend in rode inkt, met vermelding van de datum van het gunstig advies van de procureur des Konings...”(B.W.).

30 APRIL 1984. - MINISTERIEEL RONDSCHRIJVEN omzendbrief betreffende de erkenning door de ambtenaren van de burgerlijke stand van vreemde beslissingen inzake de staat van de persoon,B.S.30-05-1984
Kan iemand kopie van dit rondschrijven bezorgen ?
Uit de eerste artikel begrijp ik dus dat mijn geboorteakte moet overgeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar ik woon.

Ik zal met dit artikel nog eens langsgaan bij de mevrouw van de bevolking....ik heb in het verleden nog eens hard moeten discussiëren met haar toen ze volhield dat ik de familienaam van mijn man niet kon overnemen...uiteindelijk moest ze toch toegeven dat ik gelijk had... (als vreemdeling mocht ik kiezen ;-) ).

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 08 nov 2015 23:44

En voor wat heeft het parket uw geboorteakte nodig ..
Welk onderzoek zijn ze aan het doen ...is dat u medegedeeld?
Het u een PV nr moet iets zijn van Tu. 37.I3..het gedeelte in vet is van belang.
Weet u op welke of voor welke rechtbank het parket uw geboorteakte nodig had?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#7 , 09 nov 2015 08:11

Blijkbaar is de procedure zo dat het huwelijksdossier van een vreemdeling op het parket bewaard wordt.

Alleen ben ik al bijna een jaar Belg....

chantika
Berichten: 961

#8 , 09 nov 2015 08:46

Is het niet gemakkelijker om een geboorteakte (afschrift uit het geboorte register) aan te vragen in je geboortedorp. Hier al die problemen maken voor niets is toch niet nodig? Het exemplaar dat ze hier hebben is er eentje die veel geld gekost heeft. Handtekening ambtenaar laten legaliseren, Vertalen door een dure vertaler, die handtekening laten legaliseren, alles laten legaliseren door B ambassade. En voor een klein bedrag bekom je een nieuw exemplaar in je geboortestad of regentschap. In sommige landen voor een paar eurootjes meer een nieuwe naam.

Het gelegaliseerd afschrift van je geboorte welke zich hier bevind zal ook hier blijven.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#9 , 09 nov 2015 08:51

Is het niet gemakkelijker om een geboorteakte (afschrift uit het geboorte register) aan te vragen in je geboortedorp. Hier al die problemen maken voor niets is toch niet nodig? Het exemplaar dat ze hier hebben is er eentje die veel geld gekost heeft. Handtekening ambtenaar laten legaliseren, Vertalen door een dure vertaler, die handtekening laten legaliseren, alles laten legaliseren door B ambassade. En voor een klein bedrag bekom je een nieuw exemplaar in je geboortestad of regentschap. In sommige landen voor een paar eurootjes meer een nieuwe naam.

Het gelegaliseerd afschrift van je geboorte welke zich hier bevind zal ook hier blijven.

Mijn nieuwe naam is al geregeld ;-) Ik wil mijn kinderen hun buitenlandse documenten in orde brengen en daarvoor moet ik mijn eigen geboorteakte voorleggen.

Dat is het probleem net, ik heb mijn origineel nodig, niet alleen een afschrift.

Zomaar een nieuw exemplaar bekomen is niet zo makkelijk en het zou mij toch rond de 100 euro kosten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 nov 2015 09:33

Het origineel van uw geboorteakte bevindt zich in het buitenland, bij de burgerlijke stand waar u geboren bent. Bij het parket zal slechts een afschrift van die akte berusten. Het origineel van een geboorteakte blijft altijd bij de burgerlijke stand die de akte heeft opgemaakt. Het kan dus niet dat u het origineel nodig hebt.

chantika
Berichten: 961

#11 , 09 nov 2015 09:57

Bij aangifte van je geboorte is dit ingeschreven in een register. Het geboorte register van je stad. Indien je geboren bent in een dorpje zonder administratie zal de aangifte gebeurd zijn op het kantoor van het regentschap of in de naburige stad. Van zodra je of je ouders een bewijs van geboorte nodig hebben gaan ze dat op die plaats afhalen. Hier in België is dit gratis. en zoveel als nodig. Kopie uit dat boek indien geboren voor de computer. Op dat papier een stempel en handtekening.
In Indonesië krijg je een mooi exemplaar, iets zoals een diploma ook met stempel en handtekening. Maar dat kost geld €0.5. Je kan daarvan een kopie nemen, en dan geven ze daar gratis een stempel en handtekening op. Dat is dan evenveel waard als het duurdere exemplaar.
Heb je terug een duur exemplaar nodig dan bekom je dit terug tegen betaling. Daar is het zo dat je dat niet zelf moet halen. Een volmacht of een fooi volstaan om dat door je vroegere buurvrouw te laten afhalen.

Een afschrift van je geboorte akte kan je hier nu ook gratis bekomen op de gemeente. Maar daar ben je niets mee in je geboorteland.

Bij die €100 zijn daar de verplaatsingskosten inbegrepen?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#12 , 09 nov 2015 17:22

Het origineel van uw geboorteakte bevindt zich in het buitenland, bij de burgerlijke stand waar u geboren bent. Bij het parket zal slechts een afschrift van die akte berusten. Het origineel van een geboorteakte blijft altijd bij de burgerlijke stand die de akte heeft opgemaakt. Het kan dus niet dat u het origineel nodig hebt.

'origineel'...of what's in a name?

Hier in Belgie zal het dan inderdaad 'afschrift' heten, maar deze krijgt iedereen in handen, bij de geboorte en je moet maar zien dat je het goed bewaart. Overal wordt er over gesproken als zijnde 'origineel'. Zo heb je het meermaals in je leven nodig, zowat bij alles wat met administratie te maken heeft: ID-kaart, reispas, trouw, erfenis....enz. In geval je datgene die je ouders indertijd voor jou kregen niet meer hebt, moet je een verklaring afleggen dat je het verloren hebt, betaal je de nodige 'boete' en dan krijg je een ander exemplaar.

Mijn 'originele' heb ik dus moeten inleveren indertijd bij mijn huwelijksdossier, ook bij mijn nationaliteitsdossier....Laten vertalen, de hele tralala...

Ben vandaag bij de bevolking geweest, nadat Parket mij belde dat mijn geboorteakte nog steeds bij de bevolking is (waar ze vorige week beweerden dat ik naar Parket moet en dat ik het nummer en adres maar zelf moest opzoeken op internet.... :roll: , vriendelijkheid alom...).

Ik vroeg om mijn geboorteakte over te schrijven in de registers van de burgerlijke stand, maar daarvoor moet ik dus een nieuw afschrift inleveren, niet ouder dan één jaar....Deze discussie heb ik met hun gevoerd ook vorig jaar, bij mijn trouw, uitgelegd dat ik geen afschrift kan krijgen in mijn land, na veel discussie en contact met Buitenlandse Zaken hadden ze mij gelijk gekregen, ik had dan toch een 'origineel' in handen. Maar nu vragen ze dus weer een afschrift....

Moeilijk...

Als ik in mijn land verklaar dat ik het document verloren heb, zal het mij al bij al toch veel meer dan 100 euro kosten. En dan hebben ze in hun oh zo belangrijke dossiers toch een akte dat niet overkomt met de laatste versie....

Ik kan dus niet goed volgen waarom ze weigeren dat document mij te geven voor één week (ik moet het gewoon voorleggen bij de ambassade in Brussel). Ik heb het al eens verkregen (moest toen een document tekenen dat ik het zou terugbezorgen..).

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 10 nov 2015 13:04

Misschien wordt het moeilijk omdat U van naam veranderd bent? Kan U met uw Belgisch paspoort niet gewoon als bezoeker een visum aanvragen onder je nieuwe naam?

chantika
Berichten: 961

#14 , 10 nov 2015 13:28

Als er al een visa nodig is. Over welk land gaat het trouwens? Misschien zijn hier mensen met ervaring voor dat land.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#15 , 10 nov 2015 15:59

Het gaat over een EU-land.

Ik wil de geboorteaktes van mijn Belgische kinderen overschrijven in de registers van de EU land waarvan ze ook stadsburger zijn en ik ga dat via de ambassade regelen, maar ze vragen om mijn geboorteakte voor te leggen.

het is gewoon koppigheid van de ambtenaren van de dienst bevolking...wat mij stoort is dat ze zelfs niet bereid zijn om mijn uitleg te horen, zo was het in het verleden ook en achteraf moesten ze toch toegeven dat ik niet zomaar iets " eiste".

Als ik mijn geboorteakte vorig jaar even mocht hebben (om mijn nieuwe naam te laten overschrijven in mijn geboorteland), waarom mag ik het nu niet hebben?

Als mijn geboorteakte van 2003 vorig jaar uiteindelijk toch goed was (na navraag bij Buitenlandse Zaken) terwijl ze eerst hardnekkig volhielden dat het maar één jaar oud mocht zijn, als ik na mijn huwelijk mijn geboorteakte even mocht 'lenen' omdat ik het bij de ambassade het nodig had....waarom kan het nu niet?

Ik heb het ook allemaal op mail....

Nu, de diensthoofd ging mij deze week eens bellen, ben eens benieuwd...

Terug naar “Europees / Internationaal recht”