Dubbele nationaliteit

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

Re: Dubbele nationaliteit

#31 , 15 jan 2014 17:09

Ik begrijp niet waarom uw kinderen de Tunesische nationaliteit moesten hebben? Als men de kinderen niet aangeeft aan de ambassade van Tunesie, dan zijn het toch gewone Belgische kinderen met één Belgisch paspoort, ook al hebben ze een Tunesische vader?
dit wil ik toch eventjes tegenspreken, wij hebben daar geen keuze in, tunesie geeft de nationaliteit door via de ouders. Elk kind geboren uit een tunesische vader krijgt bij geboorte de tunesishe nationaliteit, waar ook ter wereld, ook al is er geen aangifte gebeurd bij het tunesisch consulaat. Hier is dus geen aangifte gebeurd bij het consulaat en toch zijn mijn kinderen op tunesische bodem, tunesische staatsburgers, willen of niet.
Had al geschreven dat ik met mijn dochter 2 jaar geleden problemen heb gehad.

Nu ondertussen heb ik contact gehad met de ambassade en wettelijk gezien mogen ze mijn kinderen niet inschrijven in een tunesisch paspoort onder mijn naam, omdat de tunesische wet verplicht dat de vader zijn naam doorgeeft. Nu hebben ze mij gegarandeerd dat er geen enkel probleem zou zijn bij de douane als de namen niet overeenkwamen en dat ik mij op dat punt geen zorgen moest maken.
Ze raadden mij ook af om te reizen onder het europees paspoort, waar er geen vermelding is van de ouders, dus dat de kinderen gewoon hun tunesische nationaliteit zouden verzwijgen, omdat mijn dochter in het systeem zit en als ze er achter zouden komen, om eender welke reden, we serieuze problemen zouden krijgen omdat de tunesische wet ons verplicht dat elke tunesische staatsburgen onder de tunesische nationaliteit het land moet binnenkomen en verlaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#32 , 17 jan 2014 12:22

Elk kind geboren uit een tunesische vader krijgt bij geboorte de tunesishe nationaliteit, waar ook ter wereld, ook al is er geen aangifte gebeurd bij het tunesisch consulaat.
hoe kan de Tunesische overheid te weten komen dat uw echtgenoot kinderen heeft? Iemand moet dat toch doorgegeven hebben? Als de ouders het niet doorgeven, wie dan wel? De Belgische ambtenaren? Is dit dan wel wettelijk?

Door het feit dat uw kinderen wèl als Tunesische staatsburgers worden aanzien, maar volgens Tunesisch recht dus onwettige achternamen hebben, zullen ze steeds een probleem blijven hebben als ze zich als Tunesisch staatsburger profileren.

Rare toestanden.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#33 , 17 jan 2014 12:55

2 jaar geleden ben ik met mijn dochter naar Tunesië geweest, daar ben ik bij de douane tegengehouden omdat haar kids id de naam van de vader vermeld. Liegen over zijn afkomst was niet van toepassing, want op enkele seconden hadden ze al zijn gegevens.
We zullen zien in april of er problemen uit voorkomen, de ambassadeur heeft mij ip het hart gedrukt van niet, maar dat we in Tunesië onder de sharia vallen en dat die wet evengoed moet gerespecteerd worden. We zullen zien.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#34 , 20 jan 2014 18:35

Maar hoe geraakt U aan een kids ID met de verkeerde achternaam? De juiste achternaam staat toch genoteerd bij de gemeente en in de kruisbank?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#35 , 20 jan 2014 21:10

Maar hoe geraakt U aan een kids ID met de verkeerde achternaam? De juiste achternaam staat toch genoteerd bij de gemeente en in de kruisbank?
Maar op de kids id staat de juiste achternaam.
In zaventem: kids id en ticket = dezelfde naam
in tunesie: tunesische reispas en ticket = verschillende naam

Aloucha
Berichten: 12

#36 , 24 jan 2015 11:38

Desertrose,
ik heb geen ervaring met je probleem ivm de achternaam, maar:
1. Een kind geboren in BE met Belgische moeder en Vader met dubbele nationaliteit Be-Tun, heeft niet automatisch de Tunesische nationaliteit. Onze dochter van 2,5j heeft enkel de Belgische nationaliteit. Wil ze de Tunesische ook, dan moeten wij een Tunesisch paspoort aanvragen.
2. Ze is al 3 keer in Tunesie geweest met enkel een BE paspoort, de laatste keer in Juli 2014, dus na de revolutie! Geen enkel probleem mee gehad hoor.
Sinds dit jaar zou iedereen die niet de Tun nationaliteit heeft, wel 30 dinar 'vertrekrecht' moeten betalen, ook mijn dochter... Schandalig, daarom denken wij eraan ze nu toch de Tunesische nationaliteit aan te vragen.

Waar ik me nu vragen bij stel:
Wat zijn haar bijkomstige Tunesische rechten en plichten als ze ook de Tunesische nationaliteit zal hebben?
Mijn Tunesische schoonfamilie is nogal heel 'hebberig' en zou maar al te graag hebben dat onze dochter daar langer blijft dan enkele weken vakantie, wat ik absoluut niet wil... Het idee dat ze ook Tunesisch zal zijn, schrikt me een beetje af. Ik wil dat ze hier opgroeit, naar school gaat etc.

Aloucha
Berichten: 12

#37 , 24 jan 2015 11:39

En Oja, hoe is de vakantie in april 2014 geweest? Problemen gehad met de tickets en de achternaam uiteindelijk?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#38 , 24 jan 2015 23:36

Desertrose,
ik heb geen ervaring met je probleem ivm de achternaam, maar:
1. Een kind geboren in BE met Belgische moeder en Vader met dubbele nationaliteit Be-Tun, heeft niet automatisch de Tunesische nationaliteit. Onze dochter van 2,5j heeft enkel de Belgische nationaliteit. Wil ze de Tunesische ook, dan moeten wij een Tunesisch paspoort aanvragen.

Aloucha dat is geen correcte info die je geeft, raadpleeg de officiele site http://www.diplomatie.be" onclick="window.open(this.href);return false;

• Kinderen uit een gemengd huwelijk
Volgens artikel 6 van het Tunesische Wetboek Nationaliteit, verwerft elk kind met een Tunesische vader, geboren
gelijk waar in de wereld, automatisch de Tunesische nationaliteit. Daarnaast heeft elk kind, geboren in Tunesië,
met een Tunesische moeder en een vader met een andere nationaliteit, eveneens de Tunesische nationaliteit.
Kinderen die de dubbele nationaliteit hebben (Belgische en Tunesische) worden als Tunesisch beschouwd door de
Tunesische autoriteiten, zelfs indien de nodige stappen hiertoe niet werden ondernomen bij de bevoegde Tunesische
autoriteiten bij de geboorte van het kind
.


Wij hebben jaren gereisd met een belgisch paspoort, wettelijk gezien ben je dan niet in orde, het is algemeen geweten dat de douane daar niet altijd bij stilstaat, toch je moet er zoals bij mij maar eentje hebben en je kan het land niet verlaten.


wij hebben trouwens geen problemen gehad met de 2 verschillende achternamen.

die 30 dinar vertrektax lijken mij nu niet echt onoverkomelijk is al in vele landen van toepassing.

Aloucha
Berichten: 12

#39 , 29 jan 2015 12:20

OK :)
Dan vraag ik me af: met de nieuwe 'vertrekzegel" die je moet kopen om als niet-Tunesier het land uit te mogen...
Moet onze dochter (2,5 jaar oud) deze dan ook betalen? Ze heeft een kids ID en een Belgisch paspoort, geen Tunesisch paspoort.
Mijn echtgenoot wil perse een Tunesisch paspoort voor haar aanvragen om die 30 dinar vertrekzegel niet te moeten betalen elke keer (welja, wij gaan maximum 2x/jaar naar Tunesië).
De vraag is ook wat goedkoper uitkomt natuurlijk. Paspoort kost toch een kleine 100€, niet?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#40 , 29 jan 2015 23:36

Aloucha, je hebt het volgens mij nog altijd niet echt begrepen. Wettelijk gezien ben jij verplicht om als je naar tunesië gaat , een tunesisch paspoort te voorzien, eigenlijk heb je geen keuze. De prijs is zeker geen 100 euro, ik durf het zo direct niet te zeggen. Als de geboorteakte enkel in het nederlands is opgesteld , moet je die ook nog wel laten vertalen door een beëdigd vertaler.

Neg
Berichten: 1

#41 , 30 mar 2015 16:48

In april gaan wij op vakantie naar Tunesië , mijn man heeft de dubbele nationaliteit Belgisch - Tunesisch nationaliteit , mijn kinderen ook dus. Nu hebben zij een Tunesisch paspoort nodig om uit te reizen, vroeger werd daar een oogje voor dichtgeknepen, maar sinds de revolutie niet meer. Op zich geen probleem, ware het niet dat de kinderen mijn achternaam dragen en de consul van de Tunesische ambassade hun paspoorten niet wil maken met hun Belgische achternaam. Nu hebben ze dus een Tunesisch paspoort met een andere achternaam dan hun Belgisch paspoort en hun ticket. Ik krijg het ervan van al dat gedoe, dat heeft ons ook al meer dan 400 euro gekost om de geboorteakten te laten vertalen, legaliseren op de rechtbank van eerste aanleg en de paspoorten aan te vragen. Ik was dus afgelopen week om te ontploffen toen ik de paspoorten ging afhalen. Nu zei de consul dat er geen enkel probleem zou zijn, maar ik ben er niet gerust in, allé ja een andere naam op het ticket als op het paspoort, das toch om problemen vragen.

Beste , Ik heb net het zelfde probleem als je kinderen , ik wil weten hoe dat je het uiteindelijk aangepakt hebt?? Ik voel mij ook helemaal verloren. Ik weet niet welke naam ik op mijn vliegticket moet vermelden. Bepaalde vliegtuigmaatschappijen zeggen dat het best is om beide namen te vermelden... Maar ik vind dat het voor problemen kan zorgen.

Alvast bedankt

Mariette
Berichten: 2507

#42 , 27 mei 2015 16:10

Aloucha, je hebt het volgens mij nog altijd niet echt begrepen. Wettelijk gezien ben jij verplicht om als je naar tunesië gaat , een tunesisch paspoort te voorzien, eigenlijk heb je geen keuze. De prijs is zeker geen 100 euro, ik durf het zo direct niet te zeggen. Als de geboorteakte enkel in het nederlands is opgesteld , moet je die ook nog wel laten vertalen door een beëdigd vertaler.
Welke wet zegt dat? Een Belg heeft dat toch niet nodig?

Of heeft U het kind buiten gewoon aan te geven aan de Belgische burgerlijke stand ook aangegeven aan het Tunesische consulaat?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#43 , 05 aug 2015 02:33

Mijn kinderen hebben ook de tunesische nationaliteit door Ius sanguinis, dus geen keuze van mij noch mijn man. Als ze naarTunesie reizen zijn ze verplicht om met hun Tunesisch paspoort te reizen, dus geen keuze, wel een verplichting.

Mariette
Berichten: 2507

#44 , 05 aug 2015 08:38

Een Turkse kennis van me heeft zijn kinderen nooit aangegeven aan de Turkse ambassade en die kinderen zijn gewoon Belg.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#45 , 05 aug 2015 15:59

turkije is tunesië niet, bij ons zijn de kinderen door geboorte uit een tunesische vader op tunesische bodem tunesische staatsburgers. Ze dienen ook verplicht tunesie in en uit te reizen met een tunesisch paspoort.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”