Dubbele nationaliteit

Mariette
Berichten: 2507

Re: Dubbele nationaliteit

#46 , 05 aug 2015 17:33

Ha, ze zijn in Tunesië geboren! dan is er natuurlijk een verschil. Het voorbeeld dat ik gaf zijn kinderen die gewoon van een Turkse/Belgische vader zijn, maar in Belgie geboren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#47 , 05 aug 2015 17:43

nee mariette ze zijn in België geboren, maar aangezien ze een tunesische vader hebben zijn ze verplicht om in en uit te reizen met een tunesisch paspoort. Voor Turkije is dat niet zo, daar kan je gewoon reizen met je Belgische nationaliteit, net zoals Marokko bvb. Maar voor Tunesië is dat een andere wetgeving, mijn man en kinderen kunnen overal ter wereld met hun Belgische id of paspoort reizen, behalve naar Tunesië, want daar hebben ze verplicht hun Tunesisch paspoort nodig. Heb het aan d'n lijve ondervonden met mijn dochter in 2012, we mochten het land niet verlaten.

Jackrussell
Berichten: 701

#48 , 05 aug 2015 17:58

Ik begrijp niet waarom uw kinderen de Tunesische nationaliteit moesten hebben? Als men de kinderen niet aangeeft aan de ambassade van Tunesie, dan zijn het toch gewone Belgische kinderen met één Belgisch paspoort, ook al hebben ze een Tunesische vader?
dit wil ik toch eventjes tegenspreken, wij hebben daar geen keuze in, tunesie geeft de nationaliteit door via de ouders. Elk kind geboren uit een tunesische vader krijgt bij geboorte de tunesishe nationaliteit, waar ook ter wereld, ook al is er geen aangifte gebeurd bij het tunesisch consulaat. Hier is dus geen aangifte gebeurd bij het consulaat en toch zijn mijn kinderen op tunesische bodem, tunesische staatsburgers, willen of niet.
Had al geschreven dat ik met mijn dochter 2 jaar geleden problemen heb gehad.

Nu ondertussen heb ik contact gehad met de ambassade en wettelijk gezien mogen ze mijn kinderen niet inschrijven in een tunesisch paspoort onder mijn naam, omdat de tunesische wet verplicht dat de vader zijn naam doorgeeft. Nu hebben ze mij gegarandeerd dat er geen enkel probleem zou zijn bij de douane als de namen niet overeenkwamen en dat ik mij op dat punt geen zorgen moest maken.
Ze raadden mij ook af om te reizen onder het europees paspoort, waar er geen vermelding is van de ouders, dus dat de kinderen gewoon hun tunesische nationaliteit zouden verzwijgen, omdat mijn dochter in het systeem zit en als ze er achter zouden komen, om eender welke reden, we serieuze problemen zouden krijgen omdat de tunesische wet ons verplicht dat elke tunesische staatsburgen onder de tunesische nationaliteit het land moet binnenkomen en verlaten.
Je kunt natuurlijk ook gewoon niet naar Tunesië gaan. Dan is het hele probleem ook opgelost.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#49 , 05 aug 2015 18:46

dit wil ik toch eventjes tegenspreken, wij hebben daar geen keuze in, tunesie geeft de nationaliteit door via de ouders. Elk kind geboren uit een tunesische vader krijgt bij geboorte de tunesishe nationaliteit, waar ook ter wereld, ook al is er geen aangifte gebeurd bij het tunesisch consulaat.
Als het niet is aangegeven kunnen ze het toch niet weten? Je kan evengoed met je buurmeisje op verlof gaan neem ik aan?

Stel nu even - gewoon "stel" - dat je echtgenoot nog een stuk of vier perongelukjes kinderen heeft rondlopen. Dat weten ze in Tunesië toch ook niet?
Of zou de Belgische staat zo smerig zijn om dit zelf ongevraagd door te geven, net zoals ze in sommige Nederlandse gemeentes doen?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#50 , 05 aug 2015 19:33

mijn man heeft zijn kinderen erkent, dwz dat zijn naam ook op hun kids id staat.
En als mijn man en ik samen met de kinderen gaan is het al helemaal niet mogelijk, aangezien zijn naam direct verraadt dat hij Tunesiër is.
Niet gaan kan natuurlijk ook, maar is wel heel drastisch aangezien er daar toch serieus wat familie woont die af en toe hun neefjes en nichtje willen zien.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”