Dubbele nationaliteit

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Dubbele nationaliteit

#16 , 05 jan 2014 09:45

[. Daardoor zijn ze op Tunesische bodem Tunesische staatsburgers en hebben ze verplicht een Tunesisch paspoort nodig.
En hoe weet die douane in Tunesië dat zij geen Belg zijn maar Tunesiërs als je enkel het Belgische paspoort afgeeft?
Uw man gaat dan best een paar meter van uw afstaan om door de controle te lopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#17 , 05 jan 2014 10:24

Omdat de naam van de vader vermeld staat op hun kids id .

Jabo
Berichten: 96

#18 , 05 jan 2014 10:28

Waarom een Kids ID als je een paspoort voor ze hebt?

Reclame

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#19 , 05 jan 2014 10:37

Waarom een Kids ID als je een paspoort voor ze hebt?
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar we reizen met onze Belgische id, ik zou eventueel een paspoort kunnen aanvragen, maar staat daar de naam van de ouders ook niet in vermeld?

Jabo
Berichten: 96

#20 , 05 jan 2014 11:35

Bij mijn kinderen 7 en 10jaar staan de ouders niet vermeld in het paspoort. Dit is wel een nederlands paspoort (Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Francaise).
Misschien is het aanvragen van een Belgisch paspoort wel de oplossing.
Succes, Jabo

chantika
Berichten: 961

#21 , 05 jan 2014 11:40

Opmerkingen
Voor een verblijf van ten hoogste drie maanden is geen visum nodig.
De Belgen (minderjarigen inbegrepen) kunnen het land binnenkomen met een paspoort.

Enkel in het geval van een georganiseerd toeristische bezoek met hotelreservatie volstaat een identiteitskaart. In dit laatste geval wordt het identiteitsbewijs met foto voor kinderen jonger dan twaalf jaar aanvaard. Een identiteitskaart afgeleverd door een Belgische Ambassade of Consulaat in het buitenland wordt ook aangenomen. De documenten moeten voor de hele duur van de reis geldig zijn. Een voorlopige identiteitskaart wordt niet aanvaard.

Lees verder
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... ocumenten/


Of ze nu in dat paspoort de naam van de ouders noteren of niet maakt niet uit. Als ze binnenkomen in het land met een Belgisch reispas hebben ze niet de rechten en plichten van een Tunesisch staatsburger. Maar kunnen wel aanspraak maken op bescherming door België. Denk maar aan een noodsituatie. Vertrekken uit België is altijd beter met de Belgische reispas. In Tunesië binnenkomen met een Tunesisch pas kan ook voordelen hebben. Nooit een visa nodig. Geen toeristen tax moeten betalen. Kan genieten van al de voordelen verbonden aan het Tunesisch staatsburgerschap. Kunnen daar naar school gaan op kosten van het land als ze dat willen. De kinderen hebben de dubbele nationaliteit en maken de keuze welke nationaliteit ze willen gebruik maken bij het binnenkomen van een land.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#22 , 05 jan 2014 11:57

Opmerkingen
Voor een verblijf van ten hoogste drie maanden is geen visum nodig.
De Belgen (minderjarigen inbegrepen) kunnen het land binnenkomen met een paspoort.

Enkel in het geval van een georganiseerd toeristische bezoek met hotelreservatie volstaat een identiteitskaart. In dit laatste geval wordt het identiteitsbewijs met foto voor kinderen jonger dan twaalf jaar aanvaard. Een identiteitskaart afgeleverd door een Belgische Ambassade of Consulaat in het buitenland wordt ook aangenomen. De documenten moeten voor de hele duur van de reis geldig zijn. Een voorlopige identiteitskaart wordt niet aanvaard.

Lees verder
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... ocumenten/


Of ze nu in dat paspoort de naam van de ouders noteren of niet maakt niet uit. Als ze binnenkomen in het land met een Belgisch reispas hebben ze niet de rechten en plichten van een Tunesisch staatsburger. Maar kunnen wel aanspraak maken op bescherming door België. Denk maar aan een noodsituatie. Vertrekken uit België is altijd beter met de Belgische reispas. In Tunesië binnenkomen met een Tunesisch pas kan ook voordelen hebben. Nooit een visa nodig. Geen toeristen tax moeten betalen. Kan genieten van al de voordelen verbonden aan het Tunesisch staatsburgerschap. Kunnen daar naar school gaan op kosten van het land als ze dat willen. De kinderen hebben de dubbele nationaliteit en maken de keuze welke nationaliteit ze willen gebruik maken bij het binnenkomen van een land.
Chantika, die info ken ik, maar is hier niet van toepassing. In veel gevallen vraag je zelf de dubbele nationaliteit aan en dan heb je nog de keuze met welke nationaliteit je een land binnenkomt, in Tunesië is dat anders, onze kinderen hebben geen keuze , zij krijgen automatisch de Tunesische nationaliteit, in Tunesië zijn ze sowieso Tunesische staatsburgers, ook al hebben we daar niets voor ondernomen, zij kunnen niet uitreizen met hun Belgische id., . Ik ga sowieso nog eens nagaan of er een naam van de ouder staat vermeld in het Europees paspoort, indien niet zoudit een eventuele optie zijn, maar ik vermoed van wel aangezien mijn kinderen minderjarig zijn.
Ik ben 2 jaar geleden met mijn dochter naar Tunesië geweest, enkel met haar kids id., en we zijn het land niet mogen verlaten, puur op de naam van de vader die op haar kids id. stond. Daarom dat ik nu alles in orde wou hebben, maar ja is blijkbaar ook niet zo simpel.

LeenW
Berichten: 12828

#23 , 05 jan 2014 12:11

Maar zoiets kan toch niet? Internationaal recht heeft hier toch voorrang?

chantika
Berichten: 961

#24 , 05 jan 2014 14:21

Ik ben 2 jaar geleden met mijn dochter naar Tunesië geweest, enkel met haar kids id., en we zijn het land niet mogen verlaten, puur op de naam van de vader die op haar kids id. stond. Daarom dat ik nu alles in orde wou hebben, maar ja is blijkbaar ook niet zo simpel.
In dit geval zou een toelating van de vader om met het kind te reizen voldoende moeten zijn. Die toelating moet dan wel door de consul gewettigd zijn. Ben je 100% zeker dat je man niet een pas aangevraagd heeft met zijn familienaam?
Opletten dat u dochter daar niet uitgehuwelijkt zal worden. Zeker inlichtingen vragen bij http://www.kinderrechtencommissariaat.be/

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#25 , 05 jan 2014 15:09

Ik ben 2 jaar geleden met mijn dochter naar Tunesië geweest, enkel met haar kids id., en we zijn het land niet mogen verlaten, puur op de naam van de vader die op haar kids id. stond. Daarom dat ik nu alles in orde wou hebben, maar ja is blijkbaar ook niet zo simpel.
In dit geval zou een toelating van de vader om met het kind te reizen voldoende moeten zijn. Die toelating moet dan wel door de consul gewettigd zijn. Ben je 100% zeker dat je man niet een pas aangevraagd heeft met zijn familienaam?
Opletten dat u dochter daar niet uitgehuwelijkt zal worden. Zeker inlichtingen vragen bij http://www.kinderrechtencommissariaat.be/
Maar daar ligt ook het probleem niet, enkel dat de juiste naam niet vermeld wordt. Bij de touroperator hebben ze ook gezegd dat er problemen konden zijn, enkel en alleen door de foutieve familienaam. En neen, mijn man heeft niks aangevraagd, bij de aanvraag van de Tunesische paspoorten een aantal weken geleden was ik zelf aanwezig. Het is mijn man die toen gemerkt heeft dat de namen niet klopten, en er de consul erover aansprak, de consul heeft enkel geantwoord dat hij geen Belgische namen in een Tunesisch paspoort zet. Dus neen, ik ben zeker dat mijn man dat niet gevraagd heeft. Hij was trouwens degene die erop stond dat de kinderen mijn familienaam aannamen. Volgens mij baseert de consul zich op de islamitische wetgeving waar jij ook al over schreef, dat een mioslimvader verplicht zijn naam doorgeeft. Leen w heeft dan volgens mij ook weer een punt wat ze schreef over internationaal recht.
Maar pfff ik zit hier wel met een pakketjes van bijna 6000 euro en de schrik dat we niet kunnen vertrekken.

chantika
Berichten: 961

#26 , 05 jan 2014 16:18

Op 20 november 1989 is het verdrag ondertekend, na veel onderhandelen. En nu blijkt dat ze eigenlijk een blanco papier ondertekend hebben. In 1989 kregen de kinderen hier ook de naam van hun vader mee. De meeste landen ondertekenden het verdrag, zij het veelal onder voorbehoud. Nu weet ik niet of ze zich moeten aanpassen aan die nieuwe regels van sommige landen. Naam van de moeder, het recht om homo of lesbo te zijn, het recht om met iemand ongehuwd samen te wonen,

Ja ik denk ook dat je man een grote vergissing heeft begaan door toelating te geven dat de kinderen u naam kregen. Voor de kinderen zelf is het wel een goede zaak. Op de dag dat hij verantwoording moet afleggen mag hij wel die 7 maagden vergeten. De consul wil voor alle zekerheid dit risico niet lopen.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#27 , 05 jan 2014 17:34

Ik zie niet in waarom mijn man een vergissing heeft begaan, nu hebben wij een praktisch probleem, maar dat weegt niet op tegen de kansen die mijn kinderen hier krijgen met een Belgische familienaam. Mijn man wilt niet dat zijn kinderen meemaken wat hij heeft meegemaakt op basis van zijn naam, moeilijk werk vinden, racisme, ed ....

eylis
Berichten: 8840

#28 , 13 jan 2014 21:20

desertrose, er is iets aan je verhaal dat ik echt niet snap...ik neem aan dat kullie kinderen in Belgie zijn geboren? Als ze jouw familienaam dragen kan ik daaruit enkel besluiten dat je niet getrouwd bent voor de wet in België. Want dan zouden ze automatisch zijn familienaam dragen. Zijn jullie feitelijk samenwonend en heeft de vader de kinderen gewoon erkend? Dan denk ik dat je je kinderen als Belgen moet laten reizen met een Belgische pas en eventueel met een door de gemeente gewettigde reistoelating van de vader.

Mariette
Berichten: 2507

#29 , 14 jan 2014 13:18

Ik begrijp niet waarom uw kinderen de Tunesische nationaliteit moesten hebben? Als men de kinderen niet aangeeft aan de ambassade van Tunesie, dan zijn het toch gewone Belgische kinderen met één Belgisch paspoort, ook al hebben ze een Tunesische vader?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#30 , 15 jan 2014 17:02

desertrose, er is iets aan je verhaal dat ik echt niet snap...ik neem aan dat kullie kinderen in Belgie zijn geboren? Als ze jouw familienaam dragen kan ik daaruit enkel besluiten dat je niet getrouwd bent voor de wet in België. Want dan zouden ze automatisch zijn familienaam dragen. Zijn jullie feitelijk samenwonend en heeft de vader de kinderen gewoon erkend? Dan denk ik dat je je kinderen als Belgen moet laten reizen met een Belgische pas en eventueel met een door de gemeente gewettigde reistoelating van de vader.
wij zijn gehuwd toen onze 2 oudste kinderen al geboren waren, de jongste is er gekomen binnen het huwelijk , wij hebben toen een procedure naamsverandering opgestart. 18 maanden na haar geboorte is ook haar familienaam aangepast. DWZ dat ik gehuwd ben en dat alledrie mijn kinderen mijn familienaam dragen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”