verkrijgen Turkse nationaliteit door bloedband?

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

verkrijgen Turkse nationaliteit door bloedband?

#1 , 27 sep 2013 14:48

Hallo

ik heb een vraag omtrent het verkrijgen van de Turkse nationaliteit, ik vind nergens info voor mijn situatie.

Mijn vader is Belg en mijn moeder Turks, zij heeft ook de Belgische nationaliteit.


Ik heb enkel de Belgische nationaliteit.

Nu wil ik ook graag de Turkse verkrijgen, maar ik vind nergens hoe ik dat kan aanvragen?
Op basis van het feit dat mijn moeder de Turkse nationaliteit heeft.

Iemand die me kan verder helpen?? Dikke merci alvast!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 sep 2013 15:02

Hoe kan men de Turkse nationaliteit verkrijgen dat is de vraag.
Als dit is via paternale afstamming dan kan het volgens mij niet.
Maar men zou ook de Turks nationaliteit kunnen krijgen via de moeder.
Turkije erkent de dubbele nationaliteit.
Best eens navragen bij een Turks consulaat/ambassade.

fenerus
Berichten: 184

#3 , 25 jul 2015 04:35

Artikel 7 Turks Wetboek van nationaliteit

MADDE 7- (1) Türkiye içinde veya dışında Türk vatandaşı ana veya babadan evlilik birliği içinde doğan çocuk Türk vatandaşıdır.
(2) Türk vatandaşı ana ve yabancı babadan evlilik birliği dışında doğan çocuk Türk vatandaşıdır.
(3) Türk vatandaşı baba ve yabancı anadan evlilik birliği dışında doğan çocuk ise soy bağı kurulmasını sağlayan usul ve esasların yerine getirilmesi halinde Türk vatandaşlığını kazanır.
Doğum yeri
ARTIKEL 7. - (1) Kinderen geboren binnen of buiten Turkije, zijn Turks wanneer het kind geboren werd binnen een huwelijk waarbij de vader of moeder Turk is.
(2) Indien moeder Turks is en vader vreemdeling en het kind buitenechtelijk geboren werd buiten het huwelijk, is het kind Turks.
(3) Indien vader Turks is en moeder vreemde en het kind buitenechtelijk geboren werd buiten het huwelijk dient de afstamming volgens de wettelijke vereisten te worden vastgesteld en pas dan zal het kind de Turkse nationaliteit verkrijgen.


Formulier A (internationale geboorteakte) opvragen en bezorgen aan het Consulaat-Generaal van Turkije.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 25 jul 2015 10:57

Is het nog steeds zo dat men enkel kan erven in Turkije indien men de Turkse nationaliteit heeft?

fenerus
Berichten: 184

#5 , 25 jul 2015 12:43

Is het nog steeds zo dat men enkel kan erven in Turkije indien men de Turkse nationaliteit heeft?
Nationaliteit in Turkije heeft niks te maken met erfrecht. Ik denk zelfs dat dit een fabeltje geweest. Het was wel zo dat allochtonen geen woning konden kopen zonder toestemming van het leger. Nu zijn de regels versoepeld en moeten een aantal formaliteiten bezorgd worden.
Er is wel een verschil om de erfopvolging te laten vastleggen.
Turken zijn ingeschreven in het bevolkingsregister en kunnen voor een attest van erfopvolging naar de Turkse notaris. De Turkse notaris kan de erfgenamen zien in het rijksregister.
Allochtonen zijn niet ingeschreven in dit register en de Turkse notaris zal geen erfopvolging afleveren.
Dit is ook logisch. Als iemand uit de brousse naar een Belgische notaris zou stappen om een akte van erfopvolging af te leveren, zal de notaris toch eerder weigerachtig zijn omdat geen controle is qua afstamming.
In Turkije moet dus gegaan worden naar de Vrederechter. Een toch wel serieuze procedure omdat je de afstamming moet aantonen. Een hele hoop documenten moeten vertaald worden etc.
Makkelijker zou zijn geweest moesten vrederechters nog aktes van erfopvolging af leveren. Dan kan je proberen een exequatur voor te leggen in Turkije van het Belgische vonnis betreffende de akte van erfopvolging.
Een akte van erfopvolging opgemaakt door een Belgisch notaris of een ontvanger financiën maakt echt geen indruk op de Turkse rechter nu in die beide documenten staat dat "op verklaringen van/de ontvanger is niet aansprakelijk etc.".
Juridisch gezien kan de vrederechter nog wel de akte van erfopvolging afleveren (art. 600 Ger.W.).
Maar nationaliteit op zich heeft geen beperking qua erfrecht. Belgen kunnen perfect een woning erven in Turkije. Alleen kosten zijn immens hoog om dat allemaal geregeld te krijgen. En Belgen houden nogal van huwelijkscontracten, testamenten, duolegaten, je moet dat wel allemaal verkocht gaan krijgen aan een Turkse rechter.
Als de Turkse rechter dat niet toestaat moet je in beroep gaan etc etc..

Terug naar “Europees / Internationaal recht”