Hoe Hongaar zonder papieren in Belgie houden?

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

Hoe Hongaar zonder papieren in Belgie houden?

#1 , 02 apr 2013 08:54

Ik ga hier een redelijk lang verhaal neerzetten, kan zijn dat ik van de hak op de tak spring, mijn excuses hiervoor, maar het is een redelijk serieuze vraag, en ik wil enkel serieuze antwoorden.

Beste vriendin van mijn vrouw is Hongaarse, doch woont al grootste deel van haar leven in Belgie, en is getrouwd met een Belgische man. Ongeveer 4 jaar geleden is er eierstokkanker bij haar geconstateerd, en later is dat allemaal uitgezaaid, en om een heel lang verhaal kort te maken. Afgelopen vrijdagavond is ze dus op 38 jarige leeftijd overleden.

Mijn vraag is echter: Haar broer is sinds 2 jaar in Belgie, om de echtgenoot te helpen, om voor zijn zieke vrouw te zorgen, aangezien echtgenoot tot voor kort nog werk had( is ondertussen begin maart dan nog eens onstlagen etc,, dus ze hebben hun portie ellende wel gehad). Echtgenoot wil echter niet dat Attila( broer dus) terug naar Hongarije moet, omdat hij door het feit dat hij daar zo lang is weggeweest met niets meer in orde is, en dus in de shit terechtkomt.

Iemand die weet wat we moeten doen, om Atilla hier op weg te helpen? Hij kan jammer genoeg geen Engels, en begint pas in April met Basis nederlandse lessen. Hij is niet erg snugger, maar Koen( echtgenoot van de overledene) is hem dankbaar voor wat hij allemaal gedaan heeft en wilt hem dus op deze wijze helpen. Ook blijkt er serieuze kink in de kabel te zijn tussen de moeder ( die info die ik van verschillende mensen heb gehoord, ze ook niet allemaal op een rijtje heeft.) en Attila dus Attila moet opdraaien voor alle schulden die moeder in Hongarije heeft gemaakt.

Koen wil dus Attila op weg helpen, en hem eventueel aan een job helpen, of een instantie vinden die Attila verder kan helpen. Koen zegt natuurlijk ook dat Zodra Attila een inkomen heeft hij een ander adres moet gaan zoeken, aangezien de belastingen dan bij Koen komen aankloppen, aangezien Attila een extra inkomen binnenbrengt, en Koen dus ergens extra belast gaat worden.

Sorry voor de warrige tekst, maar Koen is natuurlijk onmetelijk verdrietig om het verlies van zijn vrouw dus ik heb gezegd dat ik hem in deze kwestie wel wil helpen. Maar ja, ik weet niet waar ik moet beginnen om deze kwestie in gang te zetten. Ik weet dat mijn vriendin al eens gebeld heeft naar het OCMW, en ik meen dat ze toen al 8 x naar een andere instantie werd doorverwezen, maar niemand die ons een degelijk antwoord kon geven.

Alvast bedankt voor alle info die ons al is het maar op weg kan brengen naar een oplossing.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 02 apr 2013 13:38

Hongarije is lid van de EU. Dan zou het toch moeten mogelijk zijn dat Attila hier gewoon aan het werk gaat: er is toch vrij verkeer van personen in heel de EU.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#3 , 02 apr 2013 13:51

Hongarije is lid van de EU. Dan zou het toch moeten mogelijk zijn dat Attila hier gewoon aan het werk gaat: er is toch vrij verkeer van personen in heel de EU.
Spreekt enkel Hongaars... Dus dat is al een groot probleem. En volgens de een of andere instantie is hij dus enkel hier als Toerist, en hij heeft dus geen visum of niets.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 02 apr 2013 15:50

Nederlands leren?

Elke Europeaan mag drie maanden in een andere lidstaat verblijven, maar nadien moet hij kunnen aantonen dat hijzelf over een inkomen (pensioen, kapitaal?) beschikt. Zo had ik het althans begrepen van een Nederlandse persoon die door Europa reisde en dan om de drie maanden terug naar Nederland moest.

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 02 apr 2013 22:27

misschien weet dienst vreemdelingenzaken meer

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 02 apr 2013 22:39

Wat is zijn statuur.
Blijkbaar als toerist ... en dan twee jaar gebleven ===> dat wordt uitwijzing gezien hij onwettig verblijft in dit land.
Als hij echter via een ander statuut huur was ... vb geen familie meer in Hongarije en dan zijn zus komen helpen is het een ander verhaal.

Best bij dienst vreemdelingen gemeente eens info gaan inwinnen.
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... x?id=14852" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Europees / Internationaal recht”