Europese wetgeving vs keuring bij invoeren wagen

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

Europese wetgeving vs keuring bij invoeren wagen

#1 , 05 mar 2013 14:39

Hallo iedereen,

2 weekends terug heb ik een -oorspronkelijk Japanse- wagen gekocht in het Verenigd Koninkrijk.
Voor dit model wagen is er geen Belgisch/Europees gelijkvormigheidsattest van de fabrikant, dus moet ik een 'unieke homologatie'-procedure doorlopen.
De wagen was/is echter al bijna 15 jaar ingeschreven geweest in Engeland, en daar jaarlijks gekeurd geweest. Op een andere uitlaat en intercooler na, is de wagen -voor zover ik weet- standaard.

Vorige week ben ik even op de keuring gaan informeren, aangezien er vanalles aangepast zou moeten worden volgens verschillende fora/mensen die nog al wagens hebben ingevoerd.
Op de keuring wist m'n mij te vertellen dat ze dat pas wisten als ze de wagen zagen (=>al minstens 2x naar de keuring gaan en een stevige som betalen) en lachten ze er eens mee toen 'k vroeg hoe dat dan zat met de Europese wetgeving. De niet-originele onderdelen zouden ook al afgekeurd worden, en het maakte niet uit of de wagen al in Engeland goedgekeurd was.

Een tijdje terug had ik via de site van Europa al eens geinformeerd, en ze hebben me toen de Europese richtlijnen gestuurd. Daaruit versta ik, dat de keuring eigenlijk niet te moeilijk ZOU kunnen doen, maar in de praktijk is het net iets anders. Ook zou het proces niet veel mogen kosten en zou het relatief snel moeten gaan. Op de keuring wist m'n mij te zeggen dat het minstens 3 maanden zou duren, en makkelijk tot een jaar kan duren, dat lijkt me nu niet echt snel.

Het document: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:nl:PDF

Ik heb eind vorige week nogmaals contact opgenomen, en kreeg dit als antwoord:
Geachte heer,

Wij wijzen u op de paragrafen 3.2 en 3.3 van de interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen.

Nationale typegoedkeurings- en individuele goedkeuringsprocedures voor motorvoertuigen die voor het eerst in de EU worden gebruikt of geregistreerd, vallen doorgaans buiten het toepassingsgebied van de Europese wetgeving.

Nationale goedkeuringsprocedures voor motorvoertuigen waarvoor in een andere lidstaat al wel nationale goedkeuring is verleend of die eerder in een andere lidstaat waren geregistreerd, moeten echter in overeenstemming zijn met de bepalingen van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Om in overeenstemming te zijn met de bepalingen van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie moeten deze goedkeuringen echter ten minste de procedurele voorwaarden vervullen, die zijn genoemd in paragraaf 3.3.2 van voornoemde interpretatieve mededeling

De technische voorschriften van de Belgische autoriteiten mogen niet nodeloos eisen dat uw motorvoertuig wordt gewijzigd. Het feit dat uw motorvoertuig eerder in het VK was geregistreerd, betekent dat de Engelse instanties van oordeel waren dat uw motorvoertuig aan alle relevante technische voorschriften voldeed. De goedkeuring van een motorvoertuig dat al in een andere lidstaat was goedgekeurd, ongeacht of het eerder was geregistreerd of niet, mag derhalve door de Belgische autoriteiten alleen worden geweigerd als het motorvoertuig een reëel risico voor de volksgezondheid meebrengt.

Hier vindt u links naar:
- de interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen (SEC(2007)
169 final) te raadplegen op http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:nl:PDF.

Wij raden u aan om opnieuw contact op te nemen met de plaatselijke keuringsdienst en/of GOCA (Autokeuring - Mobiliteit - Portaal Belgische Overheid en Home - GOCA) en, voorzover nodig, met SOLVIT in België (SOLVIT homepage).

Voor nuttige adressen en uitgebreide informatie over uw interne markt rechten, raden wij u aan de gidsen te raadplegen op Untitled Document en http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/c ... ex_nl.html.

Met vriendelijke groet,

Uw Europa – Advies
Mijn vraag nu: hoe zit het, wie heeft er gelijk, wat telt er, en wat kan ik er aan doen?
Ik heb namelijk niet veel zin om een hoop nieuwe onderdelen te moeten kopen omdat ze volgens de Belgische keuring niet toegestaan zijn, terwijl hij zo goedgekeurd is in Engeland (nog tot september 2013 zelfs).

Het antwoord dat 'k van "Uw Europa" kreeg, heb ik ook al geforward naar GOCA, de lokale keuring, SOLVIT en TestAankoop. TestAankoop raadde me aan om de procedure te starten en hen op de hoogte te houden, maar ik zou toch liever wat zekerheid hebben. Van de rest heb ik nog niets teruggehoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 05 mar 2013 22:43

Als er in België één instantie is waar "zekerheid " een zeer relatief begrip is , dan is het wel de FOD mobiliteit en alle onderliggende niveau's .
Wat het technisch aspect betreft i.v.m. unieke homologatie en keuring bent u waarschijnlijk wel op de hoogte .
Er kan alleen maar aangeraden worden de procedure te volgen , en als u denkt dat iets NIET gebeurt volgens Europese regels kunt u klacht indienen bij :
http://ec.europa.eu/solvit/site/index_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en :
http://www.federaalombudsman.be/nl/de-f ... -ombudsman" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar geloof me , zelfs professionele invoerders van wagens weten zeer goed wat die " zekerheden van de FOD Mob. " inhouden .
Als u naar de keuring gaat , en uw EU bewijzen meeneemt , informeer u dan bij de stations overste . ( in eerste instantie ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 mar 2013 09:16

Wel, ik ben een tijdje terug al eens met die -afgedrukte- pdf naar de stationchef geweest, maar dat maakte allemaal niets uit. Ze zijn gewoon een tussenpersoon, en maken foto's en schrijven er opmerkingen bij, en sturen alles door naar de FOD.
Ze spreken altijd van attesten etc, maar er zijn gewoon geen attesten van die onderdelen, en al zeker geen -specifiek Belgische- GOCA attesten.
Ik heb enkel mijn Engelse V5, een verkoopsovereenkomst en de vorige MOT (=Engelse keuring) bewijzen. Op die bewijzen staat echter ook niets van die onderdelen vermeld, aangezien dat allemaal geen probleem is daar.

Dat kan toch niet dat ze zo hun voeten kunnen vegen aan die Europese richtlijnen, en dat daar niets tegen gedaan wordt? :?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 06 mar 2013 20:32

Neen , dat kan niet . Maar toch doen ze het .
En wat u er kunt aan doen is zoals ik voorheen als schreef. Meer zit er niet op .

Ik ken verschillende onafhankelijke dealers /importeurs die onder meer om die redenen reeds hun zaak opgedoekt hebben ,
Omdat de Belgische autoriteiten ( FOD ) systematisch dwars blijven liggen .
Dat België verschillende boetes moet betalen ( met belastinggeld dus ) , wegens het niet naleven van Europese regels , is zelfs een bekend fenomeen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 06 mar 2013 21:24

Dat belooft...
Bedankt voor de info in ieder geval!

Johny the Ripper
Berichten: 2

#6 , 10 apr 2013 15:46

Is er nog meer nieuws?

Ik ben per toeval nog een heel recente veroordeling van de Belgische staat tegengekomen: de zaak C-150/11(uitspraak op 6 september 2012)

Het beschikkend gedeelte is ook zeer duidelijk:
Het Hof (Tweede kamer) verklaart:

1) Door bij de technische controle die voorafgaat aan de inschrijving van een eerder in een andere lidstaat ingeschreven voertuig niet alleen de overlegging van het kentekenbewijs te verlangen, maar stelselmatig ook die van het certificaat van overeenstemming, en door dergelijke voertuigen die van eigenaar veranderen vóór hun inschrijving aan een technische controle te onderwerpen waarbij geen rekening wordt gehouden met de resultaten van de technische controle in een andere lidstaat, is het Koninkrijk België de verplichtingen niet nagekomen die op hem rusten krachtens artikel 4 van richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 2006/103/EG van de Raad van 20 november 2006, en artikel 34 VWEU.

2) Het Koninkrijk België wordt verwezen in de kosten.

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 24 apr 2013 23:36

Interessant, moet 'k zeker als troef houden!

Ik ga nu vrijdag(26/4) pas naar de keuring. Ik heb de wagen in de tussentijd omgebouwd naar lichte vracht en de geperforeerde schijfremmen toch maar vervangen (daar zou nog over te discussieren vallen dat het niet veilig zou zijn). De uitlaat en intercooler heb ik wel laten zijn, door de hoge kosten om deze te vervangen.

Ik zal het hier vrijdag of in het weekend in ieder geval updaten, al vermoed ik dat die mannen van de keuring zelf niet zoveel gaan kunnen zeggen ("ze sturen het gewoon door naar de FOD").

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 26 apr 2013 19:15

Zoals te verwachten afgekeurd, maar op zaken die ik eigenlijk niet verwacht had:
-te hoge CO uitstoot
-mijn ombouw naar lichte vracht was niet goed (bak met vijzen in elkaar gezet, mag niet, moet met revetten of lijm gedaan zijn, zodat het niet makkelijk terug te verwijderen is, LOL)
-schade aan het koetswerk in het motorruim

Die 'schade' was een stuk metaal dat wat omgebogen was zodat de buis van de (niet originele) intercooler er door kon gaan. Dus zo goedgekeurd in de UK, nu moet ik hier ne carrossier zoeken om dat terug te maken (en het probleem met de intercoolerbuis op te lossen), €€€€

Over de uitlaat en de niet-originele intercooler moet de homologatiedienst beslissen.

Terror Factor
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 02 jul 2013 16:54

Heb vandaag iets teruggehoord.
Beste,

Aangaande uw homologatie van uw Subaru vraagt het FOD meer info:

-------------------------------------------------------------
- Kan u duidelijke fotos geven van het binnenspatbord waar de buis doorloopt van de intercooler?

- Graag ook een foto van het etiketje van de gordels.

- Het mistlicht moet verplaatst worden naar de linkerkant van het voertuig.
-------------------------------------------------------------


Gelieve het voertuig terug voor te rijden in Alken zodat wij deze foto’s kunnen maken .
Tevens moeten wij de werking van het mistlicht links controleren.

Het is nuttig om een afdruk van deze email mee te brengen.
Al een geluk dat ze die foto's niet de eerste keer konden maken, nu kan ik terug zien dat 'k de auto op de keuring krijg (heel handig als de wagen hier niet ingeschreven en gekeurd is).

Voor de zekerheid vroeg ik ook hoe het zat met dat mistlicht, aangezien ik dat als opmerking (maar niet als afkeur) had gekregen. Men zei toen dat links of in het midden goed was (wordt ook bevestigd door wegcode.be). Ik had het licht al naar het midden verplaatst (want links zit de uitlaat) bij de herkeuring, maar dat zijn ze toen vergeten te noteren. Had er ook niet veel waarde aan gehecht, omdat het enkel een opmerking was. 'k Kreeg een vriendelijk antwoord terug:
FOD vraagt links, duidelijker kan niet denk ik.
Heb dan even gevraagd hoe dat juist werkt, aangezien het in de wet anders staat, en heb het stuk van wegcode.be bijgevoegd.
Antwoord daarop
Beste,

Reglementering klopt ( links of in het midden), doch het FOD (Federale Overheids Dienst) vraagt links.
U kan het steeds proberen in het midden, voor ons niet gelaten.
Stel dat FOD het niet toestaat, krijgen wij binnen 4 weken weer de vraag of het mistlicht naar links gezet wordt.
U kan bij weigering door het FOD, steeds beroep aantekenen bij bevoegde diensten .
Of u dan snel uw homologatie gaat rond krijgen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Als u veel tijd heeft moet u dit zeker eens proberen.
Leuke boel :)

ovi
Berichten: 104

#10 , 10 dec 2013 11:09

Yep, wat een bende .... zijn het hier toch!
Voor Engeland is het nog wat moeilijker maar ik probeer een gewoon autoke Fiat Punto Cabrio uit Nederland in te voeren en weet dat recent de wetgeving aangepast is en ze dus geen "Europees gelijkvormigheidsattest" meer mogen vragen maar de auto gewoon moeten aanvaarden als hij al in Europa heeft rondgereden!
Als je telefoneerd voor info en je na 10 minuten te zijn doorgestuurd eindelijk bij de "gespecialiseerde" dienst invoeringen komt zegt een vrouw daar doodleuk dat ze op zo'n moeilijke vragen niet kan antwoorden en dat je daar moet voor mailen????
Heb dit gedaan en kreeg deze mail :
Geachte,

U moet contact nemen met technische keuring om een procedure van alleenstaandgeval te starten.

Sincères Salutations, Vriendelijke groeten,

Séverine Lallemand
SPF Mobilité et Transports
DIV Service Homologation - Cellule Gestion
Rue du Progrès 56 - Local 2A06
1210 Bruxelles


Ongelooflijk toch!!!
Heb dan terug een mail gestuurd dat dit nu juist verandert is met de nodige linken er bij en ook de wetteks is ondertussen aangepast dus hoe kan het dat ze dit blijven negeren maar zelfs geen reactie meer terug gehad?

http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... -in-belgie" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke
Berichten: 2434

#11 , 10 dec 2013 12:51

Als in de wet staat, Links of midden, dan heeft de FOD niks te vragen. Zij moeten de wet toepassen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”