2 weekends terug heb ik een -oorspronkelijk Japanse- wagen gekocht in het Verenigd Koninkrijk.
Voor dit model wagen is er geen Belgisch/Europees gelijkvormigheidsattest van de fabrikant, dus moet ik een 'unieke homologatie'-procedure doorlopen.
De wagen was/is echter al bijna 15 jaar ingeschreven geweest in Engeland, en daar jaarlijks gekeurd geweest. Op een andere uitlaat en intercooler na, is de wagen -voor zover ik weet- standaard.
Vorige week ben ik even op de keuring gaan informeren, aangezien er vanalles aangepast zou moeten worden volgens verschillende fora/mensen die nog al wagens hebben ingevoerd.
Op de keuring wist m'n mij te vertellen dat ze dat pas wisten als ze de wagen zagen (=>al minstens 2x naar de keuring gaan en een stevige som betalen) en lachten ze er eens mee toen 'k vroeg hoe dat dan zat met de Europese wetgeving. De niet-originele onderdelen zouden ook al afgekeurd worden, en het maakte niet uit of de wagen al in Engeland goedgekeurd was.
Een tijdje terug had ik via de site van Europa al eens geinformeerd, en ze hebben me toen de Europese richtlijnen gestuurd. Daaruit versta ik, dat de keuring eigenlijk niet te moeilijk ZOU kunnen doen, maar in de praktijk is het net iets anders. Ook zou het proces niet veel mogen kosten en zou het relatief snel moeten gaan. Op de keuring wist m'n mij te zeggen dat het minstens 3 maanden zou duren, en makkelijk tot een jaar kan duren, dat lijkt me nu niet echt snel.
Het document: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:nl:PDF
Ik heb eind vorige week nogmaals contact opgenomen, en kreeg dit als antwoord:
Mijn vraag nu: hoe zit het, wie heeft er gelijk, wat telt er, en wat kan ik er aan doen?Geachte heer,
Wij wijzen u op de paragrafen 3.2 en 3.3 van de interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen.
Nationale typegoedkeurings- en individuele goedkeuringsprocedures voor motorvoertuigen die voor het eerst in de EU worden gebruikt of geregistreerd, vallen doorgaans buiten het toepassingsgebied van de Europese wetgeving.
Nationale goedkeuringsprocedures voor motorvoertuigen waarvoor in een andere lidstaat al wel nationale goedkeuring is verleend of die eerder in een andere lidstaat waren geregistreerd, moeten echter in overeenstemming zijn met de bepalingen van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Om in overeenstemming te zijn met de bepalingen van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie moeten deze goedkeuringen echter ten minste de procedurele voorwaarden vervullen, die zijn genoemd in paragraaf 3.3.2 van voornoemde interpretatieve mededeling
De technische voorschriften van de Belgische autoriteiten mogen niet nodeloos eisen dat uw motorvoertuig wordt gewijzigd. Het feit dat uw motorvoertuig eerder in het VK was geregistreerd, betekent dat de Engelse instanties van oordeel waren dat uw motorvoertuig aan alle relevante technische voorschriften voldeed. De goedkeuring van een motorvoertuig dat al in een andere lidstaat was goedgekeurd, ongeacht of het eerder was geregistreerd of niet, mag derhalve door de Belgische autoriteiten alleen worden geweigerd als het motorvoertuig een reëel risico voor de volksgezondheid meebrengt.
Hier vindt u links naar:
- de interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen (SEC(2007)
169 final) te raadplegen op http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:nl:PDF.
Wij raden u aan om opnieuw contact op te nemen met de plaatselijke keuringsdienst en/of GOCA (Autokeuring - Mobiliteit - Portaal Belgische Overheid en Home - GOCA) en, voorzover nodig, met SOLVIT in België (SOLVIT homepage).
Voor nuttige adressen en uitgebreide informatie over uw interne markt rechten, raden wij u aan de gidsen te raadplegen op Untitled Document en http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/c ... ex_nl.html.
Met vriendelijke groet,
Uw Europa – Advies
Ik heb namelijk niet veel zin om een hoop nieuwe onderdelen te moeten kopen omdat ze volgens de Belgische keuring niet toegestaan zijn, terwijl hij zo goedgekeurd is in Engeland (nog tot september 2013 zelfs).
Het antwoord dat 'k van "Uw Europa" kreeg, heb ik ook al geforward naar GOCA, de lokale keuring, SOLVIT en TestAankoop. TestAankoop raadde me aan om de procedure te starten en hen op de hoogte te houden, maar ik zou toch liever wat zekerheid hebben. Van de rest heb ik nog niets teruggehoord.